Protokół nr V /2007 z sesji Rady Powiatu Lęborskiego
RSSAd.1
Otwarcie sesji i stwierdzenie quorum.
Waldemar Walkusz – Przewodniczący Rady i otworzył V sesję Rady Powiatu Lęborskiego i po powitaniu radnych oraz gości stwierdził, iż zgodnie z listą obecności aktualnie w posiedzeniu uczestniczy 17 radnych, co wobec ustawowego składu Rady wynoszącego 19 osób stanowi quorum pozwalające na podejmowanie prawomocnych decyzji.
Ad.2
Przedstawienie porządku obrad
Waldemar Walkusz – Przewodniczący Rady przedstawił następujący porządek obrad:
1. Otwarcie sesji i stwierdzenie quorum.
2. Przedstawienie porządku obrad.
3. Przyjęcie protokołu z ostatniej sesji.
4. Interpelacje i zapytania radnych.
5. Sprawozdanie Starosty z wykonania uchwał Rady Powiatu i prac Zarządu Powiatu w okresie od 8 grudnia 2006 r. do 24 stycznia 2007 roku.
6. Sprawozdanie z działalności komisji Bezpieczeństwa i Porządku za 2006 rok.
7. Informacja dyrektora SPS ZOZ w Lęborku na temat zatrudnienia pielęgniarek oraz lekarzy wg poszczególnych specjalności w stosunku do potrzeb wynikających z norm prawnych oraz kontraktów z NFZ na 2007 rok.
8. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zabezpieczenia środków finansowych jako wkładu własnego na realizację zadania pt. „Zdrowa matka i dziecko – poprawa opieki perinatalnej – edukacja, profilaktyka, diagnostyka, leczenie w oparciu o nowoczesne oddziały neonatologii i położnictwa w powiecie lęborskim” wnioskowanego przez Samodzielny Publiczny Specjalistyczny Zakład Opieki Zdrowotnej w Lęborku do współfinansowania ze środków dostępnych w ramach Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego i Norweskiego Mechanizmu Finansowego oraz podjęcie uchwały.
9. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zabezpieczenia środków finansowych jako wkładu własnego na realizację zadania pt. „Poprawa jakości ratownictwa medycznego i leczenia ludzi w stanach bezpośredniego zagrożenia życia w powiecie lęborskim” wnioskowanego przez Samodzielny Publiczny Specjalistyczny Zakład Opieki Zdrowotnej w Lęborku do współfinansowania ze środków dostępnych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Pomorskiego na lata 2007-2013 oraz podjęcie uchwały.
10. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zabezpieczenia środków finansowych jako wkładu własnego na realizację zadania pt. „Nowoczesny Blok Operacyjny w SPS ZOZ w Lęborku-jakość, wiedza, edukacja” wnioskowanego przez Samodzielny Publiczny Specjalistyczny Zakład Opieki Zdrowotnej w Lęborku do współfinansowania ze środków dostępnych w ramach Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego i Norweskiego Mechanizmu Finansowego oraz podjęcie uchwały.
11. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zabezpieczenia środków finansowych jako wkładu własnego na realizację zadania pt. „Nowoczesny Oddział Chirurgii Urazowo-Ortopedycznej w SPS ZOZ w Lęborku-jakość, wiedza, edukacja” wnioskowanego przez Samodzielny Publiczny Specjalistyczny Zakład Opieki Zdrowotnej w Lęborku do współfinansowania ze środków dostępnych w ramach Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego i Norweskiego Mechanizmu Finansowego oraz podjęcie uchwały.
12. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zabezpieczenia środków finansowych jako wkładu własnego na realizację zadania pt. „Aseptyka i antyseptyka, sterylizacja - bezpieczeństwo pacjenta w SPS ZOZ w Lęborku” wnioskowanego przez Samodzielny Publiczny Specjalistyczny Zakład Opieki Zdrowotnej w Lęborku do współfinansowania ze środków dostępnych w ramach Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego i Norweskiego Mechanizmu Finansowego oraz podjęcia uchwały.
13. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie przychodów i wydatków Powiatowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Lęborku na rok 2007 oraz podjęcie uchwały.
14. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie uchwalenia budżetu Powiatu Lęborskiego na 2007 rok oraz podjęcie uchwały.
15. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie wyrażenia zgody na wydzierżawienie w drodze przetargu na okres powyżej trzech lat, nie dłuższy jednak niż dziesięć lat, nieruchomości stanowiącej mienie Powiatu Lęborskiego oraz podjęcie uchwały.
16. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zaliczenia dróg do kategorii dróg powiatowych oraz podjęcie uchwały.
17. Wybór członka Zarządu Powiatu Lęborskiego.
18. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie uchwalenia regulaminu organizacyjnego Starostwa Powiatowego w Lęborku oraz podjęcie uchwały.
19. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zatwierdzenia planu pracy Rady Powiatu Lęborskiego na rok 2007 oraz podjęcie uchwały.
20. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zatwierdzenia planu kontroli Komisji Rewizyjnej Rady Powiatu Lęborskiego na rok 2007 oraz podjęcie uchwały.
21. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zatwierdzenia planów pracy Komisji Rady Powiatu Lęborskiego na 2007 rok oraz podjęcie uchwały.
22. Przyjęcie Kodeksu Etycznego Radnego Powiatu Lęborskiego.
23. Odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych.
24. Wnioski i oświadczenia radnych.
25. Zamknięcie obrad.
Waldemar Walkusz – Przewodniczący Rady przekazał, iż Zarząd Powiatu wniósł o wycofanie z porządku obrad pkt 16 dotyczącego projektu uchwały w sprawie zaliczenia dróg do kategorii dróg powiatowych.
Następnie w związku z wystąpieniem niejasności przy przygotowywaniu Kodeksu Etycznego Radnego Powiatu Lęborskiego zaproponował wycofanie z porządku obrad pkt 22. Przekazał, iż oprócz projektu Kodeksu klubu radnych „Ziemia Lęborska” wpłynął również projekt przygotowany przez klub radnych „Prawo i Sprawiedliwość”. Mając powyższe na uwadze, chcąc uniknąć dyskusji na sesji zasugerował, aby projekt zgłoszony przez klub radnych „Ziemia Lęborska” wycofać z porządku obrad, a wszystkich radnych zaprosić do udziału w pracach nad w/w Kodeksem. Dodał, iż uzgodnił z przewodniczącą klubu „Ziemia Lęborska” panią Agnieszką Pujszą Pomorską, że jako główny autor projektu poprowadzi prace nad Kodeksem Etycznym Radnego Powiatu Lęborskiego.
Następnie Waldemar Walkusz – Przewodniczący Rady zapytał czy są jeszcze inne uwagi do przedstawionego porządku obrad.
Wobec braku głosów przystąpił do głosowania.
Rada w obecności 17 radnych – jednogłośnie przyjęła porządek obrad wraz z zaproponowanymi zmianami.
Porządek obrad po zmianach:
1. Otwarcie sesji i stwierdzenie quorum.
2. Przedstawienie porządku obrad.
3. Przyjęcie protokołu z ostatniej sesji.
4. Interpelacje i zapytania radnych.
5. Sprawozdanie Starosty z wykonania uchwał Rady Powiatu i prac Zarządu Powiatu w okresie od 8 grudnia 2006 r. do 24 stycznia 2007 roku.
6. Sprawozdanie z działalności komisji Bezpieczeństwa i Porządku za 2006 rok.
7. Informacja dyrektora SPS ZOZ w Lęborku na temat zatrudnienia pielęgniarek oraz lekarzy wg poszczególnych specjalności w stosunku do potrzeb wynikających z norm prawnych oraz kontraktów z NFZ na 2007 rok.
8. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zabezpieczenia środków finansowych jako wkładu własnego na realizację zadania pt. „Zdrowa matka i dziecko – poprawa opieki perinatalnej – edukacja, profilaktyka, diagnostyka, leczenie w oparciu o nowoczesne oddziały neonatologii i położnictwa w powiecie lęborskim” wnioskowanego przez Samodzielny Publiczny Specjalistyczny Zakład Opieki Zdrowotnej w Lęborku do współfinansowania ze środków dostępnych w ramach Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego i Norweskiego Mechanizmu Finansowego oraz podjęcie uchwały.
9. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zabezpieczenia środków finansowych jako wkładu własnego na realizację zadania pt. „Poprawa jakości ratownictwa medycznego i leczenia ludzi w stanach bezpośredniego zagrożenia życia w powiecie lęborskim” wnioskowanego przez Samodzielny Publiczny Specjalistyczny Zakład Opieki Zdrowotnej w Lęborku do współfinansowania ze środków dostępnych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Pomorskiego na lata 2007-2013 oraz podjęcie uchwały.
10. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zabezpieczenia środków finansowych jako wkładu własnego na realizację zadania pt. „Nowoczesny Blok Operacyjny w SPS ZOZ w Lęborku-jakość, wiedza, edukacja” wnioskowanego przez Samodzielny Publiczny Specjalistyczny Zakład Opieki Zdrowotnej w Lęborku do współfinansowania ze środków dostępnych w ramach Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego i Norweskiego Mechanizmu Finansowego oraz podjęcie uchwały.
11. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zabezpieczenia środków finansowych jako wkładu własnego na realizację zadania pt. „Nowoczesny Oddział Chirurgii Urazowo-Ortopedycznej w SPS ZOZ w Lęborku-jakość, wiedza, edukacja” wnioskowanego przez Samodzielny Publiczny Specjalistyczny Zakład Opieki Zdrowotnej w Lęborku do współfinansowania ze środków dostępnych w ramach Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego i Norweskiego Mechanizmu Finansowego oraz podjęcie uchwały.
12. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zabezpieczenia środków finansowych jako wkładu własnego na realizację zadania pt. „Aseptyka i antyseptyka, sterylizacja - bezpieczeństwo pacjenta w SPS ZOZ w Lęborku” wnioskowanego przez Samodzielny Publiczny Specjalistyczny Zakład Opieki Zdrowotnej w Lęborku do współfinansowania ze środków dostępnych w ramach Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego i Norweskiego Mechanizmu Finansowego oraz podjęcia uchwały.
13. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie przychodów i wydatków Powiatowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Lęborku na rok 2007 oraz podjęcie uchwały.
14. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie uchwalenia budżetu Powiatu Lęborskiego na 2007 rok oraz podjęcie uchwały.
15. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie wyrażenia zgody na wydzierżawienie w drodze przetargu na okres powyżej trzech lat, nie dłuższy jednak niż dziesięć lat, nieruchomości stanowiącej mienie Powiatu Lęborskiego oraz podjęcie uchwały.
16. Wybór członka Zarządu Powiatu Lęborskiego.
17. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie uchwalenia regulaminu organizacyjnego Starostwa Powiatowego w Lęborku oraz podjęcie uchwały.
18. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zatwierdzenia planu pracy Rady Powiatu Lęborskiego na rok 2007 oraz podjęcie uchwały.
19. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zatwierdzenia planu kontroli Komisji Rewizyjnej Rady Powiatu Lęborskiego na rok 2007 oraz podjęcie uchwały.
20. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zatwierdzenia planów pracy Komisji Rady Powiatu Lęborskiego na 2007 rok oraz podjęcie uchwały.
21. Odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych.
22. Wnioski i oświadczenia radnych.
23. Zamknięcie obrad.
Ad.3
Przyjęcie protokołu z ostatniej sesji.
Waldemar Walkusz – Przewodniczący Rady poinformował, iż do chwili rozpoczęcia sesji nie wpłynęły żadne uwagi na piśmie do protokołu z ostatniej sesji.
W związku z powyższym Rada w obecności 17 radnych – jednogłośnie przyjęła protokół nr IV/06 z dnia 21 grudnia 2006 roku
Ad.4
Interpelacje i zapytania radnych.
Radna Agnieszka Pujsza Pomorska przekazała, iż po raz kolejny jesteśmy świadkami batalii o powiaty, czego dowodem były doniesienia medialne wskazujące m.in. powiat lęborski do likwidacji. Poinformowała, iż z niepokojem śledzi powyższe informacje. Dodała, iż zdaje sobie sprawę, że status prawny powiatu znacznie ograniczający jego kompetencje, nie jest najszczęśliwszą formą działania. Stwierdziła, iż receptą na jego umocnienie nie może być likwidacja, a jedynie rozszerzenie jego kompetencji i zakresu działania. Przez lata funkcjonowania powiat na dobre wrósł w świadomość obywatelską. Tu załatwia się wiele spraw urzędowych i tragedią byłoby, aby ten dorobek został zniszczony.
W związku z powyższym zwróciła się z prośbą o przedstawienie analizy z obecnego stanu oraz działań mających na celu jego zachowanie.
Kontynuując wypowiedź przekazała, iż dobrym pomysłem jest stworzenie planu obrony powiatu lęborskiego przed zakusami samorządowych reformatorów. Dodała, iż ma nadzieję, że widmo likwidacji powiatu na dobre nie zagości w naszych progach.
W dalszej części wypowiedzi poinformowała, iż jednym z głównych haseł na sztandarach wszystkich komitetów wyborczych w ostatnich wyborach samorządowych było wzmożenie aktywności w pozyskiwaniu środków unijnych. Dodała, iż przed nami kolejny etap starania się o powyższe środki, tym razem z funduszy na lata 2007-2013. Przekazała, iż jest to ogromna szansa dla powiatu lęborskiego. Jednak, aby skorzystać z unijnej „manny” trzeba przedrzeć się przez skomplikowane biurokratyczne procedury. Liczba fachowców w tej dziedzinie jest niewielka, a korzystanie z usług prywatnych firm bardzo kosztowne.
Odnosząc się do powyższego zapytała o poziom przygotowania urzędników Starostwa Powiatowego w Lęborku oraz podległych instytucji w zakresie pozyskiwania funduszy unijnych. Kontynuując zapytała ile osób będzie merytorycznie uczestniczyło w pozyskiwaniu środków unijnych, jakie posiadają kompetencje oraz czy biorą udział w szkoleniach, studiach podyplomowych. Następnie zapytała w jakich programach unijnych będzie uczestniczył w najbliższym czasie powiat. Dodała, iż szczególne zainteresowanie kieruje w stronę nowopowstałego referatu Programów Pomocowych.
Radny Zygmunt Lisiecki poinformował, iż w „Programie ochrony środowiska” wraz z planem gospodarki odpadami dla powiatu lęborskiego na lata 2004-2007 z uwzględnieniem perspektywy na lata 2008-2011 cz. 2 „Programu ochrony środowiska”, zaplanowano przyjmowanie odpadów komunalnych do końca roku 2005, oraz zamknięcie wysypiska odpadów komunalnych w roku 2006. Dodał, iż gmina Cewice uchwałą nr XVIII/133/04 z dnia 26.03.2004 roku przyjęła „Program ochrony środowiska dla gminy Cewice na lata 2004-2011” i „Plan gospodarki odpadami dla gminy Cewice na lata 2004-2011”, z zapisem użytkowania składowiska do końca roku 2005 i zamknięciem w roku 2006. Przekazał, iż wysypisko posiada decyzję zatwierdzającą „Instrukcję eksploatacji składowiska odpadów komunalnych w Oskowie gm. Cewice”, z terminem obowiązywania do dnia 31 grudnia 2005 roku. Następnie poinformował, iż Pomorski Wojewódzki Inspektor Ochrony Środowiska Delegatura w Słupsku decyzją z dnia 29.01.2004 roku o nr DSDI/04/I/2005 z dniem 01.01.2006 roku wstrzymuje działalność gminy Cewice polegającą na składowaniu odpadów na składowisku w Oskowie, na działkach 110/3 i 110/6.
Kontynuując przekazał, iż przedstawiony stan to stan prawny. Natomiast wiele wskazuje na to, że stan faktyczny jest inny. Dodał, iż otrzymuje sygnały, że na teren składowiska odpadów w Oskowie wjeżdżają samochody ciężarowe. W związku z powyższym wniósł o dostosowanie stanu faktycznego do stanu prawnego oraz poddanie terenu zgodnie z wnioskiem komisji Ochrony Środowiska, Rolnictwa i Leśnictwa nr BR.I.0053/IV/31/05 z dnia 07.07.2005 roku rekultywacji.
W dalszej części wypowiedzi przekazał, iż komisja Ochrony Środowiska, Rolnictwa i Leśnictwa poprzedniej kadencji przekazała wójtom gmin powiatu lęborskiego materiały ostrzegające przed następstwami lokalizacji wielkich ferm tuczu trzody chlewnej na terenie powiatu. Dodał, iż taka właśnie ferma tuczu funkcjonuje w Oskowie. Przekazał, iż podjeżdżając do fermy rejestruje się następujący obraz:
- dojrzewalniki ścieków z fermy są wypełnione po brzegi i zaczynają się z nich wysiąki,
- przy lesie jest wielohektarowe odstoisko gnojowicy i wód odpadowych, w których jest zatopiony eternit z dachów budynków fermy,
- z w/w odstoiska gnojowica jest, w dalszym ciągu, poprzez jar (laguny) zrzucana do rzeki Bukowiny,
- cały kilkunasto hektarowy teren, stanowiący własność właściciela fermy, jest nasycony gnojowicą i przy opadach wysiąki będą spływały do rzeki.
Dodał, iż przedstawiony obraz pochodzi z wizji lokalnej przeprowadzonej dnia 22.03.2005 roku i jest on obecnie co najmniej tak samo groźny, z małym uzupełnieniem, mianowicie na terenie zamarzniętych gruntów znajdują się zwłoki padłych świń.
Kontynuując przekazał, iż zastanawiający jest fakt, że na pojemnikach na terenie fermy znajdują się napisy „farmutil szmiłowa”, nawiązujące do szeroko przedstawianej w mediach afery związanej z działalnością zakładów należących do jednego z byłych senatorów.
Następnie poinformował, iż przedstawiony wyżej obraz pochodził z wystąpienia Starosty Lęborskiego do Wojewody Pomorskiego z dnia 23.03.2005 roku. Dodał, iż w piśmie tym Starosta napisał:
„Reasumując, w tym stanie rzeczy, naszym zdaniem ferma nie ma racji bytu i każdy kolejny dzień jej działalności powoduje dalszą degradację środowiska”.
Przekazał, iż na omawianym terenie doszło już do katastrofy ekologicznej. Dodał, iż w momencie nasilenia opadów duża ilość gnojowicy ze zbiorników laguny spłynęła do rzeki Bukowiny.
Kończąc przekazał, iż przedstawiony marazm nie dotyczy działania Starostwa Powiatowego w Lęborku, ponieważ sprawa została przekazana wszystkim właściwym służbom (WIOŚ Delegatura w Słupsku, Pomorski Urząd Wojewódzki w Gdańsku, Pomorski Urząd Wojewódzki w Gdańsku Oddział Zamiejscowy w Słupsku) i faktycznie leży w kompetencji Wojewody. Dodał, iż WIOŚ nakazał likwidację powyższej instalacji, której do dnia dzisiejszego nie wykonano. W związku z powyższym wystąpił o wyegzekwowanie wydanej decyzji i zamknięcie zakładu.
Radny Edmund Głombiewski zwrócił się z następującymi zapytaniami:
- czy w powiecie dokonywana jest analiza potrzeb zdrowotnych i stanu zdrowia mieszkańców,
- w jakim zakresie prowadzona jest profilaktyka opieki zdrowotnej dzieci i młodzieży w powiatowych placówkach oświatowych oraz czy w w/w jednostkach funkcjonują gabinety higienistek szkolnych lub pielęgniarek,
- jakie są dotychczasowe efekty prowadzonych programów zdrowotnych w powiecie lęborskim.
Ad.5
Sprawozdanie Starosty z wykonania uchwał Rady Powiatu i prac Zarządu Powiatu w okresie od 8 grudnia 2006 roku do 24 stycznia 2007 roku
Waldemar Walkusz – Przewodniczący Rady przekazał, iż powyższe sprawozdanie radni otrzymali w materiałach na sesję.
Sprawozdanie stanowi załącznik nr 3 do niniejszego protokołu.
Radny Zdzisław Chojnacki przekazał, iż na str 7 powyższego Sprawozdania w informacji dotyczącej gospodarki nieruchomościami w pkt 1 zapisano
„Zarząd ustalił ceny wywoławcze i postanowił ogłosić przetargi na sprzedaż działek:
- nr 226/3 o pow. Ok. 37 arów położonej w Dziechlinie (las) – cena wywoławcza 4.800 zł i wartość postąpienia 200 zł;
- w Nowęcinie (9 działek) – cena wywoławcza 20 zł za m2 działki, postąpienie 1.000 zł;
- nr 13 o pow. 13,0261 ha (działka rolna) – cena wywoławcza w wysokości 4q za 1 ha, postąpienia 05 q;
- nr 63/1 o pow. 12,539 ha (działka rolna) – cena wywoławcza w wysokości 4q za 1 ha, postąpienia 0,5 q.”
Poinformował, iż według niego pkt dotyczące działek w Dziechlinie i Nowęcinie są zrozumiałe. Natomiast w pozostałych najprawdopodobniej nie chodzi o sprzedaż działek tylko o ich dzierżawę.
Ad. 6
Sprawozdanie z działalności komisji Bezpieczeństwa i Porządku za 2006 rok.
Waldemar Walkusz – Przewodniczący Rady przekazał, iż powyższe sprawozdanie radni otrzymali w materiałach na sesję.
Sprawozdanie stanowi załącznik nr 4 do niniejszego protokołu.
Waldemar Walkusz – Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.
Wobec braku głosów w dyskusji przystąpił do realizacji kolejnego punktu porządku obrad.
Ad. 7
Informacja dyrektora SPS ZOZ w Lęborku na temat zatrudnienia pielęgniarek oraz lekarzy wg poszczególnych specjalności w stosunku do potrzeb wynikających z norm prawnych oraz kontraktów z NFZ na 2007 rok.
Waldemar Walkusz – Przewodniczący Rady przekazał, iż powyższą informację radni otrzymali w materiałach na sesję.
Informacja stanowi załącznik nr 5 do niniejszego protokołu.
Następnie Waldemar Walkusz – Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.
Radna Adela Muzykiewicz przekazała, iż docenia ogromny wkład pana Andrzeja Sapińskiego – dyrektora SPS ZOZ w modernizację szpitala, który dzięki jego kreatywności i przedsiębiorczości jest doskonale wyposażony i znacznie różni się od pozostałych szpitali powiatowych. Ponadto w najbliższym czasie przeprowadzony zostanie remont oddziału wewnętrznego, który będzie ogromnym przedsięwzięciem.
Kontynuując przekazała, iż odnośnie prowadzonej polityki kadrowej ma odmienne zdanie. Dodała, iż dyrektor uważany jest za mistrza tabelek, diagramów, slajdów, wszystkich środków audiowizualnych. Przekazała, iż po analizie tabelki umieszczonej na stronie 4 przedstawionej informacji na temat zatrudnienia pielęgniarek oraz lekarzy wg poszczególnych specjalności można sądzić, że sytuacja szpitala pod względem zatrudnienia jest prawie doskonała. Powyższa tabelka jednak nie zawiera wszystkich danych. Przekazała, iż na przykładzie oddziału chirurgii ogólnej oraz chirurgii urazowo-ortopedycznej przedstawi sytuację kadrową. Mianowicie obecnie w w/w oddziałach zatrudnionych jest odpowiednio 6 i 5 lekarzy podczas gdy w przeszłości zatrudnienie wynosiło na oddziale chirurgicznym 4,7, a w oddziale chirurgii urazowo-ortopedycznej 3,5. Można więc sądzić, że sytuacja nie jest taka zła, a wręcz bardzo dobra. Z tą tylko różnicą, że zadania, które obecnie wykonują zatrudnieni w powyższych oddziałach lekarze są niewspółmiernie większe od zadań, które wykonywali w przeszłości. Dodała, iż algorytmy postępowania w wielu jednostkach chorobowych nakładają ogromne obowiązki na lekarzy, którzy opracowują elektronicznie swoje procesy diagnostyczno-terapeutyczne, pomimo tego, że w wielu krajach wykonuje to administracja. Ponadto dawniej funkcjonowały przychodnie ortopedyczna i chirurgiczna, gdzie zatrudnieni byli dodatkowi lekarze. Oprócz tego istniało pogotowie ratunkowe, które świadczyło usługi w zakresie wymienionych specjalności. Natomiast obecnie lekarze oddziału chirurgii oraz oddziału chirurgii urazowo-ortopedycznej oprócz sprawowania opieki nad pacjentami w oddziałach pełnią całodobowe dyżury w ambulatorium chirurgiczno-ortopedycznym, które obecnie znajduje się przy Szpitalnym Oddziale Ratunkowym. Podobnie jest w poradni chirurgicznej i ortopedycznej, gdzie również pracują lekarze zatrudnieni w szpitalu. Kontynuując zwróciła uwagę, że w przedstawionej tabelce pominięto lekarzy zatrudnionych w dziale diagnostyki obrazowej. Dodała, iż w przeszłości w dziale diagnostyki zatrudnionych było 4 lekarzy oraz dodatkowy lekarz z Akademii Medycznej w Gdańsku, którego zadaniem było tylko opisywanie niewielu badań tomografii komputerowej. Obecnie natomiast w dziale diagnostyki pracuje tylko 2 lekarzy, pomimo tego, że procedury rozszerzyły się o bardzo duże gałęzie mianowicie; tomografię komputerową, badania dopplerowskie, badania ultrasonograficzne oraz mammografię.
Reasumując przekazała, iż uważa, że w szpitalu w Lęborku istnieje poważny niedobór kadry medycznej. Lekarze są przepracowani, a jakość świadczeń w związku z powyższym pogarsza się. Kontynuując zwróciła się do pana Andrzeja Sapińskiego – dyrektora SPS ZOZ w Lęborku o przedstawienie pomysłu działań w tym zakresie, ponieważ przedłożona informacja, z której nie wynika istnienie żadnego problemu, nie może być zadowalająca.
Radna Agnieszka Pujsza Pomorska zapytała o sytuację finansową SPS ZOZ w Lęborku. Dodała, iż z niepokojem obserwuje doniesienia prasowe o dramatycznej sytuacji służby zdrowia w południowej Polsce. W związku z powyższym zwróciła się o podanie informacji o ewentualnych zagrożeniach i zadłużeniu lęborskiego szpitala.
Kontynuując przekazała, iż w SPS ZOZ w Lęborku cały czas przeprowadzane są modernizacje oraz remonty. Kończąc zapytała, jak zostały wykonane zalecenia pokontrolne Sanepidu.
Radny Edmund Głombiewski porosił pana Andrzeja Sapińskiego – dyrektora SPS ZOZ w Lęborku o ustosunkowanie się do problemu związanego z dużą rotacją kadr wynikającą z wyjazdów pielęgniarek i położnych oraz lekarzy za granicę. Kontynuując zapytał jakie dyrekcja szpitala podejmuje działania w tym zakresie.
W dalszej części wystąpienia poinformował, iż jest Prezesem Stowarzyszenia Opieki Paliatywnej, które prowadzi hospicjum w Lęborku. Dodał, iż wiele osób ciężko chorych i umierających, dla których nie ma możliwości zapewnienia opieki w domu, są przewożeni do oddziałów w Słupsku lub Gdańsku. W związku z powyższym zwrócił się o uruchomienie w lęborskim szpitalu oddziału opieki długoterminowej. Dodał, iż nawet 10 łóżek w pewien sposób rozwiązałoby istniejący problem.
Andrzej Sapiński – dyrektor SPS ZOZ przedstawił informację o stanie zatrudnienia lekarzy, pielęgniarek i położnych w SPS ZOZ w Lęborku.
W/w informacja stanowi załącznik nr 6 do niniejszego protokołu.
W dalszej części wypowiedzi przekazał, iż kwestie dotyczące zabezpieczenia kadrowego samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej są problemem już od 1945 roku. Przekazał, iż do 1962 roku obowiązywały skierowania do pracy dla lekarzy kończących Akademie Medyczne. Dodał, iż miały one na celu odpracowanie kosztów edukacji, ponieważ finansowanie nauki na uczelni jest ogromnym wydatkiem dla skarbu państwa. Natomiast w latach 70- tych każdy lekarz uzyskując dyplom miał możliwość wyboru placówki, w której będzie pracował. Dodał, iż wówczas zachętą do podjęcia zatrudnienia przez lekarzy w Lęborku było otrzymanie mieszkania od władz miasta. Przekazał, iż w ostatnich latach sytuacja znacznie się zmieniła, ponieważ osoba kończąca Akademię Medyczną może podjąć zatrudnienie w każdym miejscu na świecie i nie jest obciążona żadnymi kosztami edukacji.
Kontynuując przekazał, iż SPS ZOZ w Lęborku jest przedsiębiorstwem samofinansującym się i musi bilansować koszty z przychodami. Dodał, iż bardzo ważne jest, aby wydatki na wynagrodzenia, które stanowią ponad 50 % budżetu nie spowodowały zapaści finansowej i tym samym doprowadziły do utraty płynności finansowej zakładu.
Kończąc przekazał, iż szpital w Lęborku podjął kilka działań zmierzających do pozyskania wysokospecjalistycznej kadry medycznej. Jednym z nich są starania o uzyskanie tzw. akredytacji dla poszczególnych oddziałów umożliwiającej lekarzom zrobienie specjalizacji z danej dziedziny. Dodał, iż obecnie SPS ZOZ posiada 19 miejsc akredytacyjnych umożliwiających 19 osobom uzyskanie specjalizacji.
Anetta Barna – Feszak – zastępca dyrektora SPS ZOZ ds. Finansowych przedstawiła m.in. analizę wyniku finansowego. Przekazała, iż wynik finansowy w 2006 roku ukształtował się na poziomie wyższym od wykonania za 2005 rok oraz planu na rok 2006. Dodała, iż uzyskano zysk w wysokości 1.192,19 zł i zniwelowano stratę 763.571,87 zł z ubiegłego roku osiągając minimalny dodatni wynik.
Kontynuując poinformowała, iż przychody ogółem w 2006 roku ukształtowały się na poziomie 6,6 % wyższym od przychodów roku 2005 oraz o 14 % wyższym od przychodów 2006 roku. Dodała, iż główną przyczyną wzrostu przychodów było podpisanie w wyniku przeprowadzonych negocjacji przez dyrekcję SPS ZOZ w Lęborku w ciągu roku aneksów z POW NFZ w Gdańsku na świadczenia ponadlimitowe wykonane w zakładzie. Kwota zwiększenia przychodów od Funduszu w porównaniu do pierwotnego kontraktu wyniosła 1.445.698.96 zł.
W dalszej części wypowiedzi przekazała, iż w 2006 roku uzyskano łącznie o 1.259.311,47 zł większe przychody własne. Nadmieniła, iż największy wpływ miały na to pozostałe przychody operacyjne związane z :
- zakończeniem procesu restrukturyzacyjnego zgodnie z ustawą o pomocy publicznej i restrukturyzacji publicznych zakładów opieki zdrowotnej wynikające z umorzenia zobowiązań SPS ZOZ w Lęborku wobec PFRON oraz ZUS w łącznej kwocie 528.157,70 zł,
- umorzeniem przez PFRON zobowiązań SPS ZOZ w Lęborku za rok 2005 w kwocie 200.291,90 zł zgodnie z decyzją Ministra Pracy i Polityki Społecznej
- podpisaniem przez SPS ZOZ w Lęborku ugody z POW NFZ w Gdańsku na świadczenia ponadlimitowe na kwotę 612.406,38 zł wykonane w 2001 roku, która zakończyła spór toczący się przed Sądem Apelacyjnym w Gdańsku
- refundacją wynagrodzeń przez Powiatowy Urząd Pracy w Lęborku w ramach prac interwencyjnych,
- refundacją z Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Gdańsku za zastępczą służbę wojskową odbywaną w szpitalu,
- dotacją Starostwa powiatowego w Lęborku do programu profilaktycznego wczesnego wykrywania nowotworu gruczołu krokowego u mężczyzn – kwota 20.000 zł.
W dalszej części wypowiedzi przekazała, że w 2006 roku koszty ukształtowały się na poziomie o 3,7 % wyższym niż wykonanie kosztów w roku 2005 oraz o 1,1 % wyższym niż planowane na rok 2006 .
Na poprawę wyniku finansowego duży wpływ miała poprawa sytuacji płatniczej szpitala poprzez:
-uzyskanie większych przychodów w 2006 roku,
-wprowadzenie restrukturyzacji, co pozwoliło na zaciągnięcie pożyczki z budżetu państwa w kwocie 3.550.369,24 zł w 2005 roku,
-zaciągnięcie na korzystnych warunkach kredytu w kwocie 10.000.000 zł w BRE Banku Hipotecznym a tym samym uniknięcie zatorów płatniczych.
Kończąc przekazała, iż poprawa wyników oraz gospodarki finansowej w SPS ZOZ w Lęborku pozwala na stwierdzenie, że podjęte przez szpital działania były słuszne i dały szansę na niwelowanie straty i poprawę kapitałów własnych.
Ad. 8
Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zabezpieczenia środków finansowych jako wkładu własnego na realizację zadania pt. „Zdrowa matka i dziecko – poprawa opieki perinatalnej – edukacja, profilaktyka, diagnostyka, leczenie w oparciu o nowoczesne oddziały neonatologii i położnictwa w powiecie lęborskim” wnioskowanego przez Samodzielny Publiczny Specjalistyczny Zakład Opieki Zdrowotnej w Lęborku do współfinansowania ze środków dostępnych w ramach Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego i Norweskiego Mechanizmu Finansowego
Ryszard Wenta – Starosta Lęborski przedstawił projekt uchwały w sprawie zabezpieczenia środków finansowych jako wkładu własnego na realizację zadania pt. „Zdrowa matka i dziecko – poprawa opieki perinatalnej – edukacja, profilaktyka, diagnostyka, leczenie w oparciu o nowoczesne oddziały neonatologii i położnictwa w powiecie lęborskim” wnioskowanego przez Samodzielny Publiczny Specjalistyczny Zakład Opieki Zdrowotnej w Lęborku do współfinansowania ze środków dostępnych w ramach Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego i Norweskiego Mechanizmu Finansowego.
Zdzisław Chojnacki – przewodniczący komisji Budżetu, Gospodarki i Integracji Europejskiej przekazał, iż komisja pozytywnie zaopiniowała powyższy projekt uchwały.
Adela Muzykiewicz – przewodnicząca komisji Rodziny, Zdrowia i Opieki Społecznej przekazała, iż komisja również pozytywnie zaopiniowała powyższy projekt uchwały.
Waldemar Walkusz – Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.
Wobec braku głosów w dyskusji przystąpił do głosowania.
Rada w obecności 17 radnych – jednogłośnie podjęła uchwałę nr V/27/07 w sprawie zabezpieczenia środków finansowych jako wkładu własnego na realizację zadania pt. „Zdrowa matka i dziecko – poprawa opieki perinatalnej – edukacja, profilaktyka, diagnostyka, leczenie w oparciu o nowoczesne oddziały neonatologii i położnictwa w powiecie lęborskim” wnioskowanego przez Samodzielny Publiczny Specjalistyczny Zakład Opieki Zdrowotnej w Lęborku do współfinansowania ze środków dostępnych w ramach Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego i Norweskiego Mechanizmu Finansowego.
Uchwała stanowi załącznik nr 7 do niniejszego protokołu.
Ad. 9
Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zabezpieczenia środków finansowych jako wkładu własnego na realizację zadania pt. „Poprawa jakości ratownictwa medycznego i leczenia ludzi w stanach bezpośredniego zagrożenia życia w powiecie lęborskim” wnioskowanego przez Samodzielny Publiczny Specjalistyczny Zakład Opieki Zdrowotnej w Lęborku do współfinansowania ze środków dostępnych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Pomorskiego na lata 2007-2013
Ryszard Wenta – Starosta Lęborski przedstawił projekt uchwały w sprawie zabezpieczenia środków finansowych jako wkładu własnego na realizację zadania pt. „Poprawa jakości ratownictwa medycznego i leczenia ludzi w stanach bezpośredniego zagrożenia życia w powiecie lęborskim” wnioskowanego przez Samodzielny Publiczny Specjalistyczny Zakład Opieki Zdrowotnej w Lęborku do współfinansowania ze środków dostępnych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Pomorskiego na lata 2007-2013
Zdzisław Chojnacki – przewodniczący komisji Budżetu, Gospodarki i Integracji Europejskiej przekazał, iż komisja pozytywnie zaopiniowała powyższy projekt uchwały.
Adela Muzykiewicz – przewodnicząca komisji Rodziny, Zdrowia i Opieki Społecznej przekazała, iż komisja również pozytywnie zaopiniowała powyższy projekt uchwały.
Waldemar Walkusz – Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.
Radna Agnieszka Pujsza Pomorska poprosiła o podanie konkretnej lokalizacji, kosztów utrzymania oraz osób odpowiedzialnych za odśnieżanie lądowiska dla helikopterów, które szpital w Lęborku w oparciu o środki unijne planuje wybudować. Następnie zapytała o ewentualną liczbę lądowań oraz alternatywne miejsca dla tego typu lądowiska w Lęborku. Kończąc zwróciła się z prośbą o podanie możliwej daty uruchomienia lądowiska.
Andrzej Sapiński – dyrektor SPS ZOZ w Lęborku przekazał, iż koncepcja budowy lądowiska dla helikopterów dla transportu sanitarnego nierozerwalnie związana jest z funkcjonowaniem Szpitalnego Oddziału Ratunkowego w Lęborku. Dodał, iż ustawa o ratownictwie medycznym wymaga, aby SOR, który jest zarejestrowany w rejestrze wojewody i rejestrze Ministerstwa Zdrowia i Opieki Społecznej oraz pełni kluczową rolę w zintegrowanym systemie ratownictwa medycznego zaopatrzony był w lądowisko dla helikopterów. Następnie przekazał, iż lądowisko dla helikopterów powinno zlokalizowane być najlepiej przy Szpitalnym Oddziale Ratunkowym. W przypadku gdy nie ma takiej możliwości technicznej lądowisko należy zlokalizować w takim miejscu, aby czas dojazdu od SOR nie przekraczał 5 minut. Przekazał, iż w związku z powyższym pierwotnie planowano budowę lądowiska dla helikopterów na dachu szpitala w Lęborku. Dodał, iż ze względu na nieprzystosowaną konstrukcje obiektu, jak również wysoki koszt tej inwestycji, a także brak odpowiednich śmigłowców, które mogłyby być stosowane do tego typu lądowania w/w koncepcja okazała się nie do zrealizowania.
W dalszej części wypowiedzi przekazał, iż kolejnymi koncepcjami były lokalizacje lądowiska dla helikopterów w pobliżu osiedla Syrokomli, Stacji Uzdatniania Wody oraz Oczyszczalni Ścieków w Lęborku. Poinformował, iż jedynym realnym projektem okazał się pomysł budowy lądowiska przy Oczyszczalni Ścieków w Lęborku. Dodał, iż podjął już rozmowy z Burmistrzem Miasta Lęborka dotyczące wydzierżawienia części terenu strefy ochronnej znajdującej się przy oczyszczalni.
Kończąc przekazał, iż obowiązek utrzymania oraz zabezpieczenia lądowiska będzie spoczywał na SPS ZOZ w Lęborku. Odnośnie liczby lądowań przekazał, iż trudno jest ją na dzień dzisiejszy określić.
Wobec braku dalszych głosów w dyskusji Waldemar Walkusz – Przewodniczący Rady przystąpił do głosowania.
Rada w obecności 16 radnych – jednogłośnie podjęła uchwałę nr V/28/07 w sprawie zabezpieczenia środków finansowych jako wkładu własnego na realizację zadania pt. „Poprawa jakości ratownictwa medycznego i leczenia ludzi w stanach bezpośredniego zagrożenia życia w powiecie lęborskim” wnioskowanego przez Samodzielny Publiczny Specjalistyczny Zakład Opieki Zdrowotnej w Lęborku do współfinansowania ze środków dostępnych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Pomorskiego na lata 2007-2013
Uchwała stanowi załącznik nr 8 do niniejszego protokołu.
Ad. 10
Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zabezpieczenia środków finansowych jako wkładu własnego na realizację zadania pt. „Nowoczesny Blok Operacyjny w SPS ZOZ w Lęborku-jakość, wiedza, edukacja” wnioskowanego przez Samodzielny Publiczny Specjalistyczny Zakład Opieki Zdrowotnej w Lęborku do współfinansowania ze środków dostępnych w ramach Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego i Norweskiego Mechanizmu Finansowego
Ryszard Wenta – Starosta Lęborski przedstawił projekt uchwały w sprawie zabezpieczenia środków finansowych jako wkładu własnego na realizację zadania pt. „Nowoczesny Blok Operacyjny w SPS ZOZ w Lęborku-jakość, wiedza, edukacja” wnioskowanego przez Samodzielny Publiczny Specjalistyczny Zakład Opieki Zdrowotnej w Lęborku do współfinansowania ze środków dostępnych w ramach Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego i Norweskiego Mechanizmu Finansowego.
Zdzisław Chojnacki – przewodniczący komisji Budżetu, Gospodarki i integracji Europejskiej przekazał, iż komisja pozytywnie zaopiniowała powyższy projekt uchwały.
Adela Muzykiewicz – przewodnicząca komisji Rodziny, Zdrowia i Opieki Społecznej przekazała, iż komisja również pozytywnie zaopiniowała powyższy projekt uchwały.
Waldemar Walkusz – Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.
Wobec braku głosów w dyskusji przystąpił do głosowania.
Rada w obecności 17 radnych – jednogłośnie podjęła uchwałę nr V/29/07 w sprawie zabezpieczenia środków finansowych jako wkładu własnego na realizację zadania pt. „Nowoczesny Blok Operacyjny w SPS ZOZ w Lęborku-jakość, wiedza, edukacja” wnioskowanego przez Samodzielny Publiczny Specjalistyczny Zakład Opieki Zdrowotnej w Lęborku do współfinansowania ze środków dostępnych w ramach Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego i Norweskiego Mechanizmu Finansowego.
Uchwała stanowi załącznik nr9 do niniejszego protokołu.
Ad. 11
Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zabezpieczenia środków finansowych jako wkładu własnego na realizację zadania pt. „Nowoczesny Oddział Chirurgii Urazowo-Ortopedycznej w SPS ZOZ w Lęborku-jakość, wiedza, edukacja” wnioskowanego przez Samodzielny Publiczny Specjalistyczny Zakład Opieki Zdrowotnej w Lęborku do współfinansowania ze środków dostępnych w ramach Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego i Norweskiego Mechanizmu Finansowego
Ryszard Wenta – Starosta Lęborski przedstawił projekt uchwały w sprawie zabezpieczenia środków finansowych jako wkładu własnego na realizację zadania pt. „Nowoczesny Oddział Chirurgii Urazowo-Ortopedycznej w SPS ZOZ w Lęborku-jakość, wiedza, edukacja” wnioskowanego przez Samodzielny Publiczny Specjalistyczny Zakład Opieki Zdrowotnej w Lęborku do współfinansowania ze środków dostępnych w ramach Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego i Norweskiego Mechanizmu Finansowego.
Zdzisław Chojnacki – przewodniczący komisji Budżetu, Gospodarki i Integracji Europejskiej przekazał, iż komisja pozytywnie zaopiniowała powyższy projekt uchwały.
Adela Muzykiewicz – przewodnicząca komisji Rodziny, Zdrowia i Opieki Społecznej przekazała, iż komisja również pozytywnie zaopiniowała powyższy projekt uchwały.
Waldemar Walkusz – Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.
Wobec braku głosów w dyskusji przystąpił do głosowania.
Rada w obecności 17 radnych – jednogłośnie podjęła uchwałę nr V/30/07 w sprawie zabezpieczenia środków finansowych jako wkładu własnego na realizację zadania pt. „Nowoczesny Oddział Chirurgii Urazowo-Ortopedycznej w SPS ZOZ w Lęborku-jakość, wiedza, edukacja” wnioskowanego przez Samodzielny Publiczny Specjalistyczny Zakład Opieki Zdrowotnej w Lęborku do współfinansowania ze środków dostępnych w ramach Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego i Norweskiego Mechanizmu Finansowego.
Uchwała stanowi załącznik nr 10 do niniejszego protokołu.
Ad. 12
Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zabezpieczenia środków finansowych jako wkładu własnego na realizację zadania pt. „Aseptyka i antyseptyka, sterylizacja - bezpieczeństwo pacjenta w SPS ZOZ w Lęborku” wnioskowanego przez Samodzielny Publiczny Specjalistyczny Zakład Opieki Zdrowotnej w Lęborku do współfinansowania ze środków dostępnych w ramach Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego i Norweskiego Mechanizmu Finansowego
Ryszard Wenta – Starosta Lęborski przedstawił projekt uchwały w sprawie zabezpieczenia środków finansowych jako wkładu własnego na realizację zadania pt. „Aseptyka i antyseptyka, sterylizacja - bezpieczeństwo pacjenta w SPS ZOZ w Lęborku” wnioskowanego przez Samodzielny Publiczny Specjalistyczny Zakład Opieki Zdrowotnej w Lęborku do współfinansowania ze środków dostępnych w ramach Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego i Norweskiego Mechanizmu Finansowego.
Zdzisław Chojnacki – przewodniczący komisji Budżetu, Gospodarki i Integracji Europejskiej przekazał, iż komisja pozytywnie zaopiniowała powyższy projekt uchwały.
Adela Muzykiewicz – przewodnicząca komisji Rodziny, Zdrowia i Opieki Społecznej przekazała, iż komisja również pozytywnie zaopiniowała powyższy projekt uchwały.
Waldemar Walkusz – Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.
Wobec braku głosów w dyskusji przystąpił do głosowania.
Rada w obecności 17 radnych – jednogłośnie podjęła uchwałę nr V/31/07 w sprawie zabezpieczenia środków finansowych jako wkładu własnego na realizację zadania pt. „Aseptyka i antyseptyka, sterylizacja - bezpieczeństwo pacjenta w SPS ZOZ w Lęborku” wnioskowanego przez Samodzielny Publiczny Specjalistyczny Zakład Opieki Zdrowotnej w Lęborku do współfinansowania ze środków dostępnych w ramach Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego i Norweskiego Mechanizmu Finansowego.
Uchwała stanowi załącznik nr 11 do niniejszego protokołu.
Ad. 13
Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie przychodów i wydatków Powiatowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Lęborku na rok 2007
Ryszard Wenta – Starosta Lęborski przedstawił projekt uchwały w sprawie przychodów i wydatków Powiatowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Lęborku na rok 2007 wraz z autopoprawką.
Mirosław Rybicki – przewodniczący komisji Ochrony Środowiska, Rolnictwa i Leśnictwa poinformował, iż komisje zaopiniowała pozytywnie powyższy projekt uchwały.
Jednocześnie Komisja proponuje pozostałą w rezerwie PFOŚiGW kwotę 21.565 zł oraz ewentualne dodatkowe wpływy, do kwoty 40.260 zł, w pierwszej kolejności przeznaczyć na dofinansowanie wniosku Powiatowej Stacji Sanitarno – Epidemiologicznej w Lęborku na zakup zestawu do poboru próbek pyłu z automatycznym zmieniaczem filtrów z głowicą MP-10 typ PNS 15 wraz z szafą montażową do zespołu aspiracyjnego w stacji monitoringowej w Starostwie Powiatowym w Lęborku.
Waldemar Walkusz – Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.
Radny Zygmunt Lisiecki przekazał, iż na dwóch ostatnich posiedzeniach komisji Ochrony Środowiska, Rolnictwa i Leśnictwa wyrażał pogląd, że w przyszłym konstruowaniu zestawienia przychodów i wydatków Powiatowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Lęborku należy ograniczyć dofinansowywanie konkursów. Kontynuując poinformował, iż jeżeli mamy do czynienia z dwoma projektami, z których jeden zakłada zlikwidowanie istniejącego ścieku, a drugi projekt zakłada przeprowadzenie konkursu recytatorskiego nt. szkodliwości ścieków to wybór jest oczywisty i należy dofinansować projekt, który ten ściek zlikwiduje. Z niezadowoleniem stwierdził, iż w dzisiejszym zestawieniu jest bardzo dużo „konkursów recytatorskich”.
Radny Maciej Barański przekazał, iż Powiatowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej powinien być funduszem celowym, który w sposób przewidziany będzie wydatkowany w następnych latach. Dodał, iż zmiana systemu wydatkowania w jakiś sposób rozwiąże bardzo wiele problemów, które były poruszane przez poszczególne ugrupowania biorące udział w wyborach m.in. kwestie j. Lubowidz. W związku z powyższym zaproponował ogłaszanie konkursów na realizację konkretnych zadań.
Wobec braku dalszych głosów w dyskusji Waldemar Walkusz – Przewodniczący Rady przystąpił do głosowania.
Rada w obecności 18 radnych – jednogłośnie podjęła uchwałę nr V/32/07 w sprawie przychodów i wydatków Powiatowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Lęborku na rok 2007.
Uchwała stanowi załącznik nr 12 do niniejszego protokołu.
Ad. 14
Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie uchwalenia budżetu Powiatu Lęborskiego na 2007 rok
Ryszard Wenta – Starosta Lęborski przedstawił projekt uchwały w sprawie przyjęcia uchwalenia budżetu Powiatu Lęborskiego na 2007 rok wraz z autopoprawką.
Następnie przekazał, iż powyższy projekt uchwały został przez Zarząd Powiatu przyjęty 14 listopada 2006 roku. 15 listopada 2006 roku zgodnie z ustawą o finansach publicznych przekazany Radzie Powiatu oraz Regionalnej Izbie Obrachunkowej. Dodał, iż Regionalna Izba Obrachunkowa dopiero 16 stycznia 2007 roku wydała opinię w sprawie w/w projektu uchwały. Następnie przedstawił treść uchwały Nr 5/II/2007 składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Gdańsku z dnia 16 stycznia 2007 roku w sprawie opinii o projekcie budżetu Powiatu Lęborskiego na 2007 rok wraz z objaśnieniami, informacją o stanie mienia komunalnego i prognozą długu.
W/w uchwała stanowi załącznik nr 13 do niniejszego protokołu.
Kontynuując przekazał, iż Zarząd Powiatu nie wniósł odwołania do kolegium RIO tylko przyjął przygotowaną przez Skarbnika Powiatu autopoprawkę, która uwzględniła wszystkie uwagi składu orzekającego RIO. Dodał, iż autoporawka nie zawiera propozycji innych zmian do przedstawionego projektu budżetu oprócz korekty nieprawidłowości stwierdzonych przez RIO.
W dalszej części wypowiedzi krótko scharakteryzował projekt budżetu powiatu na 2007 rok. M.in. przekazał, iż plan po stronie dochodów wynosi 44.275.650 zł i w porównaniu do planu na 2006 rok jest wyższy o 1.013.200 zł, co stanowi wzrost o 2,34 %. Dodał, iż istotnemu zwiększeniu w porównaniu do 2006 roku uległy dochody m.in.
- z tytułu udziałów w podatku dochodowym od osób fizycznych o 1.250. 003 zł tj. 25,5 %,
- z tytułu udziału w podatku dochodowym od osób prawnych o 50.000 tj. 33,3 % oraz
- z tytułu planowanej subwencji ogólnej o 1.566.966 zł tj. 6,79 %.
Kontynuując przekazał, iż w porównaniu do 2006 roku zmniejszeniu uległy m.in.
- dochody z dotacji otrzymanych z Pomorskiego Urzędu Wojewódzkiego na zadania z zakresu administracji rządowej oraz zadania własne powiatu o 198.00 tj. 3,16 %,
- dochody z dotacji dla domów pomocy społecznej w związku ze zmniejszającą się liczbą pensjonariuszy tzw. starego portfela czyli skierowanych do placówek przed 1 stycznia 2006 roku,
- dotacje otrzymywane od innych jednostek samorządu terytorialnego za pobyt dzieci w placówkach wielofunkcyjnych na terenie powiatu lęborskiego o 79.150 zł tj. 3,67 %,
- dochody z majątku powiatu o 1.188.991 złtj. 57.25 %,
- dochody własne powiatu o 523.364 zł, w których główną pozycję stanowią wpływy z tytułu opłaty komunikacyjnej w związku ze zmianą stawek.
W dalszej części wypowiedzi przekazał, iż struktura planowanych dochodów na 2007 rok przedstawia się następująco: 55,65 % planu dochodów to subwencje, 25,17 % to dochody własne powiatu z tytułu udziału w podatku, dochody z majątku oraz pozostałe dochody własne powiatu oraz 19,018 % to dotacje i dochody wynikające z zawartych porozumień.
Plan wydatków wynosi 4.948.100 zł i w porównaniu do 2006 roku jest większy o 1.440.650 zł tj. 3,031 %. Dodał, iż największe pozycje w planowanych wydatkach na 2007 rok zajmują: oświata i edukacyjna opieka wychowawcza- 21.950.570 zł, pomoc społeczna – 9.073.000 zł oraz wydatki na administrację publiczną – 5.701.000 zł.
Kontynuując przekazał, iż na inwestycje i remonty w budżecie powiatu na 2007 rok zaplanowano wydatki w wys. 2.047.000 tj. 4,6% ogółu wydatków. Największe nakłady planuje się ponieść na realizację projektu e-powiat budowa społeczeństwa informacyjnego w powiecie lęborskim. Następnie przekazał, iż w związku z otwarciem w 2007 roku nowego okresu ubiegania się o dofinansowania z funduszy europejskich na lata 2007-2013 przedstawiony projekt budżetu zabezpiecza środki na przygotowanie projektów dotyczących m.in. modernizacji dróg, termoizolacji obiektów oświatowych, kanalizacji i zaopatrzenia w wodę nieruchomości w miejscowości Małoszyce.
Kończąc poinformował, iż stan zadłużenia powiatu z tytułu kredytów i pożyczek na dzień 31 grudnia 2006 roku wynosi 106.375,28 zł.
Zbigniew Chojnacki – Przewodniczący Komisji Budżetu, Gospodarki i Integracji Europejskiej poinformował, iż Komisja zaopiniowała pozytywnie powyższy projekt uchwały.
Powyższa opinia stanowi załącznik nr 13 do niniejszego protokołu.
Waldemar Walkusz – Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.
Radny Edmund Głombiewski przekazał, iż analizując uchwałę Nr 5/II/2007 składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Gdańsku z dnia 16 stycznia 2007 roku w sprawie opinii o projekcie budżetu Powiatu Lęborskiego na 2007 rok wraz z objaśnieniami, informacją o stanie mienia komunalnego i prognozą długu spostrzegł następująca uwagę:
„Ponadto Skład Orzekający zwraca uwagę na faktyczny brak objaśnień w zakresie proponowanych dochodów budżetu (przedstawiono jedynie w formie zdawkowej ich strukturę) oraz nieprawidłowe ujęcie prognozy długu w projekcie uchwały budżetowej.
Odnosząc się do powyższego zapytał czy komisja Budżetu, Gospodarki i Integracji Europejskiej analizowała projekt budżetu powiatu pod kątem wykonania powyższych zaleceń RIO.
Ryszard Wenta – Starosta Lęborski przekazał, iż w materiałach, które zostały radnym przekazane jest zestawienie tabelaryczne zatytułowane „Planowane dochody w poszczególnych pozycjach budżetu powiatu lęborskiego na 2007 rok”. Poinformował, iż w powyższym zestawieniu przedstawiono prognozowane dochody w układzie bardzo szczegółowym. Dodał, iż pani Grażyna Janik – Skarbnik Powiatu kontaktowała się ze Składem Orzekającym RIO w Gdańsku i uzyskała informację, iż w/w zestawienie jest wystarczające.
Radny Zdzisław Chojnacki w odpowiedzi na pytanie radnego Edmunda Głombiewskiego przekazał, iż komisja Budżetu, Gospodarki i Integracji Europejskiej projekt uchwały budżetowej powiatu lęborskiego na 2007 rok zaopiniowała pozytywnie na posiedzeniu w dniu 9 stycznia 2007 roku natomiast Uchwała Nr 5/II/2007 składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Gdańsku wpłynęła do Starostwa Powiatowego w dniu 24 stycznia 2007 br. W związku z powyższym nie było możliwości ustosunkowania się na posiedzeniu komisji do uwag zawartych w w/w uchwale.
Radny Edmund Głombiewski przekazał, iż nauczyciele ze Specjalnego Ośrodka Szkolno - Wychowawczego w Lęborku powołując się na deklaracje jeszcze z poprzedniej kadencji Rady oraz ustalenia ze związkami zawodowymi przekazali, że zagwarantowano im przyznanie dodatków specjalnych. Zapytał czy porozumienie takie było dyskutowane i czy zostało uwzględnione przyznanie dodatków specjalnych dla nauczycieli SOSW w Lęborku.
Ryszard Wenta – Starosta Lęborski przekazał, iż zasady wynagradzania nauczycieli zostały ustalone w Uchwale Nr XLVI/337/06 w sprawie regulaminu wynagradzania w 2007 roku nauczycieli szkół i placówek, dla których organem prowadzącym jest Powiat Lęborski. Dodał, iż zakres dodatków specjalnych określony w uchwale jest realizowany.
Wobec braku dalszych głosów w dyskusji Waldemar Walkusz – Przewodniczący Rady przystąpił do głosowania.
Rada w obecności 18 radnych – jednogłośnie podjęła uchwałę nr V/33/07 w sprawie uchwalenia budżetu Powiatu Lęborskiego na 2007 rok.
Uchwała stanowi załącznik nr 14 do niniejszego protokołu.
Ad. 15
Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie wyrażenia zgody na wydzierżawienie w drodze przetargu na okres powyżej trzech lat, nie dłuższy jednak niż dziesięć lat, nieruchomości stanowiącej mienie Powiatu Lęborskiego
Ryszard Wenta – Starosta Lęborski przedstawił projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na wydzierżawienie w drodze przetargu na okres powyżej trzech lat, nie dłuższy jednak niż dziesięć lat, nieruchomości stanowiącej mienie Powiatu Lęborskiego.
Zdzisław Chojnacki – przewodniczący komisji Budżetu, Gospodarki i Integracji Europejskiej przekazał, iż komisja pozytywnie zaopiniowała powyższy projekt uchwały.
Waldemar Walkusz – Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.
Wobec braku głosów w dyskusji przystąpił do głosowania.
Rada w obecności 17 radnych – jednogłośnie podjęła uchwałę nr V/34/07 w sprawie wyrażenia zgody na wydzierżawienie w drodze przetargu na okres powyżej trzech lat, nie dłuższy jednak niż dziesięć lat, nieruchomości stanowiącej mienie Powiatu Lęborskiego.
Uchwała stanowi załącznik nr 15 do niniejszego protokołu.
Ad. 16
Wybór członka Zarządu Powiatu Lęborskiego.
Waldemar Walkusz – Przewodniczący Rady poprosił o zgłaszanie kandydatów na funkcję członka Zarządu Powiatu Lęborskiego. Dodał, że zgłoszony kandydat musi wyrazić zgodę na kandydowanie.
Ryszard Wenta – Starosta Lęborski przekazał, iż zgodnie z obowiązującą zmianą statutu Powiatu Lęborskiego korzystając z ustawowego uprawnienia wnosi o powołanie na funkcję członka Zarządu Powiatu Lęborskiego pana Krzysztofa Pruszaka. Poinformował, iż pan Krzysztof Pruszak nie może uczestniczyć w dzisiejszej sesji rady, ponieważ od wczoraj przebywa w szpitalu. Wyraził jednak pisemną zgodę na kandydowanie na członka Zarządu Powiatu.
Powyższe oświadczenie stanowi załącznik nr 16 do niniejszego protokołu.
Następnie scharakteryzował powyższą kandydaturę. Przekazał, że Pan Krzysztof Pruszak od 3 października 2005 r. jest dyrektorem Gminnego Ośrodka Kultury w Nowej Wsi Lębors
Wytworzył: | Powiat Powiat |
---|---|
Data wytworzenia: | 19.04.2016 |
Opublikował w BIP: | Powiat Powiat |
Data opublikowania: | 19.04.2016 13:31 |
Liczba wyświetleń: | 5 |