Biuletyn Informacji Publicznej Starostwo Powiatowe w Lęborku Przeczytaj artykuł "PROTOKÓŁ NR XXIX/ 05" opublikowany w naszym biuletynie. https://bip.starostwolebork.pl Sat, 07 Jun 2025 23:14:48 +0200 <![CDATA[PROTOKÓŁ NR XXIX/ 05]]>

Ad.1
Otwarcie sesji i stwierdzenie quorum

Danuta Mikołajczyk - Przewodnicząca Rady otworzyła sesję i po powitaniu radnych oraz gości stwierdziła, iż aktualnie w posiedzeniu uczestniczy 18 radnych, co wobec stawowego składu Rady wynoszącego 19 osób stanowi quorum pozwalające na podejmowanie prawomocnych decyzji.




Ad.2
Przedstawienie porządku obrad

Danuta Mikołajczyk – Przewodnicząca Rady przedstawiła następujący porządek obrad:
1. Otwarcie sesji i stwierdzenie quorum.
2. Przedstawienie porządku obrad.
3. Przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji.
4. Interpelacje i zapytania radnych.
5. Sprawozdanie Starosty z wykonania uchwał Rady Powiatu i prac Zarządu w okresie od 11 stycznia do 10 lutego 2005 roku.
6. Informacja Komendanta Powiatowego Państwowej Straży Pożarnej o stanie bezpieczeństwa ochrony przeciwpożarowej oraz o zagrożeniach pożarowych powiatu w 2004 roku.
7. Sprawozdanie Komendanta Powiatowego Policji w Lęborku o stanie porządku i bezpieczeństwa publicznego w Powiecie Lęborskim oraz realizacji uchwały Rady Powiatu Lęborskiego w sprawie określenia zagrożeń porządku i bezpieczeństwa publicznego istotnych dla wspólnoty Powiatu Lęborskiego.
8. Realizacja Powiatowego programu zapobiegania przestępczości oraz bezpieczeństwa i porządku publicznego na lata 2004-2006.
9. Zatwierdzenie rocznego sprawozdania z działalności Powiatowego Rzecznika Konsumentów za 2004 rok.
10. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie wyrażenia woli przyjęcia darowizny nieruchomości stanowiącej mienie Skarbu Państwa na rzecz Powiatu Lęborskiego (działka nr 17/4 położona w Łebie) oraz podjęcie uchwały.
11. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie wyrażenia woli przyjęcia darowizny nieruchomości stanowiącej mienie Skarbu Państwa na rzecz Powiatu Lęborskiego (działka nr 21/4 położona w Lęborku) oraz podjęcie uchwały.
12. Rozpatrzenie projektu uchwały o zmianie uchwały Nr II/13/02 Rady Powiatu Lęborskiego w sprawie ustalenia składów osobowych stałych Komisji Rady Powiatu Lęborskiego oraz podjęcie uchwały.
13. Sprawozdanie Komisji Rewizyjnej z realizacji rocznego planu kontroli po IV kwartale 2004 roku.
14. Odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych.
15. Wnioski i oświadczenia radnych.
16. Zamknięcie obrad.
Ad. 3
Przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji

Danuta Mikołajczyk – Przewodnicząca Rady poinformowała, iż do chwili rozpoczęcia sesji nie wpłynęły żadne uwagi na piśmie do protokołu z ostatniej sesji.

W związku z powyższym Rada w obecności 18 radnych – 17 głosami „za” przy 1 głosie „wstrzymującym” przyjęła protokół nr XXVIII/05 z dnia 28 stycznia 2005 roku.

Ad. 4
Interpelacje i zapytania radnych

Danuta Mikołajczyk - Przewodnicząca Rady poinformowała, iż na jej ręce wpłynęły na piśmie zapytania od radnego Andrzeja Dudy. Dodała, iż odpowiedź zostanie udzielona w pkt. 14 porządku obrad.

Radny Andrzej Duda zapytał jak Starostwo zareagowało na pewne utrudnienia w wypłacaniu stypendiów dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych i studentów.

Radny Andrzej Bladoszewski zwrócił się z następującymi pytaniami:
- czy znana jest wysokość subwencji oświatowej,
- która z inwestycji zawarta w planie inwestycji i remontów na rok bieżący została już rozpoczęta,
- kiedy i czy w ogóle Zarząd Powiatu przedstawi Radzie do zatwierdzenia plan inwestycji i remontów w oświacie. Dodał, iż plan inwestycji jest integralną częścią uchwały budżetowej w związku z tym uważa, iż po wyjaśnieniu kwestii subwencji zostanie on Radzie przedstawiony.

Ad. 5
Sprawozdanie Starosty z wykonania uchwał Rady Powiatu i prac Zarządu w okresie od 11 stycznia do 10 lutego 2005 roku

Witold Piórkowski – Starosta Lęborski przedstawił sprawozdanie z wykonania uchwał Rady Powiatu i prac Zarządu w okresie od 11 stycznia do 10 lutego 2005 roku.
Sprawozdanie stanowi załącznik nr 3 do niniejszego protokołu.

Ad. 6
Informacja Komendanta Powiatowego Państwowej Straży Pożarnej o stanie bezpieczeństwa ochrony przeciwpożarowej oraz o zagrożeniach pożarowych powiatu w 2004 roku.

Jan Drozd – Komendant Powiatowy Państwowej Straży Pożarnej przedstawił multimedialną prezentację o stanie bezpieczeństwa ochrony przeciwpożarowej oraz o zagrożeniach pożarowych powiatu w 2004 roku.
Informacja stanowi załącznik nr 4 do niniejszego protokołu.

Ad. 7
Sprawozdanie Komendanta Powiatowego Policji w Lęborku o stanie porządku i bezpieczeństwa publicznego w Powiecie Lęborskim oraz realizacji uchwały Rady Powiatu Lęborskiego w sprawie określenia zagrożeń porządku i bezpieczeństwa publicznego istotnych dla wspólnoty Powiatu Lęborskiego

Ryszard Kwella – Komendant Powiatowy Policji przedstawił multimedialną prezentację na temat porządku i bezpieczeństwa publicznego w Powiecie Lęborskim oraz realizacji uchwały Rady Powiatu Lęborskiego w sprawie określenia zagrożeń porządku i bezpieczeństwa publicznego istotnych dla wspólnoty Powiatu Lęborskiego.
Sprawozdanie stanowi załącznik nr 5 do niniejszego protokołu.

Ad. 8
Realizacja Powiatowego programu zapobiegania przestępczości oraz bezpieczeństwa i porządku publicznego na lata 2004-2006

Witold Piórkowski – Starosta Lęborski przedstawił informację na temat realizacji Powiatowego programu zapobiegania przestępczości oraz bezpieczeństwa i porządku publicznego na lata 2004-2006.
Informacja stanowi załącznik nr 6 do niniejszego protokołu.

Ad. 9
Zatwierdzenie rocznego sprawozdania z działalności Powiatowego Rzecznika Konsumentów za 2004 rok

Aleksandra Łyczak – Powiatowy Rzecznik Konsumentów przedstawiła sprawozdanie z działalności Powiatowego Rzecznika Konsumentów za rok 2004.

Danuta Mikołajczyk – Przewodnicząca Rady otworzyła dyskusję.

Pani Stanisława Janowicz – Prezes Klubu Federacji Konsumentów poinformowała, iż w 110 krajach istnieje 260 organizacji konsumenckich, w tym w Polsce jest ich 49. Na terenie województwa pomorskiego działają 4 Kluby Konsumenckie w: Gdańsku, Lęborku, Słupsku i Tczewie.
W dalszej części wypowiedzi poinformowała, iż Klub Federacji Konsumentów powstał w roku 1988 i jest stowarzyszeniem społecznym liczącym kilkunastu członków – wolontariuszy aktywnie działających na rzecz stowarzyszenia. W roku ubiegłym udzielono 138 porad prawnych na rzecz konsumentów. Dodała, iż porady konsumenckie udzielane są przez osoby nieposiadające wykształcenia prawniczego, dlatego w wielu sprawach wymagających skierowania sprawy do sądów cywilnych interesanci kierowani są do Powiatowego Rzecznika Konsumentów. Następnie poinformowała, iż siedzibą Klubu jest Urząd Miejski w Lęborku. Interesanci przyjmowani są we wtorki i piątki.
Dalej poinformowała, iż każdy kto zadzwoni, przyjdzie lub napisze do Federacji może liczyć na bezpłatną pomoc. Dodała, iż czasem wystarczy rozmowa telefoniczna i prosta odpowiedź na zadane pytanie przez konsumenta. W trudniejszych sprawach podejmowane są interwencje u sprzedawców i producentów wskazujące na nieprawidłowości w sposobie załatwienia reklamacji i powołujące się na właściwe przepisy uzasadniające roszczenia klientów.
Następnie poinformowała, iż konsument niezadowolony ze sposobu załatwienia reklamacji wadliwego towaru lub źle wykonanej usługi może albo zaniechać dalszego działania, albo wnieść sprawę do sądu przeciwko kupcowi lub rzemieślnikowi. Jednakże ze względu na dość długi czas oczekiwania i niewydolność sądów powszechnych, ostatnią deską ratunku okazuje się być polubowny sąd konsumencki. Sąd konsumencki może rozpatrywać daną sprawę tylko wówczas, gdy obie strony tj. handlowiec i konsument wyrażą na to zgodę. Dodała, iż postępowanie przed polubownym sądem konsumenckim może być wszczęte nie tylko z inicjatywy konsumenta, ale również na wniosek Państwowej Inspekcji Handlowej i Federacji Konsumentów, oczywiście za zgodą konsumenta i w jego imieniu. Zamiast pozwu do sądu konsumenckiego należy złożyć wniosek, dołączając do niego wszystkie dokumenty, a więc paragon lub kwit kasowy ze sklepu, protokół reklamacyjny, ewentualnie korespondencję z Federacją Konsumentów oraz opinię rzeczoznawcy.
Sądownictwo polubowne ma wiele zalet. Postępowanie toczy się szybciej niż przed sądami powszechnymi, jest mniej sformalizowane i mniej kosztowne, strony decydują o tym kto rozpatrzy ich sprawę. Sądy polubowne dążą do zawarcia ugody jeszcze przed rozprawą.
W dalszej części wypowiedzi poinformowała, iż najważniejszym zadaniem Klubu Federacji Konsumentów jest pozyskanie zainteresowania samych konsumentów i przekonanie ich, że powinni dbać o swoje interesy. Dodała, iż nie osiągnie się tego bez rozwinięcia edukacji konsumenckiej. W związku z tym Klub zajmuje się również rozprowadzaniem ulotek i broszur informacyjnych odnośnie usług sprzedaży, ubezpieczeń i kredytów bankowych. Ponadto organizowane są również spotkania z młodzieżą informujące o przysługujących konsumentowi prawach i spoczywających na nim obowiązkach z tytułu reklamacji.
Kończąc z ubolewaniem stwierdziła, iż obowiązująca ustawa z dnia 15 grudnia 2000 roku o ochronie konkurencji i konsumentów nie jest znana sprzedawcom, którzy w oparciu o nią powinni załatwiać wszelkie pretensje i roszczenia konsumentów.

Radny Piotr Gontarek poinformował, iż największą satysfakcją dla działacza społecznego jest uznanie jego pracy. W związku z tym w imieniu Klubu SLD podziękował pani Stanisławie Janowicz i pani Aleksandrze Łyczak za trud, cierpliwość i poświęcenie oraz godne reprezentowanie miasta Lęborka w podejmowanych działaniach. Dodał, iż cieszy go fakt istnienia Klubu Federacji Konsumentów oraz uważa, iż Starostwo Powiatowe powołało trafną osobę na stanowisko Powiatowego Rzecznika Konsumentów.

Danuta Mikołajczyk – Przewodnicząca Rady poddała pod głosowanie projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia sprawozdania z działalności Powiatowego Rzecznika Konsumentów.

Rada w obecności 18 radnych – jednogłośnie podjęła uchwałę Nr XXIX/178/05 w sprawie zatwierdzenia sprawozdania z działalności Powiatowego Rzecznika Konsumentów.
Uchwała stanowi załącznik nr 7 do niniejszego protokołu.

Ad. 10
Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie wyrażenia woli przyjęcia darowizny nieruchomości stanowiącej mienie Skarbu Państwa na rzecz Powiatu Lęborskiego (działka nr 17/4 położona w Łebie)

Ryszard Wenta – Wicestarosta przedstawił projekt uchwały w sprawie wyrażenia woli przyjęcia darowizny nieruchomości stanowiącej mienie Skarbu Państwa na rzecz Powiatu Lęborskiego (działka nr 17/4 położona w Łebie).

Tadeusz Piechowski – Przewodniczący Komisji Budżetu, Gospodarki i Integracji Europejskiej poinformował, iż komisja wydała pozytywną opinię do powyższego projektu uchwały.

Danuta Mikołajczyk – Przewodnicząca Rady otworzyła dyskusję.
Wobec braku głosów w dyskusji poddała pod głosowanie powyższy projekt uchwały.

Rada w obecności 18 radnych – jednogłośnie podjęła uchwałę Nr XXIX/179/05 w sprawie wyrażenia woli przyjęcia darowizny nieruchomości stanowiącej mienie Skarbu Państwa na rzecz Powiatu Lęborskiego (działka nr 17/4 położona w Łebie).
Uchwała stanowi załącznik nr 8 do niniejszego protokołu.

Ad. 11
Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie wyrażenia woli przyjęcia darowizny nieruchomości stanowiącej mienie Skarbu Państwa na rzecz Powiatu Lęborskiego (działka nr 21/4 położona w Lęborku)

Ryszard Wenta – Wicestarosta przedstawił projekt uchwały w sprawie wyrażenia woli przyjęcia darowizny nieruchomości stanowiącej mienie Skarbu Państwa na rzecz Powiatu Lęborskiego (działka nr 21/4 położona w Lęborku).

Tadeusz Piechowski – przewodniczący Komisji Budżetu, Gospodarki i Integracji Europejskiej poinformował, iż komisja wydała pozytywną opinię do powyższego projektu uchwały.

Danuta Mikołajczyk – Przewodnicząca Rady otworzyła dyskusję.
Wobec braku głosów w dyskusji poddała pod głosowanie powyższy projekt uchwały.

Rada w obecności 18 radnych – jednogłośnie podjęła uchwałę Nr XXIX/180/05 w sprawie wyrażenia woli przyjęcia darowizny nieruchomości stanowiącej mienie Skarbu Państwa na rzecz Powiatu Lęborskiego.
Uchwała stanowi załącznik nr 9 do niniejszego protokołu.

Ad. 12
Rozpatrzenie projektu uchwały o zmianie uchwały Nr II/13/02 Rady Powiatu Lęborskiego w sprawie ustalenia składów osobowych stałych Komisji Rady Powiatu Lęborskiego

Jacek Woronowicz – Wiceprzewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały o zmianie uchwały Nr II/13/02 Rady Powiatu Lęborskiego w sprawie ustalenia składów osobowych stałych Komisji Rady Powiatu Lęborskiego.

Danuta Mikołajczyk – Przewodnicząca Rady otworzyła dyskusję.
Wobec braku głosów w dyskusji poddała pod głosowanie powyższy projekt uchwały.

Rada w obecności 18 radnych 13 głosami „za” przy 5 głosach „wstrzymujących” podjęła uchwałę Nr XXIX/181/05 o zmianie uchwały Nr II/13/02 Rady Powiatu Lęborskiego w sprawie ustalenia składów osobowych stałych Komisji Rady Powiatu Lęborskiego.
Uchwała stanowi załącznik nr 10 do niniejszego protokołu

Ad. 13
Sprawozdanie Komisji Rewizyjnej z realizacji rocznego planu kontroli po IV kwartale 2004 roku.

Danuta Mikołajczyk – Przewodnicząca Rady poinformowała, iż radni w materiałach na sesję otrzymali sprawozdanie Komisji Rewizyjnej z realizacji rocznego planu kontroli po IV kwartale 2004 roku.
Sprawozdanie stanowi załącznik nr 11 do niniejszego protokołu.

Ad. 14
Odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych.

Witold Piórkowski – Starosta Lęborski poinformował, iż na pytania radnego Andrzeja Dudy złożone na piśmie przed sesją dotyczące funkcjonowania służby zdrowia odpowie dyrektor SPS ZOZ w Lęborku pan Andrzej Sapiński. Na pozostałe pytania zadane na sesji przez radnego Andrzeja Dudę i Andrzeja Bladoszewskiego odpowiedzi udzieli Ryszard Wenta – Wicestarosta.

Andrzej Sapiński – dyrektor SPS ZOZ w Lęborku poinformował, iż wspólnie z panią dyrektor Anettą Feszak ustosunkuje się do zadanych pytań i udzieli wyczerpujących informacji, które jak ma nadzieję będą satysfakcjonowały radnego.
Następnie poinformował, iż w stosunku do szpitala w Lęborku nie są prowadzone żadne postępowania przedsądowe, sądowe i komornicze dotyczące odzyskania wierzytelności na rzecz podmiotów cywilnoprawnych i publicznoprawnych. Dalej powiedział, iż sytuacja w służbie zdrowia jest bardzo trudna wręcz dramatyczna. W ponad 400 szpitalach zostały zablokowane konta przez komorników. W związku z tym, na przełomie listopada i grudnia 2004 roku powstał raport specjalny, który następnie został przedstawiony sejmowej komisji zdrowia. W raporcie między innymi podano przyczyny zadłużenia SPS ZOZ, które są następujące:
- spadek realnych nakładów na ochronę zdrowia w latach 1999-2005 mierzonych relacją do produktu krajowego brutto nie pozwoliły na finansowanie świadczeń zdrowotnych udzielanych przez SPS ZOZ w wysokości w pełni pozwalającej na zbilansowanie przychodów i kosztów działalności tych zakładów, co spowodowało pogorszenie wyników finansowych szpitali. Zgodnie z kontrolą przeprowadzoną przez NIK spadek wartości wyniku finansowego w SPS ZOZ nastąpił wskutek niezrównoważenia kosztów i zmniejszających się przychodów, co spowodowane było zmniejszeniem ilości i ceny świadczeń kontraktowanych przez kasy chorych, które prowadziły politykę finansową nastawioną na ograniczenie wydatków. W związku z takim działaniem NFZ lęborski szpital miał ograniczony kontrakt w roku 2004 na kwotę 4 milionów złotych.

- zgodnie z art. 7 ustawy z dnia 30 sierpnia 1991 roku o zakładach opieki zdrowotnej żadne okoliczności nie mogą stanowić podstawy do odmowy udzielenia świadczenia zdrowotnego, jeżeli osoba zgłaszająca się do zakładu opieki zdrowotnej potrzebuje natychmiastowego udzielenia świadczeń zdrowotnych, ze względu na zagrożenie życia lub zdrowia. Zakłady Opieki Zdrowotnej są obowiązane do udzielenia świadczenia niezależnie od wartości zawartych z NFZ kontraktów, ponosząc koszty, które nie są refundowane ani z ubezpieczenia zdrowotnego ani z budżetu państwa. Z tego tytułu szpital w Lęborku poniósł koszty w wysokości 2 milionów złotych.


Następnie odnosząc się do pytania, czy w obecnej sytuacji korzystne będzie dla powiatu przekształcenia SPS ZOZ w Lęborku w spółkę poinformował, iż rok temu pojawiła się ustawa o pomocy publicznej i restrukturyzacji ZOZ zaproponowana przez wicepremiera Jerzego Hausnera, która w celu uzyskania pomocy publicznej narzucała obowiązek przekształcenia ZOZ w Spółki Użyteczności Publicznej. Miało to być warunkiem uzyskania i kontynuowania kontraktów z NFZ. Obecny minister zdrowia zaproponował nową ustawę, która nie została przyjęta przez parlament. W wyniku takiej sytuacji powstała pewna pustka, która nie dawała możliwości przekazania pieniędzy zaplanowanych na pomoc dla ZOZ-ów. Obecnie pojawiły się dwa nowe projekty. Pierwszy jest projektem Platformy Obywatelskiej, który proponuje pożyczkę na wypłatę podwyższonych wynagrodzeń w ZOZ za lata 2001-2002, która po spełnieniu określonych wymagań będzie w 100 % umarzana. Drugi projekt jest projektem prezydenckim. Dodał, iż uważa, że projekt ten spotka się z dużym uznaniem.

W dalszej części wypowiedzi poinformował, iż przedstawi w dziewięciu punktach założenia projektu ustawy, które udzielą jednoznacznej odpowiedzi na pytanie, czy korzystne jest przekształcenie SPS ZOZ w spółkę.
1. Restrukturyzacja finansowa obejmuje powstałe w okresie od 01.01.1999 roku do 31.12.2004 roku zobowiązania publiczne, cywilnoprawne, a także indywidualne roszczenia pracowników z tytułu ustawy.
2. Jednym z instrumentów powodujących uzyskanie środków finansowych na restrukturyzację zadłużenia jest niskoprocentowa pożyczka z budżetu państwa, która pozwoli ZOZ – om na zaspokojenie przede wszystkim zobowiązań wobec pracowników, a także zobowiązań publicznych i cywilnoprawnych.
3. Zrezygnowano z przepisów zobowiązujących ZOZ do złożenia oświadczenia o braku roszczeń z tytułu ust. 203 w stosunku do ministra zdrowia, NFZ oraz innej jednostki sektora finansów publicznych.
4. ZOZ, które nie posiadają zaległości w spłacie zobowiązań oraz nie podlegają restrukturyzacji finansowej ustawa umożliwi ubieganie się o dotacje.
5. Ugoda z wierzycielami cywilnoprawnymi jest zawierana z ponad 50 % wierzycielami mającymi łącznie ponad 2/3 ogólnej sumy wierzytelności.
6. W związku z fakultatywnością przekształcenia ustawa wprowadza zmiany dotyczące funkcjonowania SP ZOZ, które zapewniają lepsze zarządzanie tymi zakładami.
7. Przywrócono przepisy umożliwiające otrzymanie dotacji od ministra zdrowia.
8. Wprowadzono regulację łączenia się SP ZOZ mających różne podmioty założycielskie, bez konieczności przekształcania się w spółki użyteczności publicznej.
9. Pozostawiono możliwość likwidacji SP ZOZ w trybie określonym w art. 60 ustawy o Zakładach Opieki Zdrowotnej oraz możliwości ogłaszania upadłości SP ZOZ od 01.01.2008 roku.

Anetta Feszak – z-ca dyrektora SPS ZOZ odpowiadając na pytanie ile wynosi i jak starosta zamierza pokryć zadłużenie szpitala z lat poprzednich z kapitału zakładowego poinformowała, iż nie ma możliwości pokrywania zadłużenia z lat ubiegłych z kapitału zakładowego, ponieważ zakazują tego przepisy szczegółowe. Dodała, iż kapitał zakładowy nie ma nic wspólnego z zadłużeniem. Następnie poinformowała, iż zadłużenie szpitala z lat poprzednich na dzień 31.01. br. wynosi 13.722.242 zł. Obejmuje ono również zobowiązania na przyszłe miesiące:
· wobec dostawców - 6.983.954,26 zł (w tym 4.997.289,15 zł zobowiązania zrestrukturyzowane za pomocą wykupu wierzytelności)
· wobec pracowników 4.990.783 zł
· wobec ZUS 677.425 zł
· wobec PEFRON 388.852 zł.
· podatek od wynagrodzeń 124.621zł
· podatek od nieruchomości 6.521 zł.
Następnie poinformowała, iż porównując wielkość zobowiązań i należności można określić wysokość długu SPS ZOZ w Lęborku. Należności na dzień 31.01.05 wynoszą 2.853.772 zł i są to należności od odbiorców. Ponadto szpital dysponuje również gotówką (lokatą bankową) w wysokości 2.214.900 zł. W związku z tym po zróżnicowaniu zobowiązań i należności wysokość długu SPS ZOZ w Lęborku wynosi 8.653.569 zł.
W dalszej części wypowiedzi odnosząc się do pytania ile wynosił i jak zmieniał się w/w kapitał zakładowy SPS ZOZ na przestrzeni lat 1998-2004 poinformowała, iż kapitał własny szpitala składa się z funduszu założycielskiego i funduszu zakładowego. Dodała, iż kapitałem własnym można pokrywać straty.
Następnie przedstawiła jak zmieniał się bilans zamknięcia funduszu założycielskiego i funduszu zakładu w kolejnych latach:

Rok Fundusz założycielski Fundusz zakładu
1998 rok 1.747.852 zł 1.519.113 zł
1999 rok 1.156.862 zł - 40.136,22 zł
2000 rok 1.673.605,07 zł 4.165.847 zł
2001 rok 2.916.683,74 zł 2.492.242 zł
2002 rok 4.176.450,68 zł 38.067 zł
2003 rok 4.269.050,43 zł 0

Radny Waldemar Walkusz podziękował dyrekcji szpitala za przedstawienie wyczerpujących i obszernych informacji. Dalej przekazał, iż jest mu wstyd, że radny zadając pytanie nie zada sobie tyle trudu, aby wysłuchać odpowiedzi. Poinformował, iż odnosi wrażenie, że pytania złożono na zasadzie podejrzeń i prywatnej „wycieczki”. Dodał, iż otrzymał bardzo przyzwoitą informację na temat funkcjonowania szpitala i jest pełen podziwu, że pomimo tak trudnej sytuacji w służbie zdrowia w lęborskim szpitalu dobrze się dzieje.
Następnie jeszcze raz podziękował dyrekcji szpitala za poświęcony czas, który nie był tak do końca stracony. Dodał, iż odpowiednim momentem na wysłuchanie informacji o działalności SPS ZOZ będzie sesja w maju.
Kończąc zaproponował, aby w przypadku nieobecności osoby składającej zapytanie stosować tryb udzielania odpowiedzi na piśmie.

Danuta Mikołajczyk – Przewodnicząca Rady uznała wniosek za zasadny.

Ryszard Wenta – Wicestarosta odnośnie pytania radnego Andrzeja Dudy dotyczącego możliwości spłaty zobowiązań SPS ZOZ w Lęborku przez Starostwo Powiatowe poinformował, iż z przedstawionej informacji wynika, że Starostwo nie jest w stanie przejąć i spłacić zobowiązań SPS ZOZ przede wszystkim dlatego, że nie ma takich podstaw prawnych. Właściwym w tej sprawie jest organ założycielski czyli Rada Powiatu Lęborskiego. Ponadto dodał, iż z przedstawionej informacji wprost wynika, iż nie ma potrzeby przekształcania zasad gospodarki finansowej SPS ZOZ w Lęborku. Rozmowy dotyczące ewentualnego przejęcia zobowiązań należałoby podjąć dopiero wtedy, kiedy pojawiłoby się zagrożenie upadłości, czy likwidacji jednostki. Decyzja wówczas należałaby do Rady Powiatu, a nie do Starostwa jako urzędu.
Następnie odpowiadając na pytanie dotyczące trudności w wypłacaniu stypendiów poinformował, iż dokonano już kwartalnego rozliczenia programu stypendialnego rozpoczętego 15 października 2004 roku i otrzymano zwrot środków z tego tytułu. Następnie poinformował, iż obecnie jest problem w wypłacaniu stypendiów, ponieważ pomimo tego, że są do dyspozycji środki unijne to nie są uruchomione środki, które stanowić mają wkład budżetu państwa. Dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych środki te powinno uruchomić Ministerstwo Edukacji Narodowej i Sportu, a dla studentów Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej. Dodał, iż z przedstawionych rachunków wynika, że uprawnionymi do otrzymania stypendiów jest 434 uczniów (w wys. 200 zł) i 43 studentów (w wys. 300 zł). Dalej przekazał, iż w związku z tym, iż ministerstwo nie przekazało środków do Urzędu Marszałkowskiego nie trafiły one do powiatów. Dodał, iż Zarząd Powiatu podjął decyzję 4 lutego 2005 roku o skredytowaniu wypłacania stypendiów za miesiąc styczeń. Środki te zostały zwrócone w lutym br..
Następnie poinformował, iż Starostwo jest cały czas w kontakcie z Wojewódzkim Urzędem Pracy, który jest jednostką zawiadującą programem stypendialnym. Dodał, iż wicedyrektor Wojewódzkiego Urzędu Pracy również deklaruje pomoc w pozyskaniu środków finansowych poza ministerstwem. Kończąc poinformował, iż jest szansa, że kolejnych 22 studentów otrzyma wsparcie finansowe z Europejskiego Funduszu Społecznego w związku z niewykorzystaniem 38 tys. zł z programu stypendialnego.
Odnośnie pytań radnego Andrzeja Bladoszewskiego poinformował, iż w bieżącym roku żadna z inwestycji wpisanych do Wieloletniego Programu Inwestycyjnego nie została rozpoczęta i nie podjęto żadnych czynności przygotowawczych.
Następnie poinformował, iż w połowie stycznia br. otrzymano informację z Ministerstwa Finansów, w której obniżono o 1.773 tys. zł. część ogólną subwencji przypadającej na zadania oświatowe. Starostwo wielokrotnie ubiegało się o przedstawienie przez ministerstwo szczegółowych wyliczeń oraz informacji na jakiej podstawie obniżono kwotę subwencji. Dodał, iż metryczkę Zarząd otrzymał nieoficjalnie, dzięki uprzejmości związków zawodowych. Po wstępnej analizie okazało się, że zlikwidowano tzw. wagę zależną od ilości nauczycieli oraz błędnie zakwalifikowano liczbę uczniów do poszczególnych kategorii. Dodał, iż z tego tytułu w wyniku korekty powiat powinien otrzymać około 169 tys. zł i jak tylko zostanie otwarta droga formalna, to Zarząd złoży odwołanie w tej sprawie.
Kończąc poinformował, iż po ostatecznym ustaleniu należnej subwencji oświatowej zostanie wprowadzona korekta do budżetu na 2005 rok, w ramach której zostaną przedstawione zadania planowane do zrealizowania w oświacie.

Ad. 15
Wnioski i oświadczenia radnych

Radna Adela Muzykiewicz poinformowała, iż rzadko zgadza się z radnym Andrzejem Dudą i uważa, że pani Przewodnicząca Rady powinna go zdyscyplinować jeśli chodzi o nieobecność w czasie sesji i zajęcie czasu osobom, które mogłyby go poświęcić na restrukturyzację, czy inne prace w swoim zakładzie. Jednak radny słusznie zauważył, że komisja stypendialna ma pewien kłopot przy przyznawaniu stypendiów i weryfikacji dochodów podawanych przez poszczególne rodziny. Dodała, iż często ludzie zamożni w swoich deklaracjach wykazują dochody zerowe i niestety nie ma żadnych mechanizmów, aby tę nieprawdę odkryć. Zaproponowała, aby w tej sprawie skontaktować się z innymi powiatami, uruchomić opiekę społeczną, przeprowadzać wywiady środowiskowe. Kończąc poinformowała, iż w powiecie lęborskim ludzie żyją w ogromnej biedzie i niepokojący jest fakt, że stypendia otrzymują dzieci rodzin zamożnych, w których ukrywane są dochody.

Ryszard Wenta – Wicestarosta w drodze wyjaśnienia poinformował, iż radny Andrzej Duda oprócz zestawu pięciu pytań dotyczących sytuacji w lęborskim szpitalu złożył również dwa pytania dotyczące realizacji programu stypendialnego. M.in. zapytał czy jest możliwość weryfikacji przedstawianych danych i czy Starostwo może taką kontrolę danych przeprowadzić oraz czy istnieje możliwość odebrania stypendium dziecku właściciela hurtowni, które dojeżdża do szkoły własnym samochodem.
Poinformował, iż Starostwo bezpośrednio takiej możliwości weryfikacji nie ma. Urząd posługuje się dokumentami wynikającymi z przyjętego programu stypendialnego, w którym wyszczególnione są dokumenty na podstawie, których ustalana jest wysokość dochodu. Są to między innymi potwierdzone przez Urząd Skarbowy dokumenty stwierdzające wysokość uzyskanego dochodu. Dodał, iż jeżeli są takie sytuacje to informację należy przekazać do Urzędu Skarbowego, a jeżeli dotyczy to dochodów rolników to do właściwego miejscowo Urzędu Gminy. Urząd Skarbowy i Urzędy Gminy mogą na podstawie uzyskanych informacji dokonywać weryfikacji oświadczeń majątkowych co stanowić może podstawę do odebrania stypendium socjalnego.

Radny Tomasz Tutak – poinformował, iż na każdym druku czy wniosku osoba ubiegająca się o stypendium socjalne składa oświadczenie, że podawane przez nią dane są zgodne z prawdą. W związku z tym każdy składający wniosek w sposób pośredni bierze na siebie odpowiedzialność za przedstawione informacje. Dodał, iż jest to pewien sposób zabezpieczenia wpisywania danych prawidłowo i zgodnie z rzeczywistością.

Ad. 16
Zamknięcie obrad

Wobec zrealizowania porządku dzisiejszych obrad Danuta Mikołajczyk – Przewodnicząca Rady zamknęła XXIX sesję Rady Powiatu Lęborskiego.

Protokołowała:
Agnieszka Gromadzka

]]>
https://bip.starostwolebork.pl/artykul/protokol-nr-xxix-05 Wed, 20 Apr 2016 09:37:00 +0200