W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Wróć

Poradnik pisania życiorysu zawodowego – curriculum vite CV oraz listu motywacyjnego

RSS

List motywacyjny oraz CV to przepustka do interview. Są to dokumenty, które mają na celu krótkie i zwięzłe przedstawienie się. Ich pisanie to bardzo ważny, często niedoceniany etap szukania pracy, dlatego warto poświęcić trochę czasu i energii na jego przygotowanie.

Poniższy poradnik ma na celu pomoc osobom  nie mającym doświadczenia w pisaniu takich dokumentów. Mamy nadzieję, że zawarte  wskazówki będą dla Państwa przydatne i pomogą w skonstruowaniu tychże dokumentów.

Życiorys zawodowy - CV:


Zagadnieniem, na które należy zwrócić szczególną uwagę jest zawartość merytoryczna CV. Dlatego zanim przystąpi się  do pisania, warto poświęcić czas na dokładną analizę własnych doświadczeń - tych związanych z pracą, ale również z życiem pozazawodowym. Sporządzenie swoistego bilansu własnych umiejętności i kompetencji znaczenie ułatwi  napisanie dobrego, odzwierciedlającego rzeczywistą wartość życiorysu zawodowego.
Przy sporządzaniu takie bilansu należy wziąć pod uwagę:

1. okresy nauki i szkoleń: szkoły, staże, praktyki, kursy, szkolenia, warsztaty, naukę na stanowiskach pracy itp
2.  miejsca pracy: stałej, dorywczej, sezonowej, dodatkowej, wolontariackiej i in. 
3. działalność społeczno-kulturalną: aktywność w organizacjach, stowarzyszeniach, klubach, kołach zainteresowań
4. rozrywkę: podróże, zainteresowania, hobby itp.

Należy  wypisać wszystko, co wydaje  się istotne. Następnie należy zastanowić się nad każdym odnotowanym zdarzeniem i wypiać obok co udało się z niego wynieść, co osiągnąć, co  nauczyć, jakie nabyć  dzięki niemu umiejętności, kompetencje.


Zawartość CV:


1. Dane osobowe które powinny być zamieszczone  :

1.       imię ( imiona) i nazwisko
2.       imiona rodziców
3.       datę urodzenia  
4.       miejsce zamieszkania (ulica, nr domu, kod pocztowy, miejscowość) oraz adres do korespondencji
5.       wykształcenie
6.       przebieg dotychczasowego zatrudnienia
7.       obywatelstwo

2. Dane , które nie są wymagane a  wskazane byłoby ich zamieszczenie :

Telefon ( domowy i komórkowy numer telefonu; można  podać również telefon do obecnej pracy)  e-mail, fax -  o ile kandydat posiada

 

Jak opisać wykształcenie:

Informacje o szkołach należy podawać chronologicznie zaczynając od ostatnio ukończonej. Uwzględnić powinno się  szkoły średnie i wyższe, podając:

1.       daty rozpoczęcia i ukończenia nauki
2.       pełną nazwę szkoły
3.       wydział/kierunek
4.       główne przedmioty/specjalności/profile/zakres umiejętności zawodowych
5.       tytuł pracy dyplomowej (można wyeksponować, jeśli temat wiąże się ze stanowiskiem,  na jakie się aplikuje)
6.       uzyskane wykształcenie, otrzymany tytuł (nie powinno się stosować skrótów przy podawaniu stopni naukowych czy zawodowych)

Można pominąć informacje o szkole podstawowej- jej ukończenie jest obowiązkowe. Jeśli ukończona została szkoła wyższa można pominąć informacje o szkole średniej (chyba, że jest ona znana i prestiżowa, daje maturę uznawaną na całym świecie, jakiś zawód czy umiejętności, które pragnie się wyeksponować itp.) W tej części wymienić wskazane jest  wszystkie osiągnięcia szkolne, nagrody, stypendia itp.

Wykształcenie uzupełniające:

Tu umieścić informacje na temat odbytych kursów i szkoleń (takich, na które  posiada się  certyfikat). Również ukończone studia podyplomowe.

Przebieg dotychczasowego zatrudnienia/ doświadczenie zawodowe:

Informacje dotyczące dotychczasowej kariery zawodowej przedstawia się zazwyczaj chronologicznie w odwrotnej kolejności. Opisując swoje doświadczenie na rynku powinno się wziąć pod uwagę:

1.       daty rozpoczęcia i zakończenia pracy (nie trzeba podawać dokładnych dat, można się ograniczyć do podania roku; za pomocą daty można zaznaczyć również swój awans w ramach jednej firmy)
2.         pełną nazwę i adres pracodawcy (dokładny adres można pominąć)
3.         branżę/sektor/rodzaj działalności
4.         zawód i stanowisko
5.         zakres obowiązków i odpowiedzialności/miejsce w strukturze organizacyjnej/ liczbę podwładnych
6.         osiągnięcia zawodowe (opisać sposób przyczynienia się  do sukcesu firmy; np.: zwiększenie dochodu, udoskonalenie czegoś, zaprojektowanie, koordynowanie, itp.)

Wypełniając tę część  pamiętać należy  o wymaganiach stanowiska, na które się  kandyduje -podkreślić winno się  te doświadczenia, które będą najbardziej przydatne z punktu widzenia przyszłego pracodawcy.  Należy wziąć również pod uwagę wszystkie swoje doświadczenia w pracy (stałej, na zlecenie, pół etatu, charytatywnej itp.). Zaleca się pamiętać o tym , że życiorys powinien być kompozycją dynamiczną. To , które informacje się w nim znajdą i będą wyeksponowane, zależy oprócz stanowiska na które się kandyduje  przede wszystkim  od  doświadczenia zawodowego (jego rodzaju, stażu pracy itp.), od zawartych w ogłoszeniu wymagań pracodawcy dotyczących kształtu CV, jak również od  woli  nabywania przez kandydata na pracownika  coraz to nowych doświadczeń i umiejętności itp. 
 

Umiejętności , dodatkowe uprawnienia , zainteresowania

Należy dokładanie przemyśleć jakie umiejętności i kompetencje są istotne z punktu widzenia stanowiska, na które składa się aplikacje. Najlepiej rozgraniczyć  je na  Umiejętności/Kompetencje biorąc pod uwagę:

1.       umiejętności i kompetencje artystyczne (muzyka, pisanie, projektowanie itp.)
2.       umiejętności i kompetencje społeczne (związane z pracą z ludźmi, nawiązywaniem kontaktu, umiejętnością negocjacji, rozwiązywaniem konfliktów, doradztwem, współpracą w zespole itp.)
3.       umiejętności i kompetencje organizacyjne (związane z organizacją pracy, koordynowaniem projektów, administrowaniem itp.)
4.       umiejętności i kompetencje techniczne (obsługa komputera-stopień i lista sprawnie obsługiwanych programów, obsługa urządzeń biurowych, innych specyficznych rodzajów sprzętu, urządzeń)
5.       znajomość języków obcych (określ stopień biegłości w posługiwaniu się językiem, można doprecyzować poziom znajomości, biorąc pod uwagę umiejętności w zakresie czytania, pisania i mówienia)
6.       prawo jazdy

Zainteresowania

Można napisać w CV coś nieformalnie o sobie. Zasygnalizować zainteresowania, hobby, sposób spędzania czasu wolnego interesuje, jakie jest Twoje hobby, co robisz w wolnym czasie. Unikać jednak należy  fantazjowania - można sprawić wrażenie osoby niewiarygodnej.

Inne/Dodatkowe informacje
Wypisz tu można wszystko, co uważa się  za istotne, a co dotąd nie znalazło się w  życiorysie zawodowym . Może się tu znaleźć lista referencji, publikacji itp.

Załączniki

Jeśli dołącza się do życiorysu jakieś aneksy,  należy je w tym miejscu wymienić.

Zgoda na przetwarzanie danych osobowych
Na końcu  CV ( listy motywacyjnego również) należy  umieścić następującą formułę :

"Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych zawartych w ofercie pracy dla potrzeb realizacji procesu rekrutacji  zgodnie z ustawą z dnia 29.08.1997r. o ochronie danych osobowych" lub inną wymagana w treści ogłoszenia o naborze.

Zdjęcie

Nie jest wymagane ale  można je dołączyć , niekoniecznie w formie papierowej  lecz również i skanu.

Podpis:

Należy bezwzględnie pamiętać o ty, aby własnoręcznie podpisać  składany życiorys zawodowy oraz  list motywacyjny. Konieczność własnoręczności podpisu wynika z tego, że  podpis  udokumentuje  nie tylko brzmienie nazwiska, ale także i charakter pisma, by w ten sposób ułatwić orientację w rozpoznaniu osoby. Jest to zatem wymaganie niezbędne dla bezpieczeństwa obrotu." Niewątpliwie bowiem podpis daje możliwość identyfikacji, tego od kogo pismo pochodzi. Brak podpisu oznacza  brak spełnienia warunku zachowania formy pisemnej w rozumieniu art. 30 § 3 w związku z art. 300 k.p. w związku z art. 78 k.c.



 

Jak pisać List motywacyjny
 
List motywacyjny nazywany także podaniem o pracę jest rozwinięciem życiorysu zawodowego, który  świadczy o przydatności danej osoby na stanowisko pracy. List motywacyjny ma na celu prezentacje  najlepszych stron oraz daje pracodawcy znak iż kandydat  naprawdę jest zainteresowany danym stanowiskiem pracy oraz dysponuje niezbędnymi predyspozycjami. W liście motywacyjnym należy  uzasadnić dlaczego ubiegamy się o to stanowisko pracy właśnie w tej firmie i dlaczego akurat chcemy pracować na określonym stanowisku. Dobrze jest, aby z podania o pracę wynikała znajomość  urzędu  oraz wiedza o ty, czym  się on  zajmuje. Należy powołać się na przydatne w danym miejscu pracy doświadczenia: wcześniejsze miejsca pracy, praktyki wakacyjne, rozwijane zainteresowania. Wskazane jest odnieść się do wszystkich dodatkowych lub pożądanych predyspozycji i umiejętności zawartych w ogłoszeniu w odpowiedzi ,na które składa się aplikację.
 
 Jego pisanie należy rozpocząć dopiero po ukończeniu pisania życiorysu zawodowego po to aby nie dublować informacji.
 
 
 
Wstęp:
We wstępie  powinno się  napisać  o jakie stanowisko się ubiega zwraca się do konkretnej osoby ( nie urzędu) w odpowiedzi na jakie ogłoszenie.


Rozwiniecie:

W tej części należy  przekonać pracodawcę o atrakcyjności twojej kandydatury, nie  powinno się rozpisywać  za bardzo gdyż dużo nie zawsze oznacza dobrze oraz używać  stereotypowych zdań powtarzających się w setkach listów motywacyjnych takich jak: "jestem szczególnie zainteresowany podjęciem pracy w tak znanej i renomowanej firmie jak Państwa". Kwestie finansową zostaw na rozmowę kwalifikacyjną.

Zakończenie:
Na końcu zamieść zwrot grzecznościowy, własnoręczny podpis, spis załączników oraz klauzulę o zgodzie na przetwarzanie danych osobowych, o której mowa wyżej ( przy zagadnieniu pisania CV.)
 


Z tego względu dbałość o stronę wizualną  dokumentów aplikacyjnych jest niezwykle istotna. Niedociągnięcia w tej materii  mogą okazać się dyskwalifikujące już na samym początku i można  stracić okazję do zaprezentowania się w bezpośredniej rozmowie z pracodawcą.
 

Pisząc zarówno  cv jak i list motywacyjny  należy zachować poniższe zasady:

1.  kartka formatu A4 - jest to ogólnie przyjęty standard wielkości dokumentów.  Papier winien być czysty, estetyczny, schludny, stonowany kolorystycznie, najlepiej biały.
2.  zwięzły i skondensowany sposób zamieszczenia informacji .
3.      wydruk komputerowy z odpowiednio dobraną  czcionką , dla uzyskania czytelności i przejrzystości z zastosowanymi  wytłuszczeniami, kursywą, wielkimi litery dla oznaczenia części wyodrębnionych,  estetyczne marginesy .
4.      brak  literówek, błędów ortograficznych, stylistycznych oraz  logicznych
5.      ciekawa treść odzwierciedlająca styl kandydata - można to osiągnąć dzięki interesującemu sposobowi przedstawienia treści, zastosowaniu ozdobników, nietypowej czcionki, koloru papieru .  
6.      list motywacyjny , CV winien zmieścić się na jednej, maksymalnie dwóch kartkach A4 zapisanych tylko po jednej stronie kartki.

Najczęściej popełniane błędy:

1.       brak podpisu,
2.       zamieszczanie nieprawdziwych danych ,
3.      popełnianie błędów ortograficznych, literowych, gramatycznych, stylistycznych ,
4.     umieszczanie zbyt wielu lub zbyt małej liczby informacji ,
5.     pisanie na 2 stronach kartki ,
6.     brak przejrzystości i czytelności zamieszczonych informacji ,
7.     przesyłanie nieestetycznego CV ,
8.     błędy w danych adresata ,
9.  zbyt wiele ozdobników .

Sposoby dostarczenia :

Łącznie z innymi dokumentami aplikacyjnymi  w sposób wyraźnie wskazany w ogłoszeniu.

Załączniki:

Opublikował w BIP: Mateusz Podlewski
Data opublikowania: 20.05.2016 08:24
Data ostatniej aktualizacji: 20.05.2016 08:24
Liczba pobrań: 2
Opublikował w BIP: Mateusz Podlewski
Data opublikowania: 20.05.2016 08:24
Data ostatniej aktualizacji: 20.05.2016 08:24
Liczba pobrań: 1
Wytworzył: Powiat Powiat
Data wytworzenia: 20.05.2016
Opublikował w BIP: Powiat Powiat
Data opublikowania: 20.05.2016 08:23
Liczba wyświetleń: 5
Drukuj Zapisz do PDF