Biuletyn Informacji Publicznej Starostwo Powiatowe w Lęborku Przeczytaj artykuł "Protokół nr XIX/04" opublikowany w naszym biuletynie. https://bip.starostwolebork.pl Sun, 08 Jun 2025 01:40:28 +0200 <![CDATA[Protokół nr XIX/04]]>

Początek obrad:
 Godz. 1200

Zakończenie obrad:
 Godz. 1520

Miejsce obrad:
Starostwo Powiatowe w Lęborku.

W dniu 23 kwietnia 2004 roku w sesji uczestniczyło 19 radnych.
Lista obecności radnych stanowi załącznik nr 1 do niniejszego protokołu.

Ponadto w sesji udział wzięli zaproszeni goście.
Lista obecności gości zaproszonych stanowi załącznik nr 2 do niniejszego protokołu.

Ad.1
Otwarcie sesji i stwierdzenie quorum

Danuta Mikołajczyk – Przewodnicząca Rady Powiatu Lęborskiego otworzyła sesję i po powitaniu radnych oraz gości stwierdziła, iż zgodnie z listą obecności aktualnie w posiedzeniu uczestniczy 18 radnych, co wobec ustawowego składu Rady wynoszącego 19 osób stanowi quorum pozwalające na podejmowanie prawomocnych decyzji.


Ad. 2
Przyjęcie porządku obrad

Danuta Mikołajczyk – Przewodnicząca Rady przedstawiła następujący porządek obrad:

1. Otwarcie sesji i stwierdzenie quorum.
2. Przedstawienie porządku obrad.
3. Przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji.
4. Interpelacje i zapytania radnych.
5. Sprawozdanie Starosty z wykonania uchwał Rady Powiatu i prac Zarządu w okresie od 9 marca do 6 kwietnia 2004 roku.
6. Rozpatrzenie sprawozdania z wykonania budżetu powiatu lęborskiego za 2003 rok oraz podjęcie uchwały w sprawie udzielenia absolutorium Zarządowi Powiatu Lęborskiego.
7. Stan szkolnictwa ponadgimnazjalnego w powiecie lęborskim.
8. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie przyjęcia stanowiska dotyczącego szkolnictwa ponadgimnazjalnego w powiecie lęborskim oraz podjęcie uchwały.
9. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie ustalenia wysokości opłat za usługi świadczone w sezonowych szkolnych schroniskach młodzieżowych Powiatu Lęborskiego oraz podjęcie uchwały.
10. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie powołania w skład Zespołu Szkół ponadgimnazjalnych nr 2 im. Eugeniusza Kwiatkowskiego w Lęborku Centrum Kształcenia Ustawicznego oraz podjęcie uchwały.
11. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie powołania w skład Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych nr 2 im. Eugeniusza Kwiatkowskiego w Lęborku Centrum Kształcenia Praktycznego oraz podjęcie uchwały.
12. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zmiany nazwy Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych nr 2 im. Eugeniusza Kwiatkowskiego w Lęborku oraz podjęcie uchwały.
13. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zmiany Uchwały Nr III/22/02 Rady Powiatu Lęborskiego z dnia 30 grudnia 2002 roku w sprawie ustalenia składu osobowego Rady Społecznej Samodzielnego Publicznego Specjalistycznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Lęborku oraz podjęcie uchwały.
14. Rozpatrzenie projektu uchwały o zmianie Uchwały Nr II/13/02 Rady Powiatu Lęborskiego w sprawie ustalenia składów osobowych stałych Komisji Rady Powiatu Lęborskiego oraz podjęcie uchwały.
15. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie wysokości stawek opłat za zajęcie pasa drogowego oraz podjęcie uchwały.
16. Przedstawienie wyników kontroli legalności robót ziemno – budowlanych wykonywanych i przeprowadzonych na obszarze działek Nr 404/8 w Lubowidzu-Rybniku obręb Lubowidz i na terenie dwóch przyległych działek.
17. Sprawozdanie Komisji Rewizyjnej z realizacji rocznego planu kontroli po I kwartale 2004 roku.
18. Odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych.
19. Wnioski i oświadczenia radnych.
20. Zamknięcie obrad.

Następnie zapytała, czy są uwagi do przedstawionego porządku obrad.

Radny Zygmunt Lisiecki w imieniu Komisji Ochrony Środowiska, Rolnictwa i Leśnictwa na podstawie par.18 ust.6 Statutu Powiatu Lęborskiego wniósł o zmianę porządku obrad poprzez wycofanie pkt. 16 „Przedstawienie wyników kontroli legalności robót ziemno-budowlanych wykonanych i prowadzonych na obszarze działek Nr 404/8 w Lubowidzu-Rybniku obrąb Lubowidz i na terenie dwóch przyległych działek”.
Dalej uzasadniając powyższy wniosek stwierdził, że Komisja Rewizyjna nie w pełni wykonała zadanie zlecone uchwałą Rady Powiatu Nr 18/126/04 z 26 marca 2004 roku, która brzmiała: „zleca się Komisji Rewizyjnej przeprowadzenie w trybie pilnym kontroli legalności robót ziemno - budowlanych wykonanych i prowadzonych na obszarze działek Nr 404/8 i 408 w Lubowidzu-Rybniku obręb Lubowidz i na terenie dwóch przyległych działek. Rada oczekuje przedstawienia wyników kontroli na kolejnej zwyczajnej sesji.” Dodał, iż w świetle treści w/w uchwały należy stwierdzić, że Komisja Rewizyjna nie przedstawiła wyników kontroli legalności robót ziemno-budowlanych wykonanych i prowadzonych na terenie dwóch przyległych działek, ograniczając się do prac wykonanych i prowadzonych przez jednego inwestora.

Rada w obecności 18 radnych – 14 głosami „za” przy 4 głosach „wstrzymujących” przyjęła powyższy wniosek.


Porządek obrad po wprowadzeniu zmian:

1. Otwarcie sesji i stwierdzenie quorum.
2. Przedstawienie porządku obrad.
3. Przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji.
4. Interpelacje i zapytania radnych.
5. Sprawozdanie Starosty z wykonania uchwał Rady Powiatu i prac Zarządu w okresie od 9 marca do 6 kwietnia 2004 roku.
6. Rozpatrzenie sprawozdania z wykonania budżetu powiatu lęborskiego za 2003 rok oraz podjęcie uchwały w sprawie udzielenia absolutorium Zarządowi Powiatu Lęborskiego.
7. Stan szkolnictwa ponadgimnazjalnego w powiecie lęborskim.
8. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie przyjęcia stanowiska dotyczącego szkolnictwa ponadgimnazjalnego w powiecie lęborskim oraz podjęcie uchwały.
9. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie ustalenia wysokości opłat za usługi świadczone w sezonowych szkolnych schroniskach młodzieżowych Powiatu Lęborskiego oraz podjęcie uchwały.
10. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie powołania w skład Zespołu Szkół ponadgimnazjalnych nr 2 im. Eugeniusza Kwiatkowskiego w Lęborku Centrum Kształcenia Ustawicznego oraz podjęcie uchwały.
11. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie powołania w skład Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych nr 2 im. Eugeniusza Kwiatkowskiego w Lęborku Centrum Kształcenia Praktycznego oraz podjęcie uchwały.
12. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zmiany nazwy Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych nr 2 im. Eugeniusza Kwiatkowskiego w Lęborku oraz podjęcie uchwały.
13. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zmiany Uchwały Nr III/22/02 Rady Powiatu Lęborskiego z dnia 30 grudnia 2002 roku w sprawie ustalenia składu osobowego Rady Społecznej Samodzielnego Publicznego Specjalistycznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Lęborku oraz podjęcie uchwały.
14. Rozpatrzenie projektu uchwały o zmianie Uchwały Nr II/13/02 Rady Powiatu Lęborskiego w sprawie ustalenia składów osobowych stałych Komisji Rady Powiatu Lęborskiego oraz podjęcie uchwały.
15. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie wysokości stawek opłat za zajęcie pasa drogowego oraz podjęcie uchwały.
16. Sprawozdanie Komisji Rewizyjnej z realizacji rocznego planu kontroli po I kwartale 2004 roku.
17. Odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych.
18. Wnioski i oświadczenia radnych.
19. Zamknięcie obrad.

Ad. 3
Przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji

Danuta Mikołajczyk – Przewodnicząca Rady poinformowała, iż do chwili rozpoczęcia sesji nie wpłynęły żadne uwagi na piśmie do protokołu z ostatniej sesji.

Wobec powyższego Rada w obecności 18 radnych – jednogłośnie przyjęła protokół nr XVIII/04 z dnia 26 marca 2004 roku.

Ad. 4
Interpelacje i zapytania radnych

Danuta Mikołajczyk – Przewodnicząca Rady poinformowała, iż w okresie od ostatniej sesji wpłynęły 3 zapytania Radnego Andrzeja Dudy odnośnie uzupełnienia odpowiedzi, które uzyskał. Wyjaśniła, że zapytania zostały przekazane do Zarządu Powiatu.
Następnie zwróciła się do radych o zgłaszanie ewentualnych interpelacji i zapytań.

W powyższym punkcie radni nie zabrali głosu.

Ad.5
Sprawozdanie Starosty z wykonania uchwał Rady Powiatu i prac Zarządu w okresie od 9 marca do 6 kwietnia 2004 roku

Danuta Mikołajczyk – Przewodnicząca Rady poinformowała, iż sprawozdanie Starosty z wykonania uchwał Rady i prac Zarządu w okresie od 9 marca do 6 kwietnia 2004 roku radni otrzymali w materiałach na dzisiejszą sesję.
Sprawozdanie stanowi załącznik nr 3 do niniejszego protokołu.

Następnie Witold Piókowski – Starosta Lęborski przedstawił uzupełnienie do sprawozdania z wykonania uchwał Rady Powiatu i prac Zarządu Powiatu Lęborskiego z dnia 7 kwietnia 2004 roku.
Uzupełnienie do sprawozdania stanowi załącznik nr 4 do niniejszego protokołu.

Danuta Mikołajczyk – Przewodnicząca Rady otworzyła dyskusję.

Radny Andrzej Bladoszewski wyraził zadowolenie z faktu, iż Zarząd wstrzymał realizację uchwały w sprawie sprzedaży lokali w Ośrodku Zdrowia w Wicku. Przypomniał, iż od samego początku był przeciwny sprzedaży w/w obiektów. Dodał, iż wyraz swojemu stanowisku dawał na posiedzeniach Komisji ds. Budżetu, Gospodarki i Integracji Europejskiej oraz zabierał w tej sprawie głos na sesji Rady przed podjęciem uchwały w tej kwestii. Stwierdził, że władze gminy Wicka popełniły błąd nie przejmując Ośrodka Zdrowia. Dodał, iż społeczeństwo interesuje się sprawami swojej gminy, a ich potrzeby nie powinny być Zarządowi obojętne, gdyż są w pełni uzasadnione.

Radny Jacek Woronowicz zgodził się z poglądem swojego przedmówcy. Zwrócił jednak uwagę na problem, jaki powstanie po nieodpłatnym przekazaniu Ośrodka Zdrowia w budżecie powiatu. Przypomniał, iż w bieżącym roku został zaplanowany przychód ze sprzedaży tych lokali.

Ad.6
Rozpatrzenie sprawozdania z wykonania budżetu powiatu lęborskiego za 2003 rok oraz podjęcie uchwały w sprawie udzielenia absolutorium Zarządowi Powiatu Lęborskiego.


Danuta Mikołajczyk – Przewodnicząca Rady poinformowała, iż radni w materiałach na sesję otrzymali sprawozdanie z wykonania budżetu powiatu lęborskiego za 2003 rok wraz z projektem uchwały w sprawie udzielenie absolutorium Zarządowi Powiatu Lęborskiego.
Następnie o zabranie głosu poprosiła Witolda Piórkowskiego - Starostę Lęborskiego.

Witold Piórkowski – Starosta Lęborski poinformował, iż Zarząd Powiatu wykonując swoje statutowe zdania w dniu 4 marca 2004 roku złożył Radzie Powiatu oraz przekazał Regionalnej Izbie Obrachunkowej sprawozdanie z wykonania budżetu Powiatu Lęborskiego za rok 2003.
Sprawozdanie to było przedmiotem analiz i ocen radnych, Komisji Budżetu, Gospodarki i Integracji Europejskiej, oraz Komisji Rewizyjnej. Stwierdził, iż w tej sytuacji pozwoli sobie odstąpić od szczegółowego przedstawienia wykonania budżetu za rok 2003, ograniczając się jedynie do niektórych jego wątków, które warto uwypuklić i zaprezentować.
Wykonanie po stronie dochodów powiatu po dokonanych zmianach w 2003 roku zamknęło się kwotą 37.975.032 zł, tj; 100,13 % wykonania planu dochodów. W wyniku dokonanych zmian w ciągu roku budżet został zwiększony o kwotę 1.938.815 zł.
Na uwagę zasługują dochody własne powiatu, które z roku na rok wzrastały - w 2003 roku stanowiły już 12,69 % udziału w planie ogólnym ( kwota 4.867.471 zł; dla porównania: 2002 rok - 8,42 %; 2001 – 7,74 %). Dochody własne w 2003 roku zostały wykonane w 101,13 %.
W sprawozdaniu z wykonania budżetu za I półrocze Zarząd Powiatu poinformował Radę o niskim wykonaniu dochodów ze sprzedaży mienia, które wykonano w 4,59 % tj; w wysokości 35.416 zł ( na plan 771.000 zł). Spowodowało to rezygnację w tym okresie z niektórych zadań w oczekiwaniu na poprawę wykonania planu tych dochodów.
W II półroczu pomimo wielu trudności udało się wykonać plan sprzedaży mienia do wysokości 860.131 zł tj. w 100,93% w stosunku do planu - 852.210 zł.
Plan wydatków budżetowych po zmianach został wykonany w 99,7%; tj. na kwotę 39.524.693 zł.
Wydatki majątkowe wykonano w 99,99% na kwotę 2.438.809 zł. Dla porównania w 2002 roku była to kwota 1.493.200 zł. W ramach wydatków majątkowych wybudowano między innymi drogę powiatową Nowęcin – Szczenurze – 2,187 km za kwotę 1.116.853 zł. 50% kosztów budowy drogi zostało sfinansowane z programu SAPARD ( tj. 557.980 zł).
Dodał, iż zaznaczyć w tym miejscu należy, że oprócz wydatków majątkowych i na inwestycje wykonano również wiele remontów , konserwacji i modernizacji, które wpływają na polepszenie stanu mienia powiatowego i jego utrzymanie – daje to kwotę 3.565.823 zł W zestawieniu przedstawia się to następująco:
1. Wydatki majątkowe i zakupy inwestycyjne - wykonanie 2.438.809 zł
2. Remonty, modernizacje i naprawy w jednostkach
budżetowych i służbach powiatowych - wykonanie 783.007 zł
3. Utrzymanie zasobów stanowiących mienie powiatu oraz
koszty przygotowania do sprzedaży - wykonanie 105.403 zł
4. Obsługa spłaty rat kredytów pobranych
na inwestycje oraz odsetek od tych kredytów - wykonanie 238.604 zł
Źródła pokrycia tych wydatków są różnorodne, tj; dochody ze sprzedaży mienia powiatu, z zaciągniętego kredytu w wysokości 1.870.000 zł, ze środków SAPARD, z dotacji oraz subwencji drogowej i zwiększenia subwencji oświatowej z podziału 1% rezerwy w budżecie państwa.
Część wydatków inwestycyjnych i remontowych zrealizowana została ze środków specjalnych oraz funduszy celowych w wysokości:
1. Środki specjalne - wykonanie 150.530 zł
2. Fundusze celowe - wykonanie 40.223 zł
Kontynuując poinformował, iż najpoważniejszy remont przy współudziale zagranicznego sponsora przeprowadzony został w Domu Dziecka nr 1 na kwotę 88.051 zł. Darczyńca w dalszym ciągu deklaruje swoją pomoc w zakresie prac remontowych placówki.
W trakcie realizacji planu wydatków budżetowych Zarząd Powiatu w II półroczu 2003 roku podejmował decyzje, które umożliwiły w oświatowych jednostkach budżetowych regulowanie zobowiązań w zakresie wynagrodzeń osobowych. Rozdysponowano rezerwę celową na oświatę i wychowanie w całości, a ponadto zrezygnowano z niektórych zadań takich jak wykonanie elewacji na budynku Starostwa , czy też uporządkowanie ronda przed siedzibą Starostwa.
Potrzeby na oświatę i wychowanie są ogromne, niemniej jednak w związku z ograniczonymi możliwościami finansowania, uzasadnione jest dążenie do utrzymania wydatków bieżących, na wynagrodzenia i pochodne na poziomie subwencji oświatowej oraz maksymalizacji dochodów własnych, które w całości powracają do jednostek budżetowych. Natomiast wydatki na inwestycje i remonty zabezpieczone byłyby ze sprzedaży mienia, którego zasoby również się zmniejszają.
Deficyt roku budżetowego 2003 był niższy od planowanego o kwotę 167.039 zł. Wynika to z dwóch powodów:
1. Wykonania niektórych dochodów ponad plan tuż przed zamknięciem roku, co uniemożliwiło dokonania korekty planu wraz z określeniem poniesienia wydatków z tych środków,
2. Trudność w oszacowaniu wykonania niektórych wydatków przed zakończeniem roku budżetowego, np.; wydatki z tytułu obsługi długu, które uzależnione są od bardzo zmiennego kursu EURO , oraz ich racjonalizacji.
Wyjaśnił, iż uzyskanie niższego deficytu powoduje, że Powiat Lęborski w przypadku ubiegania się o kolejne kredyty na finansowanie lub dofinansowanie różnych zadań inwestycyjnych, współfinansowanych również z innych źródeł jest beneficjentem bardziej wiarygodnym, który ma większe możliwości otrzymania ewentualnych kredytów.
Podobnie jak w roku 2002 powstały zobowiązania wymagalne w opłacaniu składek ubezpieczeniowych dla osób nie objętych obowiązkiem ubezpieczenia zdrowotnego, ale są one znacznie niższe i wynoszą 54.987 zł ( dla porównania w 2002 – 298.379 zł). Jest to zadanie zlecone z zakresu administracji rządowej, a środki na ten cel przekazuje Wojewoda Pomorski. Skład orzekający Regionalnej Izby Obrachunkowej zwrócił uwagę na ten fakt w ocenie sprawozdania za rok 2003. Nie stanowi to podmiotowego naruszenia dyscypliny finansów publicznych, na potwierdzenie czego rzecznik wydał postanowienie o odmowie wniesienia wniosku o ukaranie za przekroczenie uprawnień do zaciągania zobowiązań.
Miniony rok był dalszym doświadczeniem dla administracji i samorządu powiatowego. Pomimo niedoszacowania budżetu powiatowego w 2003 roku – przede wszystkim jednostki budżetowe, służby inspekcji i straży - zadania ciążące na powiecie wykonały w stopniu zadowalającym.
Stwierdził, iż Zarząd Powiatu z uznaniem odnosi się do wielu stowarzyszeń i organizacji pozarządowych, które podjęły się w minionym roku realizacji zadań powiatowych z zakresu kultury, ochrony dóbr kultury, kultury fizycznej, pomocy rodzinom biednym oraz rehabilitacji osób niepełnosprawnych.
Kończąc stwierdził, iż wykonanie zadań przez Zarząd Powiatu nie byłoby możliwe bez czynnego wsparcia Rady, Przewodniczącej i Komisji Rady. Wnioski, opinie oraz uwagi zgłoszone w ciągu roku 2003 do Zarządu były przyjmowane i rozpatrywane z dużą uwagą, stając się wskazówką dla Zarządu w rozwiązywaniu wielu trudnych problemów określonych przez społeczność powiatową.
W tym miejscu w imieniu Zarządu Powiatu podziękował za konstruktywną współpracę, która w 2003 roku zakończyła się pomyślnie.
Następnie przedstawił uchwałę nr 87/III/2004 składu orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Gdańsku z dnia 20 kwietnia 2004 roku.
Uchwała stanowi załącznik nr 5 do niniejszego protokołu.

Andrzej Duda – przewodniczący Komisji Rewizyjnej przedstawił opinię komisji w sprawie wykonania budżetu powiatu lęborskiego za 2003 rok.
Opinia stanowi załącznik nr 6 do niniejszego protokołu.

Danuta Mikołajczyk – Przewodnicząca Rady otworzyła dyskusję.

Witold Piórkowski – Starosta Lęborski odnosząc się do zarzutu Komisji Rewizyjnej dotyczącego dokonywania dużej ilości zmian w budżecie powiatu w 2003 roku stwierdził, iż zmiany takie zachodziły jedynie w uzasadnionych przypadkach. Poinformował, iż budżet powiatu jest w dużym stopniu uzależniony od budżetu centralnego, wobec czego nie można było wszystkiego dokładnie przewidzieć i zaplanować. Dodał, iż Wojewoda Pomorski w 2003 roku zwiększał aż 19 razy wielkość udzielonych powiatowi dotacji celowych. Aby można było przyznane środki wydatkować należało wprowadzić je do budżetu powiatu uchwałą, zmieniając w ten sposób ustalony wcześniej budżet. Stwierdził, iż Zarząd Powiatu w dniu 15 października 2002 roku, w momencie opracowania projektu budżetu powiatu nie był w stanie takich zmian przewidzieć. Zarząd nie mógł również przewidzieć zmian, które następowały np. w wyniku porozumień zawieranych z gminami na umieszczenie ich wychowanków w Specjalnym Ośrodku Szkolno – Wychowawczym. Podkreślił, iż wszystkie zmiany następowały tylko w koniecznych przypadkach i zgodnie z prawem, dlatego też ocena Komisji Rewizyjnej mówiącą, iż jest to zła praktyka Zarządu Powiatu jest nieuzasadniona.

Radny Andrzej Bladoszewski stwierdził, iż gdyby każdy z obecnych na sali mógł decydować osobno o przeznaczeniu środków finansowych, to z pewnością każdy miałby inne pomysły. Budżet powiatu został jednak ustalony wspólnie i taki obowiązywał w 2003 roku.
Dalej poinformował, iż oceniając jego realizację można się jedynie sprzeczać o detale i szczegóły, tzn. o kwoty rzędu kilku tysięcy złotych. Zaznaczył, iż mówi o środkach „wolnych”, o których tylko tak naprawdę radni mogą decydować. Dodał, iż trzeba zdać sobie sprawę, że powiaty są biedne i w dużym stopniu uzależnione od budżetu centralnego. Przyznał, iż generalnie środki zaplanowane w budżecie zostały wydatkowane tak, jak sobie tego Rada życzyła. Żadne kwoty nie zostały wydatkowane niezgodnie z prawem, co również potwierdziła Regionalna Izba Obrachunkowa w Gdańsku. Dodał, iż jak wynika ze sprawozdania, które tradycyjnie zostało przez p. Skarbnik opracowane bardzo przejrzyście, we wszystkich działach i paragrafach wykonanie budżetu nastąpiło niemal w 100 % i o nic nie można mieć do Zarządu pretensji.
Następnie stwierdził, iż jego zdaniem Zarząd Powiatu wykazał się gospodarnością, czasami aż za daleko idącą, gdyż niekiedy zapominał o aspektach społecznych niektórych spraw. Zarząd tak szukał oszczędności, iż w niektórych przypadkach swoimi decyzjami niejako „przymuszał” dyrektorów do zwalniania pracowników. Dodał, iż taka polityka kłóci się z jego zapatrywaniami, lecz jest to kwestia indywidualnych poglądów. Podkreślił, iż nie były to działania niezgodne z prawem. Dalej uznał, iż poprzez prowadzenie takiej polityki oszczędnościowej nie zostały wykonane pewne rzeczy, które mogły być zrobione, np. remonty. Stwierdził, iż nie wie, czy przy takiej biedzie opłacało się za wszelką cenę dążyć do zmniejszenia deficytu, który był zaplanowany i zgodny z prawem. Poprzez takie działanie i tak nieoszacowane jednostki organizacyjne powiatu zostały dodatkowo pozbawione kwoty w wysokości 160 tys. zł. Jego zdaniem zamiast przypodobywać się Regionalnej Izbie Obrachunkowej, można było dobrze przysłużyć się społeczeństwu, wykorzystując do końca wszystkie zaplanowane środki.
Kończąc w imieniu Klubu Radnych Niezależnych Lęborskiej Lewicy stwierdził, iż do końca radni ci nie są zachwyceni tym co się w 2003 roku działo, gdyż gdyby od nich zależało wykonanie budżetu z pewnością mieliby inne pomysły. Jednak pod względem merytorycznym i prawnym nie można zarzucić Zarządowi Powiatu żadnych błędów, wobec czego radni w/w Klubu będą głosować za udzieleniem Zarządowi Powiatu absolutorium.

Wobec braku dalszych głosów w dyskusji Danuta Mikołajczyk – Przewodnicząca Rady poprosiła przewodniczącego Komisji Rewizyjnej o przedstawienie wniosku Komisji w sprawie absolutorium dla Zarządu Powiatu Lęborskiego za 2003 rok.

Andrzej Duda – przewodniczący komisji przedstawił treść w/w wniosku.
Wniosek stanowi załącznik nr 7 do niniejszego protokołu.
Następnie zapoznał radnych z treścią uchwały Nr 75/III/2004 składu orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Gdańsku z dnia 16 kwietnia 2004 roku w sprawie opinii do wniosku Komisji Rewizyjnej.
Uchwała stanowi załącznik nr 8 do niniejszego protokołu.

Danuta Mikołajczyk – Przewodnicząca Rady przedstawiła projekt uchwały Rady Powiatu Lęborskiego w sprawie udzielenia absolutorium Zarządowi Powiatu Lęborskiego.
Następnie otworzyła dyskusję.
Wobec braku głosów w dyskusji poddała pod głosowanie wyżej przedstawiony projekt uchwały.

Rada w obecności 17 radnych – jednogłośnie podjęła uchwałę Nr XIX/128/04 w sprawie udzielenia absolutorium Zarządowi Powiatu Lęborskiego.
Uchwała stanowi załącznik nr 9 do niniejszego protokołu.

Ad. 7
Stan szkolnictwa ponadgimnazjalnego w powiecie lęborskim

Danuta Mikołajczyk – Przewodnicząca Rady poinformowała, iż radni w materiałach na sesję otrzymali informację dotyczącą stanu szkolnictwa ponadgimnzajalnego w powiecie lęborskim.
Informacja stanowi załącznik nr 10 do niniejszego protokołu.
Następnie o zabranie głosu i przybliżenie powyższego tematu poprosiła Ryszarda Wentę – Wicestarostę.

Ryszard Wenta – Wicestarosta między innymi poinformował, iż Wydział Oświaty, Kultury, Kultury Fizycznej i Zdrowia w uzgodnieniu z Zarządem Powiatu opracował szczegółowy raport o stanie szkolnictwa ponadgimnazjalnego w powiecie lęborskim. Autorzy starali się przygotować materiał jak najbardziej aktualny – raport zawiera dane dotyczące obecnego roku szkolnego 2003/2004 zawarte w sprawozdaniach statystycznych, najczęściej na dzień 30 września 2003 roku, ale są też i dane na 31.12.2003 roku, jak i na 15 lutego 2004 r. Drugi cel, który postawiono przed opracowaniem, to możliwie jak najbardziej wszechstronny opis oświaty powiatowej, jej sukcesów, problemów i zamierzeń, które stoją przed nią w najbliższych latach.
Obszerny materiał faktograficzny pogrupowano w 8 rozdziałach, to jest:
1) Ogólna charakterystyka publicznego szkolnictwa ponadgimnazjalnego,
2) Prognoza demograficzna do 2019 roku,
3) Finansowanie oświaty,
4) Bieżące zarządzanie oświatą powiatową,
5) Aktywność szkół ponadgimnazjalnych, ich osiągnięcia i zamierzenia,
6) Kształcenie w szkołach ponadgimnazjalnych niepublicznych,
7) Krótka charakterystyka placówek oświatowo-wychowawczych powiatu lęborskiego,
8) Podsumowanie.
Następnie stwierdził, iż na terenie powiatu lęborskiego działa 6 zespołów publicznych masowych szkół ponadgimnazjalnych (określenie szkoły masowe jest przeciwieństwem określenia szkoły specjalne). Uczy się w nich 3.596 uczniów w 38 różnych zawodach lub profilach kształcenia. Najwięcej, bo 31% uczy się w technikach, kształcących w 10 zawodach Technika usytuowane są w Zespole Szkół Gospodarki Żywnościowej i Agrobiznesu, w Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych nr 2 oraz w Zespole Szkół Ekonomiczno-Handlowych. 26 % młodzieży uczy się w liceach ogólnokształcących , skupionych w ZSO nr 1 i ZSO nr 2. Mamy tutaj naukę w 6 profilach kształcenia ogólnego. Prawie tyle samo młodzieży, bo 23%, uczy się w liceach profilowanych usytuowanych przede wszystkim w ZSP nr 1 (5 profili zawodowych), także w ZSP nr 1 (2 profile, w tym zarządzanie informacją, tak jak w ZSP nr 1) oraz jedno liceum profilowane w ZSE-H. Najmniej, bo 20 % uczniów uczy się w zasadniczych szkołach zawodowych; są one prowadzone w ZSP nr 2 oraz w ZSP nr 1, uczą w 11 zawodach w systemie oddziałowym lub grupowym oraz w klasach wielozawodowych z zewnętrzną nauką przedmiotów zawodowych.
Podana struktura kształcenia, aktualna na 30 września 2003 roku, bardzo zmieniła się w ostatnich 4 latach, i nie jest strukturą docelową, jak wynika to np. ze struktury naboru w ostatnim roku i prognozy naboru na rok 2004/2005. Na 1.306 uczniów klas pierwszych wg stanu na 30 września 2003 roku aż 31 % podjęło naukę w zasadniczych szkołach zawodowych, 29 % w technikach, 24 % w liceach ogólnokształcących a tylko 16 % w liceach profilowanych. Z kolei aspiracje aktualnych uczniów III klas gimnazjalnych, którzy chcą podjąć naukę w lęborskich szkołach ponadgimnazjalnych we wrześniu bieżącego roku wyraźnie preferują licea ogólnokształcące (30 %, wzrost zainteresowań o 6%).
Dalej przekazał, iż główną przyczyną swoistego rozchwiania w ostatnich latach struktury kształcenia jest wprowadzana reforma oświaty. Drugim, boleśniejszym skutkiem reformy jest drastyczne zmniejszenie się liczby uczniów, i będące tego konsekwencją, zmniejszenie globalnej kwoty przekazywanej z budżetu państwa na oświatę powiatową. Powołanie od 1 września 1999 roku gimnazjów spowodowało, że wydłużył się o rok cykl kształcenia w szkołach gminnych oraz w zasadzie o rok skrócił się cykl kształcenia w szkołach powiatowych: nie dotyczy to wszystkich zasadniczych szkół zawodowych, które uczą zarówno przez 2 jak i 3 lata. W efekcie 1 września 2001 roku nie było naboru do szkół ponadgimnazjalnych, chociaż dzienne szkoły powiatowe ukończyli uczniowie aż 43 oddziałów. Przez to liczba uczniów we wrześniu 2001 roku była aż o 1.162 osoby mniejsza niż we wrześniu 2000 roku.
Rok 2001/2002 był trudnym rokiem dla organizacji pracy, zwłaszcza ułożenia arkuszy organizacyjnych. Szkoły przeszły go dobrze, chociaż istotne konsekwencje związane z tym radykalnym cięciem liczby uczniów pozostały do dzisiaj. Głównie finansowe, gdyż pieniądz w oświacie idzie za uczniem. W 2001 roku w związku z brakiem naboru państwo zdjęło część subwencji naliczonej na podstawie 30 września 2000, ale aż 318 tys. zł naliczonej dla powiatu subwencji oświatowej można było w 2001 roku jeszcze zabrać i przeznaczyć na inne cele niż oświatowe. W następnych latach, w związku z mniejszą o ponad 1000 osób liczbą uczniów trzeba było dofinansowywać placówki oświatowe z innych dochodów powiatu: w 2002 r. już kwotą 824 tys. zł, w 2003 roku kwotą aż 938 tys. zł a plan na 2004 rok zakłada 716 tys. zł. Tak wysoka dopłata od 2002 roku nie rekompensuje utraty wpływów z tytułu zmniejszenia liczby uczniów; utrata ta wyniosła ok. 3,4 mln zł (1.162 ucz. x 2.933,9 zł w 2002 r.), tj. ok. 20%.
Mimo dofinansowania, w systemie oświaty powiatowej zabrakło w 2002 roku ok. 2,1 mln zł (3,2 mln teoretycznej subwencji – 824 tys. dopłaty – 318 tys. zabranej „nadwyżki” w 2001 roku), to jest ok. 14 % wpływów z budżetu państwa na szkoły powiatowe (2,2/15,1 mln z budżetu).
W przyszłym roku lęborskie szkoły powiatowe czekają kolejne ważne skutki wprowadzanej reformy oświaty, chociaż może nie tak bolesne, jak obniżenie o ¼ liczby uczniów: będzie to po pierwsze szansa częściowego, stopniowego zwiększenia naboru przez otwarcie atrakcyjnych dziennych szkół policealnych. W tym roku nie udało się z powodu braku zainteresowania uruchomić dziennego uzupełniającego liceum bądź technikum po zasadniczej szkole zawodowej. Drugą konsekwencją, potencjalnie o fundamentalnym znaczeniu dla oceny poziomu nauczania, będzie wprowadzenie matur zewnętrznych: w 2005 roku w liceach i w 2006 w technikach.
Raport w miarę szczegółowo opisuje bazę lokalową poszczególnych szkół – najlepszą ma ZSO nr 1 (1,26 sali lub pracowni na 1 oddział), najgorszą ZSE-H i ZSP nr 2: tylko 0,7 sali na oddział – oraz sygnalizuje trudności wynikające z faktu, ze w obiektach przy ul. Marcinkowskiego i przy ul. Dygasińskiego funkcjonują po 2 zespoły szkół, gdy umowy na zaopatrzenie w media, w związku z wspólnymi instalacjami, ma podpisana tylko jedna z nich.
W 7 szkołach powiatowych, bez placówek oświatowo-wychowawczych, pracuje 333 nauczycieli (stan na 10 września 2003 r.) oraz 132 pozostałych pracowników, razem 465 pracowników. Średnio na 1 nauczyciela w 6 szkołach masowych przypada 13,3 uczniów, od 11,7 uczniów w ZSE-H do 14 w ZSGŻiA; w SOSW wskaźnik ten wynosi 3,6 uczniów na nauczyciela. Natomiast w przeliczeniu na 1 oddział średnio przypada 2,16 nauczycieli (od 2 w ZSP nr 2 i ZSGŻiA do 2,54 w ZSO nr 2); w SOSW wskaźnik ten wynosi 4,82 nauczycieli na 1 oddział. Zróżnicowanie tych wskaźników jest pochodną specyfiki organizacji nauczania (skali podziału zajęć na grupy) oraz zróżnicowanej liczby nadgodzin.
Zatrudnienie pozostałych pracowników, nie-nauczycieli, w przeliczeniu na 1 oddział wynosiło średnio 0,89 osób, od 0,7 w ZSE-H i 0,74 w ZSGŻiA do 1,03 w ZSO nr 1 i 1,05 w ZSP nr 1. Trudno tutaj znaleźć wyraźną korelację z typem prowadzonego kształcenia i dodatkowymi podmiotami, jak stołówka, internat, gospodarstwo czy pracownia.
Prognoza demograficzna dla szkół powiatowych nie jest tak bardzo alarmująca, jak dla szkół gminnych, zwłaszcza na terenie Lęborka. Istotne zmniejszenie naboru, to jest o ok.10%, w stosunku do ostatniego naboru z 2003 roku, który wyniósł 1.277 absolwentów gimnazjów (było też 29 uczniów powtarzających, których nie ujęto przy opisywaniu prognozy) nastąpi w naszych szkołach dopiero w 2008 r., jeżeli utrzymają one przynajmniej dotychczasowy poziom atrakcyjności dla młodzieży spoza powiatu; kolejne znaczące zmniejszenie naboru prognozowane jest w 2010 roku, znowu o ok. 10% .
Dużo informacji w opracowaniu poświęcone jest finansowaniu oświaty powiatowej. Od 2002 roku powiat globalnie dopłaca do swoich szkół. Dwa lata temu, w 2002 roku było to 834 tys. zł, to jest 132 zł do 1 ucznia w szkole masowej i 1.044 zł do ucznia SOSW.
W 2003 roku dofinansowanie wyniosło 938 tys. zł, czyli 51 zł na 1 ucznia w szkole masowej (mniej niż rok temu) i aż 2.979 zł do 1 wychowanka SOSW.
Planowane dofinansowanie w 2004 roku wyniesie 716 tys. – w tabeli nr 10 podano rozdysponowanie tylko 117.501 zł, gdyż pozostała kwota 598 tys. zapisana jest w celowej rezerwie oświatowej.
Dalej stwierdził, iż o jednej z podstawowych przyczyn trudności finansowych szkół powiatowych wspomniał już wcześniej – jest to „wypadnięcie” 1 rocznika i radykalne zmniejszenie się liczby uczniów w 2001 roku. Zmniejszenie liczby wychowanków i uczniów systematycznie następuję też w SOSW. Tutaj dodatkowo następuje niekorzystne obniżenie wag dla poszczególnych rodzajów niepełnosprawności. Naliczana subwencja nie uwzględnia również faktycznych skutków awansu zawodowego.
Następnie poinformował, iż wymienione uwarunkowania zewnętrzne należy przyjąć jako obiektywne, bo faktycznie niezależne od powiatu i do nich dostosować poziom wydatków szkół, drogą niezbędnej racjonalizacji kosztów. Im szybciej uda się to zrobić, tym lepiej dla sprawnego funkcjonowania szkół, tym będą większe szanse na poprawę bazy materialnej i wyposażenia szkół oraz na promowanie przez powiat różnych działań ponadstandardowych. Zarząd bowiem stoi na stanowisku, aby tak zorganizować funkcjonowanie szkół, żeby subwencja wystarczała na wszystkie podstawowe bieżące wydatki. Natomiast powiat powinien wygospodarować dodatkowe środki na remonty i zakupy inwestycyjne – najlepiej w połączeniu z pozyskaniem środków pomocowych z rezerwy MENiS lub z innych funduszy. Powiat powinien również w miarę możliwości opłacać zajęcia pozalekcyjne oraz zachęcać do większej aktywności uczniów (stypendia), dyrektorów i nauczycieli (dofinansowywanie projektów, nagrody).
Jak widać z podanych w opracowaniu przykładów, racjonalizacja kosztów jest wprowadzana, chociaż przychodzi z dużym trudem i oporami, po części zrozumiałym, bo każde ograniczenie wydatków w jakiś sposób powoduje zabranie dotychczasowych uprawnień poszczególnym osobom lub całym placówkom. Jest często bolesne, bo wiąże się nawet z utratą stanowisk pracy. To, że utrzymanie dotychczasowych uprawnień odbywa się kosztem innych osób lub placówek jest dla bezpośrednio odpowiedzialnego za ograniczenie wydatków zazwyczaj wtórne i mało istotne.
W opracowaniu starano się pokazać udane przedsięwzięcia i ciekawe zamierzenia, jak też ważne dokonania szkół, a dzisiaj Rada rozpatrzy 3 projekty uchwał dotyczące powołania Powiatowego Centrum Edukacyjnego – bardzo ciekawej inicjatywy ZSP nr 2. Przygotowane jest już od strony organizacyjnej przez nasz Wydział Oświaty, Kultury, Kultury Fizycznej i Zdrowia wprowadzenie rekrutacji elektronicznej do szkół ponadgimnazjalnych – podpisano odpowiednie porozumienia z dyrektorami gimnazjów oraz z wykonawcami prac organizacyjno-technicznych. W efekcie Zarząd liczy, że nastąpi usprawnienie całej rekrutacji, zwłaszcza z punktu widzenia uczniów starających się o naukę w szkołach i ich rodziców.
Z innych spraw opisanych w raporcie zwrócił uwagę na:
 uruchomione w ubiegłym roku doradztwo metodyczne dla nauczycieli języka angielskiego i języka niemieckiego,
 pozyskiwanie dodatkowych środków na remonty w szkołach i na pracownie internetowe,
 zgłoszony przez Radę Szkoły, Radę pedagogiczną i Dyrekcję ZSO nr 1 pomysł utworzenia gimnazjum powiatowego,
 dobrą współpracę z oświatowymi związkami zawodowymi,
 wprowadzenie podwyżek dodatku za wychowawstwo oraz wprowadzenie na wniosek związków dodatkowego funduszu na pomoc zdrowotną dla nauczycieli,
 zaangażowanie się niektórych szkół (ZSO nr 1, ZSE-H) w uzyskanie certyfikatów jakości w wybranych standardach,
 angażowanie się szkół we współpracę z innymi szkołami z terenu Unii: zwłaszcza ZSP nr 2, też ZSO nr 1, ZSO nr 2, ZSE-H..
W dalszej części wypowiedzi poinformował, iż bardzo ważnym uzupełnieniem oferty publicznego szkolnictwa prowadzonego przez powiat jest szkolnictwo niepubliczne o uprawnieniach szkół publicznych. Cieszy przede wszystkim obecność w naszym Powiecie 4 szkół ponadgimnazjalnych dla młodzieży:
 Anglojęzyczne Społeczne Liceum Ogólnokształcące, od 12 lat prowadzone przez Lęborskie Towarzystwo Oświatowe,
 Katolickie Liceum Ogólnokształcące – prowadzone od 2000 roku w imieniu Biskupa Pelplińskiego przez parafię NMP Królowej Polski.
 Społeczne Liceum Ogólnokształcące i Społeczne Liceum Profilowane – prowadzone również od 2000 roku przez Łebskie Towarzystwo Oświatowe.
Oprócz tego na terenie powiatu działa jeszcze 5 ponadgimnazjalych oraz 2 policealne szkoły prywatne lub społeczne dla dorosłych.
Ważne wsparcie dla oświaty powiatowej stanowią też powiatowe placówki oświatowo - wychowawcze: Młodzieżowy Dom Kultury, Poradnia Psychologiczno- Pedagogiczna i Powiatowe Ognisko Artystyczne. Są one dostępne dla młodszych uczniów lub też odpowiednio wspierają oświatę gminną – w opracowaniu są o nich krótkie notki.
Kończąc wyraził nadzieję, iż przedstawione opracowanie nt. Stanu oświaty ponadgimnazjalnej w powiecie lęborskim będzie dobrą podstawą do prowadzenia dalszej dyskusji nad kondycją i przyszłością lęborskiej oświaty; powinno też ułatwić podejmowanie niezbędnych decyzji o charakterze bieżącym, a także tych perspektywicznych. Dobrze, aby decyzje bieżące były tym decyzjom perspektywicznym podporządkowane, a nie przypadkowe, wynikające z potrzeby chwili lub tzw. „gaszenia pożaru”.

Radny Waldemar Walkusz zwrócił uwagę na to, iż w opracowaniu znajdują się dane statystyczne, które nie odzwierciedlają rzeczywistej sytuacji szkolnictwa ponadgimnazjalnego w powiecie lęborskim. Jego zdaniem nie można stwierdzać, że najlepszą bazę ma Zespół Szkół Ogólnokształcących nr 1, a najgorszą Zespół Szkół Ekonomiczno – Handlowych - jeśli opiera się to tylko i wyłącznie na stosunku powierzchni użytkowej przypadającej na jednego ucznia. Dodał, że wypowiadanie takich stwierdzeń w okresie rekrutacji jest niestosowne i może wprowadzić uczniów i rodziców w błąd przy wyborze szkoły.
Dalej stwierdził, iż należałoby dokładnie zweryfikować plany i ostudzić entuzjazm do tworzenia Gimnazjum Powiatowego. Uznał, iż na tym etapie nie powinno się o tym rozmawiać.

Radny Andrzej Bladoszewski przypomniał, iż obecnie istniejąca sieć szkolna została wypracowana przez Radę już w poprzedniej kadencji. Ustosunkowując się do wypowiedzi Wicestarosty powiedział, że sieć aktualnie funkcjonująca jest, jego zdaniem, adekwatna do potrzeb, ponieważ zapewnia kształcenie wszystkim chętnym, oferując duży wybór profili. Wyraził zaniepokojenie faktem zbliżającego się niżu demograficznego, który wprowadzi spore zamieszanie w sferze oświatowej. Dodał, że w 2006 roku czekają oświatę duże zmiany, zwłaszcza te związane z odejściem większej liczby nauczycieli na emeryturę. Uznał, że będzie to najlepszy moment na wprowadzanie korekt do obecnej sieci, którą na razie należy spokojnie i z rozwagą obserwować.
Następnie wyraził swoje zadowolenie i uznanie dla pani Alicji Zajączkowskiej, dyrektora Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych nr 2, za skuteczność w działaniu i wytrwałość w dążeniu do celu w sprawie powołania Centrum Kształcenia Ustawicznego i Centrum Kształcenia Praktycznego.
Przypomniał, iż przymiarki do utworzenia tych centrów trwały już w poprzedniej kadencji, lecz ówczesna władza nie posiadała odpowiednich warunków oraz przepisy nie zawsze pozwalały na niektóre posunięcia.
Poinformował, iż jest zaniepokojony wprowadzeniem elektronicznej rekrutacji do szkół ponadgimnazjalnych gdyż, jego zdaniem, nie jest to zgodne z rozporządzeniem Ministra Edukacji. Życzył pomysłodawcom, aby elektroniczna rekrutacja odniosła sukces, ponieważ jeśli się nie sprawdzi, to skutki poniesie całe społeczeństwo.
Na koniec stwierdził, że baza oświatowa placówek powiatowych jest w dalszym ciągu niedoskonała. Mimo wielu starań ze strony dyrektorów możliwości poprawy warunków są znikome. Zgodził się, iż szkoły powinny utrzymywać się z subwencji, ale jest ona zbyt mała, więc Powiat musi dokładać do remontów i doposażenia jednostek oświatowych. Uznał, iż w tej kwestii Rada powinna podjąć uchwałę po raz kolejny.

Radny Tomasz Tutak w odniesieniu do wystąpienia radnego Andrzeja Bladoszewskiego przyznał, że w związku z wprowadzeniem elektronicznej rekrutacji wszyscy mają obawy, czy inicjatywa się sprawdzi. Dodał, że każdy nowy pomysł wywołuje niepokój, zwłaszcza, kiedy jest wdrażany w życie po raz pierwszy. Dodał, że błędów nie popełnia tylko ten, kto nic nie robi.
Stwierdził, że radny Andrzej Bladoszewski jako mieszkaniec Wicka powinien spokojnie i z nadzieją spojrzeć na ten pomysł, ponieważ będzie to szansa dla dzieci i młodzieży dojeżdżających z Wicka, Cewic i Łeby.
Następnie odnosząc się do subwencji oświatowej, przyznał rację, że jest stanowczo za mała. Dodał, iż Zarząd stara się zachować pewną politykę, która pozwoli finansować koszty remontów z dochodów własnych powiatu. Zdaniem Zarządu ma to być próba znalezienia wyjścia z tej sytuacji.
Dalej poinformował, iż z analizy danych statystycznych i demograficznych wynika, iż wspomniany niż występuje od dłuższego czasu. Jego zdaniem nasza oświata radzi sobie z tym problemem dobrze. Dodał, iż rok 2006 nie będzie rokiem przełomowym dla oświaty w złym znaczeniu, będzie raczej szansą dla wielu dobrych nauczycieli szukających pracy.

Ryszard Wenta Wicestarosta przypomniał, iż w 2000 roku w szkołach ponadgimnazjalnych było ponad 1100 uczniów więcej niż w chwili obecnej. Dodał, iż mając w/w stan w pamięci jest pewien, że powiat byłby w stanie przyjąć każdą liczbę uczniów i to nie tylko z terenu powiatu.
Odnośnie uwag, które zgłosił radny Waldemar Walkusz w sprawie gimnazjum powiatowego przypomniał, że od samego początku była to inicjatywa Rady Pedagogicznej, Rady Szkoły i dyrektora szkoły. Poinformował, iż Zarząd zastanawia się jak optymalnie rozwiązać problem dwóch zespołów szkół i dwóch dyrektorów w jednym obiekcie, ponieważ z analizy wynika wyraźnie, że wiąże się to z wyższymi kosztami funkcjonowania.
Następnie stwierdził, iż elektroniczna rekrutacja powinna znaleźć zastosowanie w naszym powiecie, ponieważ forma taka będzie w przyszłości stosowana wszędzie, jako korzystna pomoc dla uczniów i rodziców.
Na koniec rozwiał wątpliwości związane z legalnością tego pomysłu. Zapewnił, że jest w 100% zgodny z prawem, co potwierdza pozytywna opinia Pomorskiego Kuratora Oświaty.

Bogdan Libich – dyrektor Zespołu Szkół Ogólnokształcących Nr 1 stwierdził, iż został niejako wywołany do odpowiedzi na temat projektu gimnazjum powiatowego. Poinformował, że pomysł zrodził się już dwa lata temu, podczas spotkań Stowarzyszenia Nauczycieli Olimpijskich, którego jest członkiem. Dodał, iż rozumie zaniepokojenie kolegów dyrektorów, ale jednocześnie wyjaśnił, że to jest tylko projekt zgłoszony do przemyśleń i ewentualnej realizacji w przyszłości.
Wyjaśnił, iż w założeniach projektu znajduje się propozycja stworzenia dwóch małych klas – jednej o profilu matematyczno – fizycznym, a drugiej o profilu biologiczno – chemicznym, gdyż te kierunki cieszą się największą popularnością.
Stwierdził, iż placówki, aby znaleźć się w rankingu szkół, powinny zabiegać i starać się wyróżniać spośród innych, a przede wszystkim powinny zadbać o ruch olimpijski.
Zapewnił, że kiedy taka szkoła powstanie, to zatrudnienie znajdą w niej również nauczyciele z obecnych gimnazjów. Poprosił o zainteresowanie i wyrozumiałość w sprawie tego nowatorskiego projektu, mówiąc: „To co nowe, niech się rodzi.”

Radny Waldemar Walkusz zwracając się do dyrektora Zespołu Szkół Ogólnokształcących Nr 1 stwierdził, iż nie neguje samej inicjatywy, ale uważa, że jest to działanie dla dobra jednostek, a nie ogółu.
Dodał, iż gdyby takie klasy powstały, to prawdopodobnie 99% stanowiliby uczniowie z Lęborka. Poinformował, iż jest przeciwny tworzeniu wszelkich elit, gdzie z góry dzieli się dzieci na te lepsze i gorsze – ograniczając przy tym ich możliwości. Uznał, że dzielenie uczniów na poziomie gimnazjum jest zbyt wczesne, a profilowanie na poziomie szkoły gimnazjalnej jest zabronione przez Ministerstwo Edukacji.
Na koniec zaproponował, aby takie dwie elitarne klasy utworzyć w Gimnazjum nr 1 w Lęborku, których patronem będzie Zespół Szkół Ogólnokształcących Nr 1, a dodatkowo Wyższa Uczelnia. Dodał, iż być może tam uda się „wyprodukować naukowców.”

Radny Tomasz Tutak przyznał, iż jest jednym z orędowników tego pomysłu. Jest również przeciwny tworzeniu elitarnych szkół – jak to ujął radny Waldemar Walkusz. Z przykrością stwierdził, że elity już istnieją i należy do nich równać, aby nasze dzieci mogły skutecznie rywalizować z innymi absolwentami wybierającymi takie kierunki jak prawo czy medycyna.
Zaapelował, aby na etapie wstępnej dyskusji nie nastawiać się na „nie”, lecz rozważyć wszystkie „za” i „przeciw”.

Teresa Ossowska – Szara, dyrektor Zespołu Szkół Ekonomiczno – Handlowych w Lęborku zaproponowała, aby radni powiatowi i radni miejscy zorganizowali wspólne spotkanie na temat oświaty i wypracowali wspólne wnioski, które byłyby dobre dla ogółu młodzieży i dzieci. Dodała, że spotkanie takie powinno się odbyć przy drzwiach zamkniętych bez „fleszy i publiki”.

Ad. 8
Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie przyjęcia stanowiska dotyczącego szkolnictwa ponadgimnazjalnego w powiecie lęborskim

Małgorzata Szauła – przewodnicząca komisji Edukacji, Kultury, Sportu i Turystyki podsumowując powyższą dyskusję stwierdziła, iż nie należy mówić o podziałach, gdyż Lębork jest tak małym miastem i jest tylko jedna oświata. Dodała, iż jak wynika z wcześniejszych wypowiedzi wszyscy są przekonani, co do konieczności wprowadzania zmian, ale należy robić to rozważnie i powoli, osiągając przy tym sukcesy.
Następnie przedstawiła projekt uchwały w sprawie przyjęcia stanowiska dotyczącego szkolnictwa ponadgimnazjalnego w powiecie lęborskim.

Danuta Mikołajczyk – Przewodnicząca Rady otworzyła dyskusję.
Wobec braku głosów w dyskusji poddała pod głosowanie powyższy projekt uchwały.

Rada w obecności 15 radnych – jednogłośnie podjęła uchwałę Nr XIX/129/04 w sprawie przyjęcia stanowiska dotyczącego szkolnictwa ponadgimnazjalnego w powiecie lęborskim.
Uchwała stanowi załącznik nr 11 do niniejszego protokołu.

Ad. 9
Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie ustalenia wysokości opłat za usługi świadczone w sezonowych szkolnych schroniskach młodzieżowych Powiatu Lęborskiego

Ryszard Wenta – Wicestarosta przedstawił projekt uchwały w sprawie ustalenia wysokości opłat za usługi świadczone w sezonowych szkolnych schroniskach młodzieżowych Powiatu Lęborskiego wraz z uzasadnieniem.

Marian Borek – przewodniczący komisji Budżetu, Gospodarki i Integracji Europejskiej poinformował, iż komisja wydała pozytywna opinię do powyższego projektu uchwały.

Małgorzata Szauła – przewodnicząca komisji Edukacji, Kultury, Sportu i Turystki poinformowała, iż komisja również zaopiniowała pozytywnie powyższy projekt uchwały.

Danuta Mikołajczyk – Przewodnicząca Rady otworzyła dyskusję.
Wobec braku głosów w dyskusji poddała pod głosowanie wyżej przedstawiony projekt uchwały.

Rada w obecności 16 radnych - jednogłośnie podjęła uchwałę Nr XIX/130/04 w sprawie ustalenia wysokości opłat za usługi świadczone w sezonowych szkolnych schroniskach młodzieżowych Powiatu Lęborskiego.
Uchwała stanowi załącznik nr 12 do niniejszego protokołu.

Ad. 10
Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie powołania w skład Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych nr 2 im. Eugeniusza Kwiatkowskiego w Lęborku Centrum Kształcenia Ustawicznego

Ryszard Wenta – Wicestarosta przedstawił projekt uchwały w sprawie powołania w skład Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych nr 2 im. Eugeniusza Kwiatkowskiego w Lęborku Centrum Kształcenia Ustawicznego wraz z uzasadnieniem. Poinformował również, iż proponowane zmiany uzyskały akceptację Pomorskiego Kuratora Oświaty w Gdańsku.

Małgorzata Szauła – przewodnicząca komisji Edukacji, Kultury, Sportu i Turystki poinformowała, iż komisja zaopiniowała pozytywnie powyższy projekt uchwały.

Danuta Mikołajczyk – przewodnicząca Rady otworzyła dyskusję.
Wobec braku głosów w dyskusji poddała pod głosowanie powyższy projekt uchwały.

Rada w obecności 14 radnych – jednogłośnie podjęła uchwałę Nr XIX/131/04 w sprawie powołania w skład Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych nr 2 im. Eugeniusza Kwiatkowskiego w Lęborku Centrum Kształcenia Ustawicznego.
Uchwała stanowi załącznik nr 13 do niniejszego protokołu.

Ad. 11
Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie powołania w skład Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych nr 2 im. Eugeniusza Kwiatkowskiego w Lęborku Centrum Kształcenia Praktycznego

Ryszard Wenta – Wicestarosta przedstawił projekt uchwały w sprawie powołania w skład Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych nr 2 im. Eugeniusza Kwiatkowskiego w Lęborku Centrum Kształcenia Praktycznego wraz z uzasadnieniem. Dodał, iż projekt uchwały uzyskał akceptację Pomorskiego Kuratora Oświaty w Gdańsku.

Małgorzata Szauła – przewodnicząca komisji Edukacji, Kultury, Sportu i Turystki poinformowała, iż komisja zaopiniowała pozytywnie powyższy projekt uchwały.

Danuta Mikołajczyk – przewodnicząca Rady otworzyła dyskusję.
Wobec braku głosów w dyskusji poddała pod głosowanie powyższy projekt uchwały.

Rada w obecności 15 radnych – jednogłośnie podjęła uchwałę Nr XIX/132/04 w sprawie powołania w skład Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych nr 2 im. Eugeniusza Kwiatkowskiego w Lęborku Centrum Kształcenia Praktycznego.
Uchwała stanowi załącznik nr 14 do niniejszego protokołu.

Ad. 12
Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zmiany nazwy Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych nr 2 im. Eugeniusza Kwiatkowskiego w Lęborku

Ryszard Wenta – Wicestarosta przedstawił projekt uchwały w sprawie zmiany nazwy Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych nr 2 im. Eugeniusza Kwiatkowskiego w Lęborku wraz z uzasadnieniem.

Małgorzata Szauła – przewodnicząca komisji Edukacji, Kultury, Sportu i Turystki poinformowała, iż komisja zaopiniowała pozytywnie powyższy projekt uchwały.

Danuta Mikołajczyk – przewodnicząca Rady otworzyła dyskusję.
Wobec braku głosów w dyskusji poddała pod głosowanie powyższy projekt uchwały.

Rada w obecności 16 radnych - jednogłośnie podjęła uchwałę Nr XIX/133/04 w sprawie zmiany nazwy Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych nr 2 im. Eugeniusza Kwiatkowskiego w Lęborku.
Uchwała stanowi załącznik nr 15 do niniejszego protokołu.

Ad. 13
Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zmiany uchwały Nr III/22/02 Rady Powiatu Lęborskiego z dnia 30 grudnia 2002 r. w sprawie ustalenia składu osobowego Rady Społecznej Samodzielnego Publicznego Specjalistycznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Lęborku

Ryszard Wenta – Wicestarosta przedstawił projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały Nr III/22/02 Rady Powiatu Lęborskiego z dnia 30 grudnia 2002 r. w sprawie ustalenia składu osobowego Rady Społecznej Samodzielnego Publicznego Specjalistycznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Lęborku wraz z uzasadnieniem.

Edward Kotowski – przewodniczący komisji poinformował, iż komisja zaopiniowała pozytywnie powyższy projekt uchwały.

Danuta Mikołajczyk otworzyła dyskusję.
Wobec braku głosów w dyskusji poddała pod głosowanie powyższy projekt uchwały.

Rada w obecności 16 radnych - 15 głosami „za” przy 1 głosie „wstrzymującym” podjęła uchwałę Nr XIX/134/04 w sprawie zmiany uchwały Nr III/22/02 Rady Powiatu Lęborskiego z dnia 30 grudnia 2002 r. w sprawie ustalenia składu osobowego Rady Społecznej Samodzielnego Publicznego Specjalistycznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Lęborku.
Uchwała stanowi załącznik nr 16 do niniejszego protokołu.

Ad. 14
Rozpatrzenie projektu uchwały o zmianie uchwały Nr II/13/02 Rady Powiatu Lęborskiego w sprawie ustalenia składów osobowych stałych Komisji Rady Powiatu Lęborskiego

Jacek Woronowicz – Wiceprzewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały o zmianie uchwały Nr II/13/02 Rady Powiatu Lęborskiego w sprawie ustalenia składów osobowych stałych Komisji Rady Powiatu Lęborskiego wraz z uzasadnieniem.

Danuta Mikołajczyk – Przewodnicząca Rady otworzyła dyskusję.

Radny Waldemar Nowicki stwierdził, iż jego zdaniem rezygnacja radnej Jolanty Szajowskiej z pracy w Komisji Rewizyjnej niesie za sobą zagrożenie niewykonania planu kontroli na 2004 rok. Przypomniał, iż plan ten został ustalony i zatwierdzony w sytuacji, gdy skład Komisji liczył 6 radnych.
Dodał, iż zastanawiające jest to, iż p. J. Szajowska argumentując swoją rezygnację brakiem czasu, przechodzi do pracy w Komisji Ochrony Środowiska, Rolnictwa i Leśnictwa. Praca w tej komisji będzie się wiązała również z uczestnictwem w posiedzeniach.
Dalej odniósł się do słów krytyki, jakie padły z ust radnego Jacka Woronowicza pod adresem Komisji Rewizyjnej na ostatniej sesji Stwierdził, iż jest oburzony tą wypowiedzią i jego zdaniem, gdy nie jest się członkiem Komisji, to nie powinno się wypowiadać na temat jej pracy. Zwracając się do radnego Jacka Woronowicza zaproponował mu uczestnictwo w pracy komisji i stwierdził, iż wówczas jego ocena będzie bardziej wiarygodna.
Następnie stwierdził, iż rezygnacja radnej J. Szajowskiej dała mu dużo do myślenia i skłoniła do zastanowienia się nad swoją dalszą pracą w Komisji Ochrony Środowiska, Rolnictwa i Leśnictwa. Dodał, iż według niego w danej komisji powinien pracować radny związany w jakiś sposób ze środowiskiem, którego dotyczy zakres kompetencji komisji.

Radny Tomasz Tutak stwierdził, iż dotychczas dobrym zwyczajem i praktyką Rady było to, iż radni wyrażając chęć zmiany Komisji nie byli „przesłuchiwani” i nie musieli tłumaczyć się, z jakich powodów to robią. Uznał, iż jego zdaniem tę tradycję należałoby zachować.
Nawiązując do wypowiedzi radnego W. Nowickiego, czy radna Jolanta Szajowska jest związana ze środowiskiem rolniczym stwierdził, iż należy wziąć pod uwagę fakt, że jest lekarzem w gminie wiejskiej.
Dalej wyraził nadzieję, że Komisja Rewizyjna poradzi sobie z zaistniałą sytuacją. Zgodz

]]>
https://bip.starostwolebork.pl/artykul/protokol-nr-xix-04 Wed, 20 Apr 2016 09:46:00 +0200