Protokół nr XVI/04
RSSPoczątek obrad:
- godz. 12oo
Zakończenie obrad:
- godz. 1505
Miejsce obrad:
- Starostwo Powiatowe w Lęborku.
W dniu 30 stycznia 2004 roku w sesji uczestniczyło 19 radnych.
Lista obecności radnych stanowi załącznik nr 1 do niniejszego protokołu.
Ponadto w sesji udział wzięli zaproszeni goście.
Lista obecności gości zaproszonych stanowi załącznik nr 2 do niniejszego protokołu.
Ad. 1
Otwarcie sesji i stwierdzenie quorum
Danuta Mikołajczyk – Przewodnicząca Rady otworzyła sesję i po powitaniu radnych oraz gości stwierdziła, iż zgodnie z listą obecności aktualnie w posiedzeniu uczestniczy 16 radnych, co wobec ustawowego składu Rady wynoszącego 19 osób stanowi quorum pozwalające na podejmowanie prawomocnych decyzji.
Ad. 2
Przyjęcie porządku obrad
Danuta Mikołajczyk – Przewodnicząca Rady przedstawiła następujący porządek obrad:
1. Otwarcie sesji i stwierdzenie quorum.
2. Przedstawienie porządku obrad.
3. Przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji.
4. Interpelacje i zapytania radnych.
5. Sprawozdanie Starosty z wykonania uchwał Rady Powiatu i prac Zarządu w okresie od 16 grudnia 2003 roku do 15 stycznia 2004 roku.
6. Sprawozdanie z działalności komisji bezpieczeństwa i porządku powiatu lęborskiego za 2003 rok.
7. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie uchwalenia „Powiatowego programu zapobiegania przestępczości oraz ochrony bezpieczeństwa obywateli i porządku publicznego na lata 2004-2006” oraz podjęcie uchwały.
8. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie wyrażenia zgody na przystąpienie Powiatu Lęborskiego do stowarzyszenia „Pomorskie Biuro Regionalne w Brukseli” oraz podjęcie uchwały.
9. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie przychodów i wydatków Powiatowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Lęborku na rok 2004 oraz podjęcie uchwały.
10. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie wyrażenia zgody na utworzenie Młodzieżowej Rady Powiatu Lęborskiego i nadania jej statutu oraz podjęcie uchwały.
11. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zatwierdzenia zmian statutu Samodzielnego Publicznego Specjalistycznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Lęborku oraz podjęcie uchwały.
12. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie przyjęcia stanowiska dotyczącego skargi Pana Jerzego Zielińskiego na Uchwałę Nr IX/81/03 Rady Powiatu Lęborskiego z dnia 26 września 2003 roku w sprawie przyjęcia stanowiska dotyczącego skargi Jerzego Zielińskiego na nienależyte wykonywanie zadań przez Zarząd Powiatu Lęborskiego oraz naruszenie praworządności przez ten organ oraz podjęcie uchwały.
13. Sprawozdania komisji Rady Powiatu Lęborskiego z pracy w II półroczu 2003 roku.
14. Odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych.
15. Wnioski i oświadczenia radnych.
16. Zamknięcie obrad.
Następnie zapytała czy są uwagi do przedstawionego porządku obrad.
Witold Piórkowski – Starosta Lęborski w imieniu Zarządu Powiatu wycofał z porządku dzisiejszych obrad projekt uchwały w sprawie uchwalenia Powiatowego programu zapobiegania przestępczości oraz ochrony bezpieczeństwa obywateli i porządku publicznego na lata 2004-2006”.
Danuta Mikołajczyk – Przewodnicząca Rady przedstawiła porządek obrad po zmianie:
1. Otwarcie sesji i stwierdzenie quorum.
2. Przedstawienie porządku obrad.
3. Przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji.
4. Interpelacje i zapytania radnych.
5. Sprawozdanie Starosty z wykonania uchwał Rady Powiatu i prac Zarządu w okresie od 16 grudnia 2003 roku do 15 stycznia 2004 roku.
6. Sprawozdanie z działalności komisji bezpieczeństwa i porządku powiatu lęborskiego za 2003 rok.
7. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie uchwalenia „Powiatowego programu zapobiegania przestępczości oraz ochrony bezpieczeństwa obywateli i porządku publicznego na lata 2004-2006” oraz podjęcie uchwały.
8. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie przychodów i wydatków Powiatowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Lęborku na rok 2004 oraz podjęcie uchwały.
9. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie wyrażenia zgody na utworzenie Młodzieżowej Rady Powiatu Lęborskiego i nadania jej statutu oraz podjęcie uchwały.
10. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zatwierdzenia zmian statutu Samodzielnego Publicznego Specjalistycznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Lęborku oraz podjęcie uchwały.
11. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie przyjęcia stanowiska dotyczącego skargi Pana Jerzego Zielińskiego na Uchwałę Nr IX/81/03 Rady Powiatu Lęborskiego z dnia 26 września 2003 roku w sprawie przyjęcia stanowiska dotyczącego skargi Jerzego Zielińskiego na nienależyte wykonywanie zadań przez Zarząd Powiatu Lęborskiego oraz naruszenie praworządności przez ten organ oraz podjęcie uchwały.
12. Sprawozdania komisji Rady Powiatu Lęborskiego z pracy w II półroczu 2003 roku.
13. Odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych.
14. Wnioski i oświadczenia radnych.
15. Zamknięcie obrad.
Ad. 3
Przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji
Danuta Mikołajczyk – Przewodnicząca Rady poinformowała, iż do dnia dzisiejszego nie wpłynęły żadne uwagi na piśmie do protokołu z poprzedniej sesji.
Wobec powyższego Rada w obecności 15 radnych – jednogłośnie przyjęła protokół nr XV/03 z dnia 30 grudnia 2003 roku.
Danuta Mikołajczyk – Przewodnicząca Rady poinformowała, że zanim przejdzie do realizacji kolejnego punku porządku obrad, chciałaby rozpocząć dzisiejszą debatę od przyjemnego akcentu. Wyjaśniła, iż jest on o tyle przyjemny, że dotyczy radnego Waldemara Nowickiego oraz jego małżonki. Poinformowała radnych i zebranych gości, że Państwo Nowiccy zostali wyróżnieni w plebiscycie „AGROLIGA 2003” drugim miejscem w kraju. W związku z tym chciałaby w swoim imieniu, imieniu Radnych oraz Starosty Lęborskiego podziękować na godne reprezentowanie powiatu lęborskiego na szczeblu krajowym.
Następnie poprosiła Państwa Nowickich o wystąpienie, a Starostę Lęborskiego o wręczenie nagrody.
Witold Piórkowski – Starosta Lęborski wręczając nagrodę przekazał serdeczne gratulacje w imieniu Rady oraz Zarządu Powiatu z okazji uzyskania przez gospodarstwo rybackie Państwa Nowickich tytułu „Wicemistrz kraju – Agroliga 2003” w kategorii rolnicy.
Radny Waldemar Nowicki – podziękował za otrzymaną nagrodę oraz za pamięć. Wyjaśnił, iż wyróżnienie, jakie zdobyło jego gospodarstwo, jest zasługą jego pracowników, którym należy się największy szacunek.
Ad. 4
Interpelacje i zapytania radnych
Danuta Mikołajczyk – Przewodnicząca Rady poinformowała, iż do dnia dzisiejszego nie wpłynęły do niej na piśmie żadne interpelacje. Następnie zwróciła się do radnych o zabranie głosu w tym punkcie.
Radny Piotr Gontarek – słowem wstępu poinformował, iż wielu radnych zabierało już głos na temat najważniejszego zakładu w Lęborku, jakim jest szpital. Wyjaśnił, iż do tego chóru głosów chciałby dołączyć swoje przemyślenia, reminiscencje oraz uwagi. Poinformował, iż na temat lęborskiego szpitala dyskutował w poprzedniej kadencji jako radny oraz członek Społecznej Rady SPS ZOZ w Lęborku. Dodał, że w tym szpitalu się urodził, w nim poumierali niedawno jego rodzice i, że taka jest kolej rzeczy każdego człowieka. Dlatego jest przekonany, że każdemu rozsądnemu mieszkańcowi Lęborka, powiatu lęborskiego, Polski oraz świata leży na sercu problem, w jaki sposób funkcjonuje zakład, który odpowiada za rzecz najcenniejszą, jaką jest zdrowie człowieka.
Następnie złożył interpelację, która stanowi załącznik nr 3 do niniejszego protokołu.
Radny Andrzej Duda – Stwierdził, iż nie chciałby powielać pytań p. Gontarka, ponieważ składał je do Zarządu. Jednakże w dniu dzisiejszym dowiaduje się pokątnie, że powinien to uczynić za pośrednictwem Przewodniczącej Rady. Dlatego zakomunikował, iż obecnie może je powielić. Pytań tych jest 18, a następnych 18 posiada w zanadrzu.
Dalej zapytał, czy dzisiaj na forum sesji uzyska odpowiedzi na pytania skierowane na piśmie w dniu 19.01.br. do Zarządu Powiatu. Stwierdził, iż Zarząd pozwala sobie na daleko idącą samowolę. W związku z tym chciałby, aby w końcu zaczął radnych informować do końca o tym, co robi.
Poinformował, iż zapoznał się z protokołami Zarządu Powiatu tylko z 2 miesięcy 2003 r., tj. listopada i grudnia oraz połowy stycznia 2004 roku. O wielu rzeczach dowiedział się właśnie dopiero stamtąd – w sposób dziwny i autorytatywny.
Stwierdził, iż pewne rzeczy zapadają wcześniej, a dopiero później robi się do nich przykrywkę. Tak też miało to miejsce m. in. w sprawie kontraktu p. A. Sapińskiego. Decyzje zapadły wcześniej na posiedzeniu Zarządu, natomiast opinia Rady Społecznej SPS ZOZ w Lęborku oraz opinia Komisji Rodziny, Zdrowia i Opieki Społecznej zostały wydane później, po podjęciu decyzji przez Zarząd. W związku z tym, jeszcze raz poprosił o normalne traktowanie radnych, żeby wiedzieli o tym, jakie decyzje podejmuje Zarząd.
Następnie zażądał udzielenia odpowiedzi w dniu dzisiejszym ustnie na sesji na swoje pytania skierowane do Zarządu Powiatu w dniu 19.01.br. Stwierdził dalej, iż radni są po to, aby dyskutować w sprawach istotnych dla społeczeństwa powiatu lęborskiego, a nie dla siebie. Dodał, iż ma jeszcze masę innych pytań. Chciałby jednak zapytać, nawiązując do treści protokołów z Zarządu, na jakiej podstawie Zarząd Powiatu podejmował dyskusję z p. A. Sapińskim, skoro wniosek dyrektora szpitala nosi datę 27 sierpnia, a pismo z Ministerstwa dot. możliwości podjęcia w ogóle rozmów na temat zmian szpitala posiada datę 03 sierpnia. W piśmie tym była ujęta również informacja dotycząca projektu przekształcenia szpitala w spółkę użyteczności publicznej.
Następnie stwierdził, iż na pytanie, które skierował na piśmie w dniu 19.01.br. – dot. konkretnych płac w SPS ZOZ, a zwłaszcza w dyrekcji – otrzymał ogólnikową odpowiedź oraz tabelki. Dlatego poprosił o udzielenie konkretnych odpowiedzi. Wyjaśnił, że skoro oświadcza on, że jego emerytura wynosi 1.426,-zł, chciałby aby dyr. Sapiński również powiedział mu, że konkretna osoba u niego w szpitalu zarabia np. 7.536,96 zł. Niech społeczeństwo wie, jak wyglądają płace i jak się one kształtują.
Dalej skierował pytanie do Starosty oraz Zarządu – skoro mówi się w dniu dzisiejszym o szpitalu, a p. Gontarek przytoczył już pewne rzeczy – jaki procent stanowią przychody własne z wynajmu pomieszczeń i dodatkowej działalności prowadzonej przez SPS ZOZ w Lęborku itd. Uściślił, iż chodzi mu o wykazanie danych, jaki to jest procent w stosunku do kontraktu z NFZ i jaką to stanowi kwotę.
Na zakończenie stwierdził, iż ma szereg pytań, ale obawia się, że może nie uzyskać na nie odpowiedzi, tak jak do tej pory na wcześniejsze kilkanaście pytań. Dlatego stwierdził, iż na razie rezygnuje z ich zadania.
Danuta Mikołajczyk – Przewodnicząca Rady poinformowała, iż odpowiedzi na interpelacje zostaną udzielone w pkt. 13 porządku obrad.
Ad. 5
Sprawozdanie Starosty z wykonania uchwał
Rady Powiatu i prac Zarządu w okresie
od 16 grudnia 2003 roku do 15 stycznia 2004 roku
Witold Piórkowski – Starosta Lęborski przedstawił Uzupełnienie do sprawozdania Starosty z wykonania uchwał Rady Powiatu i prac Zarządu Powiatu Lęborskiego za okres od 16 grudnia 2003 roku do 15 stycznia 2004 roku, które stanowi załącznik nr 4 do niniejszego protokołu.
Sprawozdanie Starosty z wykonania uchwał Rady Powiatu i Prac Zarządu Powiatu Lęborskiego w okresie od 16 grudnia 2003 roku do 15 stycznia 2004 roku stanowi załącznik nr 5 do niniejszego protokołu.
Radny Andrzej Bladoszewski – poinformował, iż w sprawozdaniu Starosty wyczytał niepokojącą wiadomość, że w wyniku konstrukcji projektu budżetu na 2004 rok nieodwołalnie następują zwolnienia pracowników w jednostkach podległych Powiatowi. Stwierdził, iż jest to bardzo niepokojące, ponieważ wydaje mu się, że jednym z bardzo poważnych zadań Powiatu jest walka z bezrobociem. W tym jednak momencie Powiat lekką ręką przykłada się do wzrostu bezrobocia. Dodał, iż obecnie nie będzie tego uzasadniał, ponieważ nie jest to przedmiotem jego wystąpienia. W momencie, kiedy będzie dyskusja na temat budżetu, wówczas być może, tę kwestię podejmie.
Odniósł się natomiast do treści sprawozdania, gdzie została ujęta informacja, że Zarząd postanowił stworzyć rezerwę na odprawy dla zwalnianych pracowników zmniejszając wydatki na wynagrodzenia w Starostwie Powiatowym na kwotę 160.853,-zł. Zapytał, skąd wzięła się taka kwota.
Radny Andrzej Duda – odniósł się do ujętej w sprawozdaniu informacji dotyczącej finansów i zacytował jej fragment: Zarząd w związku z koniecznością wszczęcia procedury wyłonienia podmiotu do zbadania bilansu SPS ZOZ upoważnił dyrektora SPS ZOZ w Lęborku do wyłonienia wykonawcy w trybie ustawy o zamówieniach publicznych.
Następnie zaproponował, aby Zarząd Powiatu powołał zupełnie niezależną komisję do wykonania rzeczywistego audytu szpitala. Stwierdził, iż z sygnałów, które do niego docierają, sprawy wyglądają nieco inaczej, niż wynika to z różnych sprawozdań.
Radna Adela Muzykiewicz – stwierdziła, że radni powinni wnikliwie nadzorować pracę szpitala i przypatrywać się rezultatom finansowym zakładu. Niezależnie też od tego powinni szpital ten i jego sytuację finansową rozpatrywać nie w oderwaniu od rzeczywistości, ale przyglądać się temu na tle innych szpitali. Sytuacja finansowa służby zdrowia w Polsce jest bardzo trudna i warunki ekonomiczne, w których ona pracuje są bardzo złożone i praktycznie mówiąc, złe. W związku z tym wszystkie roszczenia wyrwane z kontekstu ogólnopolskiej sytuacji finansowej są, jej zdaniem, nieporozumieniem.
Radny Andrzej Duda – stwierdził, iż radni nie powinni bawić się w polemiki, ale po raz kolejny powtórzył, że Powiat powinien pilnować szpitala jak „oczka w głowie.” Jest tam bowiem zatrudnionych 560 osób. W tej chwili jest to również największy zakład pracy w Lęborku. Wyjaśnił, iż jego intencją nie jest odrywanie szpitala od rzeczywistości, ale umieszczenie go w tej rzeczywistości.
Radny Jacek Woronowicz – wyjaśnił, iż p. Halina Klińska, Burmistrz Miasta Łeby, od dłuższego czasu próbuje przebić się z inicjatywą powołania na stałe podstacji pogotowia w Łebie.
Poinformował, iż ostatni miesiąc był okresem dość szczególnym w tym mieście. Miały bowiem miejsce dwa przypadki śmiertelne. Jest przekonany, że gdyby ta stacja wówczas istniała, ludzie ci żyli by do dziś.
Wyjaśnił, iż na temat utworzenia podstacji przeprowadził rozmowę z jednym z członków Zarządu oraz Wójtem Gminy Wicko, p. Zdzisławem Michalakiem. Dodał, że miejscowości północne gminy Wicko z pewnością na tym również by zyskały.
Dalej poinformował, że obecnie podstacja czynna jest od miesiąca maja do końca miesiąca sierpnia. Zapewnił, że są odpowiednie warunki lokalowe. Rozumie trudną sytuację finansową powiatu. Niemniej jednak wydaje mu się, że w tej inicjatywie chodzi o wsparcie organizacyjne, które wzmocniłoby dążenia Miasta Łeby do powstania całorocznej podstacji. Dlatego też poprosił Zarząd Powiatu o udzielenie szerokiej informacji na ten temat w odpowiedziach na interpelacje.
Witold Piórkowski – Starosta Lęborski poinformował, iż na złożone pytania i interpelacje udzieli odpowiedzi w punkcie 13 porządku obrad z uwagi na treść zagadnień, które chciałby skonsultować oraz w związku z koniecznością sięgnięcia do materiałów źródłowych.
Wobec powyższego Danuta Mikołajczyk – Przewodnicząca Rady przeszła do realizacji pkt 6 porządku obrad.
Ad. 6
Sprawozdanie z działalności komisji bezpieczeństwa
i porządku powiatu lęborskiego za 2003 rok
Witold Piórkowski – Starosta Lęborski przedstawił sprawozdanie z działalności Komisji Bezpieczeństwa i Porządku Powiatu Lęborskiego w roku 2003, które stanowi załącznik nr 6 do niniejszego protokołu.
Danuta Mikołajczyk – Przewodnicząca Rady wobec braku głosów w dyskusji przeszła do realizacji punktu 7 porządku obrad.
Ad. 7
Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie uchwalenia „Powiatowego programu zapobiegania przestępczości oraz ochrony bezpieczeństwa obywateli i porządku publicznego na lata 2004-2006” oraz podjęcie uchwały
Witold Piórkowski – Starosta Lęborski przedstawił projekt uchwały w sprawie uchwalenia „Powiatowego programu zapobiegania przestępczości oraz ochrony bezpieczeństwa obywateli i porządku publicznego na lata 2004-2006” wraz z uzasadnieniem oraz autopoprawką.
Ryszard Wenta – Wicestarosta przedstawił opinię Komisji Bezpieczeństwa, Transportu i Drogownictwa do projektu w/w uchwały, która stanowi załącznik nr 7 do niniejszego protokołu.
Danuta Mikołajczyk – Przewodnicząca Rady otworzyła dyskusję.
Radny Andrzej Bladoszewski – stwierdził, iż przedstawiony program jest monotonny, bez wyrazu, mało konkretny i pasowałby do każdego powiatu. Nie ma w nim nic konkretnego, co dotyczyłoby wyłącznie działań obejmujących teren powiatu lęborskiego, co byłoby tylko dla powiatu wymyślone i wdrażane, biorąc pod uwagę specyfikę tego terenu. Obecnie wygląda to tak, jakby radni po ponad pięciu latach pracy nie znali swojego powiatu i nie wiedzieli, co jest najważniejsze. Stwierdził, iż nie można do tego podchodzić w taki sposób. Uznał ten program za jeszcze jedno sztampowe pociągnięcie. Stwierdził, iż ktoś z góry sobie wymyślił, że taki program ma powstać i dla świętego spokoju został on stworzony. Radni go przegłosują, a Komisja będzie działała tak, jak do tej pory, czyli praktycznie prawie wcale. Stwierdził, iż nie zajmuje się bezpieczeństwem w powiecie, ale takie jest jego odczucie na ten temat.
Dodał, iż jedynym konkretnym zadaniem ujętym w programie jest nawiązanie współpracy ze stowarzyszeniami „Bezpieczny Lębork” i „Bezpieczne Miasto” w Łebie. Dowiedział się jednak z wypowiedzi Wicestarosty, że organy te zawiesiły swoją działalność. Dlatego dalej stwierdził, że faktycznie nie pozostało żadne konkretne zadanie. Nawiązując do zadania związanego z Ośrodkiem Wsparcia Matki i Dziecka „HOSTEL” stwierdził, iż rozwój tej placówki został ujęty ogólnie. Uznał, iż można byłoby na ten temat napisać konkretne informacje czyli, co planuje się zrobić w tym zakresie. Dalej stwierdził, iż takie uszczegółowienie problemu byłoby jednak niewygodne, ponieważ Komisja musiałaby się z tego zadania rozliczyć. Jeżeli natomiast ujmie się to w sposób ogólny, później można będzie napisać, że w „HOSTELU” zostało dostawione jedno łóżko i ośrodek się rozwinął, a tym samym nastąpił jakiś postęp.
Stwierdził, iż Komisja mogłaby dokonać wprowadzenia konkretnych zadań, które pomogłyby wzmocnić bezpieczeństwo w powiecie oraz pomogłyby dotrzeć do młodzieży.
W dalszej wypowiedzi wyraził swoją wątpliwość co do reaktywowania działalności Komisji ds. Przeciwdziałania Narkomanii i Uzależnień. Przypomniał, iż została ona powołana w poprzedniej kadencji z inicjatywy radnego, którego nazwiska już nie pamięta. Radny ten został przewodniczącym tej komisji i przez cały okres poprzedniej kadencji nic nie zrobił. Później zrzekł się kierownictwa na rzecz innej osoby, która tę komisję miała powołać do życia. Stwierdził, iż nie można jednak „reanimować” czegoś, czego już nie ma.
Radny Andrzej Duda – w imieniu Klubu Radnych SLD poprosił o szczegółowe wyjaśnienie, z jakich środków ma zostać sfinansowany przedstawiony program. Stwierdził, iż zawarte w pkt. 4 finansowanie programu informacje zawierają wyłącznie ogólniki, nie podające konkretnych źródeł.
Dalej odnosząc się do ujętej w programie rozbudowy ośrodka interwencji kryzysowej, w tym „HOSTELU”, na bazie pomieszczeń Domu Dziecka, zajmowanych obecnie przez Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną zapytał, jakie są plany wobec tej poradni.
Wyjaśnił, iż według posiadanych informacji, poradnia ta jest w dalszym ciągu potrzebna. Dodał, iż na terenie powiatu lęborskiego znajduje się kilkaset dzieci z różnymi schorzeniami w większym lub mniejszym stopniu uniemożliwiającymi podejmowanie normalnej nauki w pełnym tego słowa znaczeniu.
Danuta Mikołajczyk - Przewodnicząca Rady poprosiła Starostę Lęborskiego o udzielenie odpowiedzi na zapytania przedmówców.
Witold Piórkowski – Starosta Lęborski poinformował, iż w imieniu Komisji Bezpieczeństwa i Porządku Powiatu Lęborskiego przedstawił kierunkowy program na lata 2004-2006. Wyjaśnił, iż trudno sobie wyobrazić, aby program na okres 3 – 4 lat zawierał szczegółowo zadania, które wystąpią za rok, dwa lub trzy.
Poinformował, iż na bazie tego programu opracowany zostanie plan na rok 2004, który będzie zawierał wszelkie szczegółowe informacje. Dalej wyjaśnił, iż w przedstawionej autopoprawce został uwzględniony wniosek Komisji Bezpieczeństwa, Transportu i Drogownictwa, zgodnie z którym, przewodniczący Komisji Bezpieczeństwa i Porządku zobowiązany został do składania wszystkim komisjom sprawozdania z realizacji szczegółowego planu za każdy rok. Stwierdził, iż będzie to wówczas odpowiedni czas, aby szczegółowo omawiać program oraz jego realizację.
Odnosząc się do kwestii powołania komisji ds. narkomanii stwierdził, iż problem narkomanii w powiecie istnieje i trudno jest od niego uciec. Komisja, którą zamierza się reaktywować powinna w swych szeregach zrzeszać ludzi, którzy tym problemem będą się zajmować i podpowiadać, w jaki sposób skutecznie z nim walczyć. Zapewnił, iż komisja ta jest niezbędna.
Poinformował, iż w szczegółowym planie na rok 2004 zostaną uwzględnione wszystkie uwagi zgłoszone podczas dzisiejszej dyskusji. Wyjaśnił jednocześnie, iż w dniu dzisiejszym przyjmuje się wyłącznie kierunki działania, dlatego też poprosił radnych o ich przyjęcie.
Radny Zygmunt Lisiecki – nawiązując do wystąpienia radnego Andrzeja Bladoszewskiego przypomniał mu, iż jako wicestarosta i członek Zarządu odpowiadał w minionej kadencji za pogorszenie stanu bezpieczeństwa na terenie Lęborka oraz za pogorszenie stanu pracy policji lęborskiej. Dodał jednocześnie, iż w pracy Komendy Powiatowej Policji zaczyna następować poprawa. Poinformował, iż sam był świadkiem doskonałych interwencji i błyskawicznego reagowania lęborskich policjantów na wyczyny chuligańskie w mieście.
Odnosząc się ponownie do wypowiedzi A. Bladoszewskiego stwierdził, iż nie należy zatapiać się w swoim kabaretowo-oratoryjnym wystąpieniu, ale myśleć o faktach oraz o tym, za co się odpowiadało, jak było i jak jest obecnie.
Radny Andrzej Bladoszewski – wyjaśnił, iż swoim wystąpieniem zamierzał jedynie trochę pobudzić radnych do zastanowienia się nad tym, że nadszedł właściwy czas, aby poznali oni wreszcie swój powiat i w celu zapewnienia w nim bezpieczeństwa podjęli konkretniejsze działania. Czasami też potrzeba właśnie takiego kabaretowego wystąpienia, żeby chociaż właśnie radny Zygmunt Lisiecki zareagował na to w ten sposób.
Nawiązując do swojej działalności w przeszłości stwierdził, iż nie należy o niej mówić. Należy mówić o przyszłości. Wyjaśnił radnemu Z. Lisieckiemu, że nigdy bezpieczeństwem się nie zajmował, ponieważ zajmował się wieloma innymi, ważkimi sprawami, które należały do jego kompetencji. Wyjaśnił dalej, że za bezpieczeństwo odpowiadał ktoś inny, o czym radny Z. Lisiecki doskonale wie. Dlatego poprosił, aby takich rzeczy nie opowiadał.
Radny Zygmunt Lisiecki – przypomniał, iż każdy członek Zarządu odpowiada jako członek organu wykonawczego za to, co dzieje się w mieście i powiecie. Stwierdził, iż nie można się od tego odciąć „po kelnersku”, ponieważ takie postępowanie po prostu nie przystoi. Dodał, że skoro brało się pieniądze za okres kadencji i odpowiadało się za to, należało się wykazać.
Danuta Mikołajczyk – Przewodnicząca Rady zamknęła dyskusję i przeszła do głosowania nad projektem w/w uchwały.
Rada w obecności 19 radnych – 14 głosami „za” przy 1 głosie „przeciwnym” oraz 4 głosach” wstrzymujących podjęła Uchwałę Nr XVI/105/04 Rady Powiatu Lęborskiego w sprawie uchwalenia „Powiatowego programu zapobiegania przestępczości oraz ochrony bezpieczeństwa obywateli i porządku publicznego na lata 2004-2006”, która stanowi załącznik nr 8 do niniejszego protokołu.
Ad. 8
Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie przychodów
i wydatków Powiatowego Funduszu Ochrony Środowiska
i Gospodarki Wodnej w Lęborku na rok 2004
oraz podjęcie uchwały
Witold Piórkowski – Starosta Lęborski przedstawił projekt uchwały w sprawie przychodów i wydatków Powiatowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Lęborku na rok 2004 wraz z autopoprawką.
Radny Zygmunt Lisiecki – przedstawił opinię Komisji Ochrony Środowiska, Rolnictwa i Leśnictwa do projektu w/w uchwały, która stanowi załącznik nr 9 do niniejszego protokołu.
Radny Marian Borek – przedstawił opinię Komisji Budżetu, Gospodarki i Integracji Europejskiej do projektu w/w uchwały, która stanowi załącznik nr 10 do niniejszego protokołu.
Danuta Mikołajczyk – Przewodnicząca Rady otworzyła dyskusję.
Radny Andrzej Duda – poinformował, iż chciałby złożyć oświadczenie, które po doprecyzowaniu przekaże w formie pisemnej do protokołu. Następnie oświadczył, iż protestuje przeciwko wspieraniu środkami publicznymi wszelkich instytucji kościelnych.
Poinformował, iż mieszkańcami powiatu lęborskiego są ludzie różnych wyznań. Wszyscy ludzie płacą podatki. Nie może więc zaistnieć sytuacja, kiedy dotacje przeznaczane są dla przedstawicieli któregokolwiek wyznania. Bowiem to wierni chcą modlić się w ogrzewanych kościołach, bądź też mieć zegar na wieży kościelnej. Starostwo jest urzędem państwowym, ponadreligijnym i apolitycznym. Dlatego nie ma prawa wspierać publicznymi pieniędzmi któregokolwiek kościoła bez względu na to, skąd pochodzą środki finansowe.
Wyjaśnił, iż radny ma obowiązek reprezentować wszystkich mieszkańców, bez względu na ich przekonania czy wyznanie. Wynika to jasno z treści ślubowania. Jedynym wskazaniem radnego powinna być uczciwość, rzetelność i troska o dobro mieszkańców całego powiatu.
Odnosząc się do wniosku Parafii Rzymsko-Katolickiej N.S. Jezusa w Lęborku o dofinansowanie budowy ekologicznego geotermicznego systemu grzewczego na bazie pomp ciepła przypomniał, iż w miesiącu grudniu roku ubiegłego przyznano dotację w takiej samej kwocie innej parafii w Lęborku. Poinformował dalej, że w Lęborku ponad 1400 rodzin żyje na granicy nędzy. Powtórzył, że Powiat nie ma prawa dotować jakiejkolwiek instytucji religijnej, wyznaniowej bądź kościelnej bez względu na to, skąd pieniądze pochodzą. Zaapelował do radnych, aby w tej mierze zachowali zdrowy rozsądek.
Radna Jolanta Szajowska – wyjaśniła, iż kościoły są również miejscem publicznym. Poinformowała, iż przeprowadzała ostatnio kontrolę w Domu Opieki Społecznej nr 1 w Lęborku. Poinformowała, że struktura podopiecznych w tej jednostce kształtuje się w ten sposób, że 90% osób to katolicy. Dla nich też jest zorganizowana kaplica. Dodała, że gdyby do Powiatu wniosek o dotację złożył kościół zielonoświątkowców pod kątem rozwinięcia np. ochrony środowiska, to również głosowałaby za tym wnioskiem.
Radny Andrzej Duda – stwierdził, iż Powiat nie jest od tego, aby przydzielać takie pieniądze instytucjom wyznaniowym. Poinformował, iż inwestycja, o której mowa, została już dawno zakończona. Wobec czego zapytał, czy powiat zajmuje się refundacją kosztów.
Dalej zapytał, czy jako prezes pewnego stowarzyszenia lęborskiego może wystąpić o zrefundowanie jak najbardziej ekologicznych inwestycji sprzed pięciu lat, które jego stowarzyszenie w tym czasie realizowało. Podkreślił raz jeszcze, że należy zachować zdrowy rozsądek. Dodał, iż radni nie są od tego, aby rozdzielać społeczne pieniądze w taki sposób.
Radny Zygmunt Lisiecki – wyjaśnił, że środki z PFOŚiGW mogą być przeznaczone na określone cele. Zatem nie mogą być one przeznaczone na cele np. bezpośredniego wsparcia socjalnego. Dlatego trzeba o tym pamiętać przy opiniowaniu wniosków o przyznanie dotacji z tego funduszu.
Dalej poinformował, że jako przewodniczący Komisji Ochrony Środowiska, Rolnictwa i Leśnictwa stoi na stanowisku, iż gmach kościoła jest gmachem użyteczności publicznej jak każdy inny. Jeżeli cele są proekologiczne, to nie ma przeciwwskazań, aby środki na takie zadania zostały przyznane.
Witold Piórkowski – Starosta Lęborski stwierdził, iż radny A. Duda podniósł pod wątpliwość niewłaściwe wydatkowanie środków PFOŚiGW. Wyjaśnił, iż nie ma racji. Obojętne jest, skąd te wnioski pochodzą, jeżeli spełniają wymogi prawne, powinny być rozpatrywane. Wyjaśnił, iż kościół jest obiektem użyteczności publicznej. Nie jest to więc miejsce dla jednej osoby, ale obiekt dla wielu mieszkańców miasta, którzy z niego korzystają..
Dodał, iż budowa ekologicznego, geotermicznego systemu grzewczego jest bardzo nowoczesną, pionierską inwestycją na terenie powiatu. Trudno byłoby też dzisiaj nie popierać takiego systemu. Obecnie jest on również tańszy od systemu tradycyjnego, opalanego węglem, gazem czy olejem. Jest to system grzewczy, który nie zanieczyszcza środowiska, gleby i powietrza.
Na zakończenie poinformował, iż Zarząd Powiatu będzie wspierał wszystkie wnioski pionierskie dotyczące ekologicznych rozwiązań na terenie całego powiatu.
Radny Andrzej Duda – zadał pytanie korelujące do Starosty Lęborskiego, jak wygląda ogrzewanie budynku Starostwa? Czy Starosta składał wniosek o dotację na ogrzewanie geotermiczne i jaka była odpowiedź na taki wniosek.
Witold Piórkowski – Starosta Lęborski poinformował, iż budynek Starostwa nie może być finansowany z tych funduszy. Jest to bowiem ogromny koszt, sięgający kwoty 500 tys. zł. Budżet powiatu nie byłby w stanie tego kosztu pokryć.
Radny Jacek Woronowicz – jako członek Komisji Ochrony Środowiska, Rolnictwa i Leśnictwa poinformował, iż komisja ta jest otwarta na wszelkie inicjatywy i opiniuje pozytywnie wszystkie wnioski spełniające wymogi formalne. Następnie zapewnił, że jeśli członkom SLD byłoby zimno i wpadliby na pomysł przygotowania dokumentacji o dotację, to komisja na pewno zaopiniowałaby ten wniosek pozytywnie.
Danuta Mikołajczyk – Przewodnicząca Rady zamknęła dyskusję i przeszła do głosowania nad projektem w/w uchwały wraz z autopoprawką.
Rada w obecności 19 radnych – 17 głosami „za” przy 1 głosie „przeciwnym” orz 1 głosie „wstrzymującym” podjęła Uchwałę Nr XVI/106/04 Rady Powiatu Lęborskiego w sprawie przychodów i wydatków Powiatowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Lęborku na rok 2004, który stanowi załącznik nr 11 do niniejszego protokołu.
Ad. 9
Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie wyrażenia zgody na utworzenie Młodzieżowej Rady Powiatu Lęborskiego
i nadania jej statutu oraz podjęcie uchwały
Jacek Woronowicz – Wiceprzewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na utworzenie Młodzieżowej Rady Powiatu Lęborskiego i nadania jej statutu wraz z uzasadnieniem.
Radna Małgorzata Szauła – przedstawiła opinię pozytywną Komisji Edukacji, Kultury, Sportu i Turystyki do projektu w/w uchwały.
Danuta Mikołajczyk – Przewodnicząca Rady wobec braku głosów w dyskusji przeszła do głosowania nad projektem w/w uchwały.
Rada w obecności 19 radnych – jednogłośnie podjęła Uchwałę Nr XVI/107/04 Rady Powiatu Lęborskiego w sprawie wyrażenia zgody na utworzenie Młodzieżowej Rady Powiatu Lęborskiego i nadania jej statutu, która stanowi załącznik nr 12 do niniejszego protokołu.
Następnie Danuta Mikołajczyk – Przewodnicząca Rady ogłosiła 15 min. przerwy.
Po przerwie:
Danuta Mikołajczyk – Przewodnicząca Rady wznowiła obrady i przeszła do realizacji pkt. 10 porządku obrad.
Ad. 10
Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zatwierdzenia zmian statutu Samodzielnego Publicznego Specjalistycznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Lęborku oraz podjęcie uchwały
Ryszard Wenta – Wicestarosta przedstawił projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia zmian statutu Samodzielnego Publicznego Specjalistycznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Lęborku wraz z uzasadnieniem.
Radny Edward Kotowski – przedstawił opinię pozytywną Komisji Rodziny, Zdrowia i Opieki Społecznej do projektu w/w uchwały.
Danuta Mikołajczyk – Przewodnicząca Rady wobec braku głosów w dyskusji przeszła do głosowania nad projektem w/w uchwały.
Rada w obecności 19 radnych – 18 głosami „za” przy 1 głosie „wstrzymującym” podjęła Uchwałę Nr XVI/108/04 Rady Powiatu Lęborskiego w sprawie zatwierdzenia zmian statutu Samodzielnego Publicznego Specjalistycznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Lęborku, która stanowi załącznik nr 13 do niniejszego protokołu.
Ad. 11
Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie przyjęcia stanowiska dotyczącego skargi Pana Jerzego Zielińskiego
na Uchwałę Nr IX/81/03 Rady Powiatu Lęborskiego
z dnia 26 września 2003 roku w sprawie przyjęcia stanowiska dotyczącego skargi Jerzego Zielińskiego na nienależyte wykonywanie zadań przez Zarząd Powiatu Lęborskiego oraz naruszenie praworządności przez ten organ
oraz podjęcie uchwały
Jacek Woronowicz – Wiceprzewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie przyjęcia stanowiska dotyczącego skargi Pana Jerzego Zielińskiego na Uchwałę Nr IX/81/03 Rady Powiatu Lęborskiego z dnia 26 września 2003 roku w sprawie przyjęcia stanowiska dotyczącego skargi Jerzego Zielińskiego na nienależyte wykonywanie zadań przez Zarząd Powiatu Lęborskiego oraz naruszenie praworządności przez ten organ wraz z pismem procesowym.
Danuta Mikołajczyk – Przewodnicząca Rady wobec braku głosów w dyskusji przeszła do głosowania nad projektem w/w uchwały.
Rada w obecności 19 radnych – 16 głosami „za” przy 3 głosach „wstrzymujących” podjęła Uchwałę Nr XVI/109/04 Rady Powiatu Lęborskiego w sprawie przyjęcia stanowiska dotyczącego skargi Pana Jerzego Zielińskiego na Uchwałę Nr IX/81/03 Rady Powiatu Lęborskiego z dnia 26 września 2003 roku w sprawie przyjęcia stanowiska dotyczącego skargi Jerzego Zielińskiego na nienależyte wykonywanie zadań przez Zarząd Powiatu Lęborskiego oraz naruszenie praworządności przez ten organ, która stanowi załącznik nr 14 do niniejszego protokołu.
Ad. 12
Sprawozdania komisji Rady Powiatu Lęborskiego
z pracy w II półroczu 2003 roku
Danuta Mikołajczyk – Przewodnicząca Rady poinformowała, iż wszyscy radni otrzymali sprawozdania z pracy komisji Rady Powiatu Lęborskiego za II półrocze 2003 roku w materiałach na sesję. Następnie otworzyła dyskusję.
Wobec braku głosów w dyskusji przeszła do realizacji pkt. 13 porządku obrad.
Sprawozdania stanowią odpowiednio załączniki nr: 15, 16, 17, 18, 19 do niniejszego protokołu.
Ad. 13
Odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych
Witold Piórkowski – Starosta Lęborski poinformował, iż na interpelacje radnych Piotra Gontarka oraz Andrzeja Dudy odpowiedzi udzieli Ryszard Wenta, Wicestarosta.
Odnosząc się do pytania radnego Jacka Woronowicza wyjaśnił, iż otrzyma on odpowiedź na piśmie w ustawowym terminie.
Odpowiadając na pytanie radnego Andrzeja Bladoszewskiego dotyczące zmniejszenia wydatków na wynagrodzenia w Starostwie o kwotę 160. 583,-zł w kontekście zwolnień przypomniał, iż na sesji w dniu 30 grudnia 2003 roku został częściowo omówiony temat dotyczący spraw związanych z budżetem na 2004 rok. Poinformowano wówczas, że budżet ten jest budżetem trudnym oraz, że zaszła konieczność podjęcia pewnych decyzji związanych ze zmniejszeniem administracji i pracowników w usługach, aby budżet ten zbilansować.
Wyjaśnił, iż m.in. Zarząd, wychodząc naprzeciw sugestiom kierowników jednostek organizacyjnych, aby pomóc im w wielu sprawach, podjął decyzję opartą na autopoprawce o zmniejszeniu wydatków na wynagrodzenia w Starostwie na kwotę 160.583,-zł. Na tę kwotę składa się część jego wynagrodzenia, z którego zrezygnował, dodatek specjalny, z którego zrezygnował Wicestarosta oraz dodatki specjalne cofnięte sześciu pracownikom na kwotę 23.400,-zł. Ponadto poinformował, iż zmniejszono zatrudnienie w Starostwie. Zwolniono jednego kierowcę oraz jednego pracownika, a także nie przedłużono umów o pracę kilku osobom na rok 2004.
Poinformował, iż stworzona w ten sposób rezerwa będzie pomocna w wypłaceniu odpraw zwolnionym pracownikom w jednostkach organizacyjnych.
Ryszard Wenta – Wicestarosta stwierdził, iż radny Piotr Gontarek poprosił o pisemne udzielenie odpowiedzi na jego interpelację. Jednak z uwagi na rangę spraw, które ona zawiera, poinformował, iż chciałby do niektórych ustosunkować się w chwili obecnej. Dodał, iż po części są one zbieżne z wystąpieniem i pytaniami zgłoszonymi przez radnego Andrzeja Dudę.
Dalej stwierdził, iż przedstawiony przez radnego P. Gontarka zarzut, który został wyartykułowany w jego interpelacji, jest zarzutem najwyższego kalibru. Dotyczy bowiem tego, iż Zarząd Powiatu, a właściwie Rada Powiatu jest bezczynna wobec narastającego zadłużenia szpitala w Lęborku. Dlatego też zakład ten jest już prawie zamknięty. Rada natomiast na to nie reaguje, a wręcz przeciwnie, łamiąc ustawę, przedłuża kontrakt z p. A. Sapińskim, którego dotychczasowe niekompetentne zarządzanie doprowadziło, jak to wynika z pisma radnego P. Gontarka, do upadku szpitala.
Stwierdził, iż w przedłożonym piśmie znajduje się sporo przejaskrawionych i nieprawdziwych informacji. Dlatego czuje się zobowiązany, aby pewne kwestie wyjaśnić. Dodał, iż szczegółowa odpowiedź radnemu P. Gontarkowi zostanie udzielona na piśmie.
Następnie wyjaśnił, iż nie jest prawdą, że Zarząd Powiatu nie jest świadomy trudnej sytuacji finansowej lęborskiego szpitala. O sytuacji szpitala jest informowany na bieżąco ustnie i pisemnie. Informowana o takiej sytuacji jest również na każdym posiedzeniu Rada Społeczna SPS ZOZ w Lęborku oraz Rada Powiatu. Wynika to z tego, iż p. A. Sapiński składa kwartalnie do Rady Powiatu szczegółowe rozliczenie finansowe SPS ZOZ w Lęborku. Jest to bilans roczny, który omawiano również przez cały okres trwania poprzedniej kadencji. Wówczas też członkowie Rady mieli możliwość zapoznania się z tym bilansem oraz opinią biegłego rewidenta. Mieli też możliwość prowadzenia dyskusji oraz zadawania pytań podczas wystąpień prowadzonych na forum rady. Dlatego obecnie dziwi go, że radni A. Duda i P. Gontarek (ponieważ w jednym i drugim wystąpieniu zostało to podniesione) występują z zarzutem, że w chwili obecnej sytuacja lęborskiego szpitala jest katastrofalna, a zobowiązania sięgają 10 mln zł, co rodzi rychłą groźbę zamknięcia. Uważają, że sytuacja ta jest efektem złego zarządzania zakładem właśnie przez p. A. Sapińskiego.
Wobec powyższego wyjaśnił, iż sytuacja lęborskiego szpitala jest najlepsza spośród wszystkich szpitali w województwie pomorskim. Świadczy o tym fakt, że na dzień dzisiejszy komornik całkowicie zablokował konta szpitali w Bytowie, Miastku, Szpitala Miejskiego w Gdyni, Szpitala Wojewódzkiego w Gdańsku, Szczecinie, Kościerzynie oraz Starogardzie Gdańskim. Natomiast szpital lęborski posiada płynność finansową.
Dalej odniósł się do zarzutu stwierdzającego, że zakład w Lęborku będzie pierwszym szpitalem, który ulegnie zamknięciu. Nawiązując do informacji prasowych i telewizyjnych dotyczących licytacji sprzętu w szpitalu Rydygiera we Wrocławiu oraz sprzedaży sprzętu w szpitalu w Szczecinie uświadomił zebranym, iż tam dopiero jest trudna sytuacja. Wyjaśnił, iż ta trudna sytuacja jest pochodną chorego systemu finansowania szpitali, który został zafundowany przez obecną koalicję SLD-UP. Świadczy o tym fakt, że ustawa o Narodowym Funduszu Zdrowia, jako jeden z największych bubli prawnych, została zakwestionowana przez Trybunał Konstytucyjny oraz, że parlament został zobowiązany w terminie do końca roku do przedstawienia nowego rozwiązania.
Poinformował, iż w orzeczeniu Trybunału Konstytucyjnego zakwestionowano zasadność utworzenia Narodowego Funduszu Zdrowia i sposób finansowania służby zdrowia w odniesieniu do świadczeń pełnionych nie tylko przez szpitale, ale również podstawową opiekę zdrowotną. Efekt tego jest w SPS ZOZ w Lęborku.
Dalej odniósł się do wysokości zadłużenia szpitala w Lęborku, które według materiałów przekazanych radnym przez p. Zenona Grotha, wynosi 10 mln zł i w sposób katastrofalny nadal rośnie.
Wyjaśnił, iż zadłużenie to na koniec roku 2003 wynosi 2 mln 616 tys. zł i jest najniższym zadłużeniem w stosunku do pozostałych szpitali województwa pomorskiego. Stan takiego zadłużenia wynika również ze sprawozdania finansowego szpitala. Dane te będą po zweryfikowaniu przez biegłego rewidenta prezentowane na sesji Rady Powiatu. Wówczas będzie można zapoznać się w sposób szczegółowy z bilansem szpitala. Dodał, iż mechanizm, który zastosował p. Zenon Groth w swoich materiałach i które powtórzyli radni: A. Duda i P. Gontarek, jest od strony rachunku ekonomicznego czymś niedopuszczalnym. Wyjaśnił, iż nie sumuje się strat wykazanych w kolejnych latach. Jest to duże przekłamanie, ponieważ podsumowując straty w ten sposób faktycznie otrzyma się kwotę nie 10 mln zł, a dokładnie 11 mln 700 tys. zł.
Przypomniał, iż strata ta na dzień dzisiejszy wynosi 2 mln 616 tys. zł, natomiast zobowiązania wymagalne na koniec grudnia 2003 roku kształtują się na poziomie 5 mln 500 tys. zł. Wśród tych zobowiązań wymagalnych kwota 2 mln 800 tys. zł to zobowiązania wobec pracowników z tytułu „ustawy 203”, którą to kwotę NFZ, a poprzednio Kasa Chorych zapomniała uwzględnić w kontrakcie świadczeń zdrowotnych oraz w ich finansowaniu. Zdaniem NFZ na te świadczenia pieniędzy nie ma, ponieważ nie dotyczą one świadczeń zdrowotnych lecz zobowiązań wobec pracowników.
Poinformował, iż dużą zasługą dyrektora A. Sapińskiego jest fakt, że w sposób bezkonfliktowy i precedensowy w skali województwa udało mu się porozumieć ze wszystkim związkami zawodowymi. Nie występują one z roszczeniami wobec szpitala, ponieważ dyrektor systematycznie te zobowiązania reguluje.
Wyjaśnił, iż potwierdzeniem takiego złego rozwiązania jest wyrok sądowy, który zapadł w miesiącu grudniu 2003 roku. Sąd Okręgowy w Gdańsku zasądził od NFZ na rzecz SPS ZOZ w Lęborku kwotę 3 mln 200 tys. zł tytułem zwrotu wypłaconych już pracownikom kwot z tytułu „ustawy 203” za rok 2001 i 10 miesięcy 2002 roku. Dodał, iż gdyby tych pieniędzy nie trzeba było wypłacać, albo też, gdyby te zobowiązania były dodatkowo finansowane przez system zdrowotny, podobno tak wspaniale funkcjonujący, wówczas nie byłoby w ogóle zadłużenia w szpitalu. Taka jest prawda na dzień dzisiejszy o sytuacji finansowej SPS ZOZ w Lęborku. Kolejnym tego potwierdzeniem jest fakt, jak w tej chwili są finansowane szpitale w skali kraju i jak w tej fatalnej sytuacji finansowania znajduje się szpital lęborski.
Dalej nawiązał do artykułu pn. „Luty chudy czyli bez wypłaty”, który ukazał się na łamach „Dziennika Bałtyckiego” w dniu 28 stycznia br. Następnie zacytował część tekstu: „Około 30 tys. pracowników pomorskich szpitali na początku lutego na próżno będzie szukać na swoich kontach pensji za styczeń. Dotyczy to lekarzy, pielęgniarek, salowych, sanitariuszy, techników elektrokardiologii, pracowników laboratoriów i administracji, wszystkich bez wyjątku. Pensji nie otrzymają, bo pieniądze na wypłaty jak do tej pory nie przekazał szpitalom Pomorski Oddział NFZ.”
Następnie wyjaśnił, iż w ramach szukania sposobów sfinansowania m.in. porozumienia zielonogórskiego przesunięto termin finansowania za usługi świadczone przez poszczególne szpitale. Wynika to również z faktu szukania dodatkowego sposobu finansowania tzw. „dziury budżetowej.” Do tej pory były wykonywane zaliczkowane usługi z góry, a obecnie pieniądze za wykonane świadczenia będą wypłacane w następnym miesiącu, bez żadnego zaliczkowania. Dlatego też w budżetach szpitali jest luka miesięczna, gdzie świadczenia są wykonywane bez zapłaty. Operacja ta spowodowała, że tak, jak to oszacowano w powyższym artykule, w województwie pomorskim 30 tys. osób zatrudnionych w szpitalach nie otrzyma pieniędzy.
Poinformował, iż w szpitalu lęborskim wynagrodzenia za pracę zostaną wypłacone w terminie. Świadczy to o dobrej kondycji finansowej i o wyjątkowej płynności finansowej szpitala.
Odnosząc się do zarzutu dotyczącego biernego przyglądania się rosnącemu zadłużeniu szpitala przez Zarząd Powiatu wyjaśnił, iż wielokrotnie występował on do dyrektora Wojewódzkiego Oddziału NFZ, centrali NFZ oraz na forum parlamentu. Sytuacja szpitala w Lęborku była prezentowana w interpelacji poselskiej. Bardzo pouczające odpowiedzi otrzymano bezpośrednio z Ministerstwa oraz dyrekcji NFZ.(...)
Dalej wyjaśnił, iż sytuacja finansowa publicznych zakładów opieki zdrowotnej uległa w ostatnich latach pogorszeniu. Stan zobowiązań zakładów na koniec 2002 roku wyniósł 5,5 mld zł. Wiadomo, że pogorszenie to następuje w dalszym ciągu i obecnie przekroczyło już kwotę 6 mld zł.
Przypomniał, iż w celu poprawy efektywności działania zakładów opieki zdrowotnej miały być przygotowane rozwiązania prawne umożliwiające przekształcenie samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej, głównie szpitali, w spółki samorządowe wykonujące zadania o charakterze użyteczności publicznej. Taka też była deklaracja na początku roku ubiegłego. Nie została ona jednak zrealizowana.
Stwierdził, iż kolejna deklaracja pokazuje, w jaki sposób obecny rząd i parlament podchodzą do problemów rozwiązania trudnego i dramatycznego położenia szpitali. Dodał, iż sytuacja w tej mierze jest wręcz odwrotna. Jeżeli Zarząd przedstawia te projekty ustaw, które są po pierwszym czytaniu i trafiają do sejmu, zarzuca się mu, że zajmuje się niepoważnymi sprawami. Wyjaśnił dalej, iż jest to rozwiązanie proponowane przez parlament, który ma uzdrowić trudną sytuację restrukturyzacji zadłużenia. Zarząd chce z tych rozwiązań skorzystać, nawet z systemie pilotażowym. Przygotowania te są jednak odbierane jak coś niepotrzebnego. Stwierdził, że tego nie rozumie. (...)
Wyjaśnił dalej, iż na NFZ, jako instytucji finansów publicznych, ciąży obowiązek takiego ukształtowania kontraktów zawieranych z publicznymi zakładami opieki zdrowotnej, które umożliwiłyby realizację świadczeń zdrowotnych i nie podważyłyby ekonomicznych podstaw funkcjonowania tych instytucji. Stwierdził, iż deklaracja jest szczytna, ale bez możliwości realizacji.
Odnosząc się do wysokości kontraktów wyjaśnił, iż minister zadeklarował, że należy tak ustawić sposób finansowania, aby nie pozwoliło to tylko na wykonywanie świadczeń, ale również na zapewnienie normalnego funkcjonowania ze strony ekonomicznej.
Następnie przedstawił wysokość kontraktów w kolejnych latach podpisanych z PRKCh:
- w 2002 roku – 24 mln 800 tys. zł;
- w 2003 roku – 24 mln 400 tys. zł
- propozycja na 2004 r., która jest obecnie parafowana – 21 mln 124 tys. zł, czyli o 3 mln 400 tys. zł mniej. Konsekwencją tego jest podjęcie w dniu dzisiejszym uchwały dotyczącej zmian w statucie SPS ZOZ w Lęborku, zgodnie z którą szpital będzie musiał wykonać więcej świadczeń w ramach zmniejszonych środków o kwotę 3 mln 400 tys. zł.
Dlatego też stwierdził, iż jest to sytuacja dramatyczna, w której musi poruszać się dyrektor A. Sapiński i któremu udaje się wykonywać wszystkie zadania. Należy też pamiętać, że szpital lęborski w roku 2002 został uznany za najlepszy zakład w województwie pomorskim na podstawie wielu różnorodnych wskaźników. Obecnie mówi się, że jest to szpital najgorzej zarządzany, a winnym tych zaniedbań jest p. A. Sapiński oraz Zarząd Powiatu. Stwierdza się również, że Zarząd nie przestrzega przepisów ustawy pomijając w ten sposób konieczność ogłoszenia konkursu na dyrektora szpitala, przedłużając jednocześnie kontrakt z dotychczasowym, niekompetentnym zarządcą.
Następnie przedstawił treść art. 44a ustawy o zakładach opieki zdrowotnej:
„W publicznych zakładach opieki zdrowotnej, z wyjątkiem publicznych zakładów opieki zdrowotnej utworzonych w celu określonym w art.1 ust. 2 pkt 1 oraz żłobków – wyjątki stanowią zakłady do prowadzenia badań naukowych, prac badawczo-rozwojowych – przeprowadza się konkurs na stanowisko kierownika zakładu, z wyjątkiem kierownika samodzielnego zakładu opieki zdrowotnej.”
Wobec powyższego poinformował, iż na dyrektorów samodzielnych zakładów opieki zdrowotnej nie jest wskazane przeprowadzenie konkursu. Przypomniał, że ustawa ta obowiązuje od 1991 roku. Dlatego też nie zgadza się z tym zarzutem, jaki został postawiony w tym względzie Zarządowi Powiatu.
Dalej stwierdził, iż na temat samego kontraktu wielokrotnie powtarza się informacje nieprawdziwe w sposób bezkrytyczny. Poinformował więc, że p. A. Sapiński zarządzał szpitalem na podstawie umowy – zlecenia podpisanej w dniu 01.02.1998 roku, która obowiązywała do dnia 01.01.2004 r. Zgodnie z tą umową wynagrodzenie na zarządzanie zakładem wynosiło 6.500,-zł. Z momentem, kiedy wynagrodzenia za pracę podlegać zaczęły ubruttowieniu, kwota ta z uwagi na charakter umowy, takiemu ubruttowieniu nie podlegała. Dodał, iż Zarząd działający w poprzedniej kadencji uznał, iż nie należy tego robić, natomiast p. A. Sapiński nie wnosił protestu. W chwili obecnej wynagrodzenie p. A. Sapińskiego wynosi 6.500,-zł brutto. Obecny kontrakt z dyrektorem Sapińskim został podpisany na warunkach nie gorszych, niż poprzednio. Aby globalnie uzmysłowić zainteresowanym, jaki jest dochód dyrektora szpitala poinformował, za zgodą p. A. Sapińskiego, że wyniósł on za rok ubiegły wg PIT – 76.800,-zł. Dodał, iż w samym SPS ZOZ kilkunastu pracowników posiada wielokrotnie większe zarobki.
Poinformował dalej, że zadania ujęte w obecnym kontrakcie są niezmienione. Zostały jednak uszczegółowione o aktualizowanie w terminach do końca lutego każdego roku planu sektorowych działań na rzecz rozwoju SPS ZOZ w Lęborku w latach 2004-2009 oraz o przedstawianie rocznych sprawozdań rzeczowo-finansowych z działalności zakładu ze szczególnym uwzględnieniem realizacji w/w planu w terminie do końca lutego, z omówieniem w uzgodnionych terminach sprawozdania na forum rady powiatu.
Stwierdził, iż na dzień dzisiejszy nie można przewidzieć, jaka będzie forma organizacyjno-prawna funkcjonowania szpitalnictwa i służby zdrowia w Polsce w odniesieniu do orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego o uchyleniu ustawy o NFZ i wobec totalnego załamania się zakładów służby zdrowia w Polsce. Stąd też został wprowadzony do kontraktu punkt, zgodnie z którym dyrektor Sapiński będzie, w zależności od zmieniającej się sytuacji prawnej i sposobu finansowania, uaktualniał co roku stan wspomnianego wyżej programu oraz, aby przedstawiał go na forum komisji oraz rady powiatu.
Dalej poinformował, iż Zarząd otrzymał w ostatnim czasie do realizacji 18 pytań skierowanych przez radnego Andrzeja Dudę. W sumie naliczono wraz z podpunktami 38 pytań szczegółowych. Wyjaśnił, iż na połowę z nich została radnemu już udzielona odpowiedź na piśmie. Pozostałe są w przygotowaniu i zostaną również w terminie udzielone. Ponieważ pytania są bardzo szczegółowe i wymagają opracowań, poprosił radnego A. Dudę, aby zgodził się na otrzymanie odpowiedzi w formie pisemnej.
Poinformował, że radny A. Duda skierował na piśmie zapytania do Zarządu Powiatu z jednoczesną prośbą o udzielenie na nie odpowiedzi ustnej na dzisiejszej sesji. Wyjaśnił, iż zgodnie ze Statutem Rady Powiatu Lęborskiego „Radni mogą składać interpelacje na sesji lub w okresie między sesjami. Odpowiedź na interpelację jest udzielana ustnie na sesji lub pisemnie w ciągu 14 dni od daty jej złożenia. Do odpowiedzi na zapytania radnych stosuje się powyższe przepisy dot. interpelacji.” Jak wynika z powyższego, nie ma możliwości udzielenia odpowiedzi pisemnej i ustnej. Dlatego też poinformował, iż odpowiedź na wszystkie 38 pytań zostanie radnemu A. Dudzie udzielona na piśmie w terminie i formie wynikającymi ze statutu.
Radny Tadeusz Piechowski – poprosił, aby na jego pytanie odpowiedzi udzielił radny Piotr Gontarek albo radny Andrzej Duda. Następnie stwierdził, iż o ile sobie przypomina, dyrektorem Wojewódzkiego NFZ jest p. Wojciechowski. Nie wie tylko, z jakiej opcji został on rekomendowany na to stanowisko. Poprosił, aby na tę wątpliwość odpowiedzi udzielił mu radny A. Duda. Dalej poinformował, iż wiadomym jest, że najczęściej partyjnie rozlicza się członków wewnątrz ugrupowania. Tak też został rozliczony p. Łapiński.
Następnie zwrócił się z pytaniem do radnego P. Gontarka, jako wiceprzewodniczącego Rady Wojewódzkiej SLD, aby odpowiedział mu na pytanie, czy z p. Wojciechowskim zostały przeprowadzone rozmowy dotyczące udzielenia pomocy powiatowi w związku z brakiem środków finansowych i rozwiązania kwestii długów niezawinionych.
Radny Andrzej Duda – poinformował, iż nie chce wypowiadać się za kolegę P. Gontarka w sprawie p. Wojciechowskiego, ale wie, że takie rozmowy były przeprowadzone.
Dalej stwierdził, iż radni zostali znowu „zbombardowaniR
Wytworzył: | Powiat Powiat |
---|---|
Data wytworzenia: | 20.04.2016 |
Opublikował w BIP: | Powiat Powiat |
Data opublikowania: | 20.04.2016 09:45 |
Liczba wyświetleń: | 4 |