Biuletyn Informacji Publicznej Starostwo Powiatowe w Lęborku Przeczytaj artykuł "IV/30/03 Uchwała Rady Powiatu Lęborskiego " opublikowany w naszym biuletynie. https://bip.starostwolebork.pl Thu, 19 Jun 2025 23:08:11 +0200 <![CDATA[IV/30/03 Uchwała Rady Powiatu Lęborskiego ]]>

Na podstawie art.12 pkt 1 i art. 42 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. Nr 142, poz.1592 z 2001 roku ze zm.) oraz § 77 Statutu Powiatu Lęborskiego stanowiącego załącznik nr 1 do uchwały Nr III/11/98 Rady Powiatu Lęborskiego z dnia 30 grudnia 1998 r. w sprawie uchwalenia statutu Powiatu Lęborskiego (Dz. Urz. Województwa Pomorskiego z 1999 r. nr 4, poz.11 ze zm.)

uchwala się, co następuje:

§1

W statucie Powiatu Lęborskiego stanowiącym załącznik do Uchwały Nr III/11/98 Rady Powiatu Lęborskiego z dnia 30.12.1998 r. w sprawie uchwalenia Statutu Powiatu Lęborskiego wprowadza się następujące zmiany:
1) w § 5 :
a) ust.2 otrzymuje brzmienie:
„2. Do zadań publicznych powiatu należy również zapewnienie wykonywania określonych w ustawach zadań i kompetencji kierowników powiatowych służb, inspekcji i straży”,
b) dodaje się ust.4 i 5 w brzmieniu:
„4. Powiat wykonuje nałożony ustawami obowiązek wykonywania zadań z zakresu organizacji przygotowań i przeprowadzenia wyborów powszechnych i referendów.
5. Powiat na uzasadniony wniosek zainteresowanej gminy może przekazać jej zadania z zakresu swojej właściwości na warunkach ustalonych w porozumieniu.”;
2) po § 5 dodaje się § 5a w brzmieniu:
„ 1. Powiat może zawierać z organami administracji rządowej porozumienia w sprawie wykonywania zadań publicznych z zakresu administracji rządowej.
2. Powiat może zawierać porozumienia w sprawie powierzenia prowadzenia zadań publicznych z jednostkami lokalnego samorządu terytorialnego, a także z województwem, na którego obszarze znajduje się terytorium powiatu.”;
3) w § 8:
a) ust. 3 otrzymuje brzmienie:
„Radni są wybierani w wyborach bezpośrednich. Zasady, liczbę radnych i tryb przeprowadzania wyborów do rady powiatu określają ustawy.”
b) skreśla się ust. 4;
4) § 9 otrzymuje brzmienie:
„Do wyłącznej właściwości rady powiatu należy:
1) stanowienie aktów prawa miejscowego, w tym statutu powiatu,
2) wybór i odwołanie zarządu oraz ustalanie wynagrodzenia jego przewodniczącego,
3) powoływanie i odwoływanie, na wniosek starosty, sekretarza powiatu i skarbnika powiatu, będącego głównym księgowym budżetu powiatu,
4) stanowienie o kierunkach działania zarządu powiatu oraz rozpatrywanie sprawozdań z działalności zarządu, w tym z działalności finansowej,
5) uchwalanie budżetu powiatu,
6) rozpatrywanie sprawozdania z wykonania budżetu oraz podejmowanie uchwały w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium dla zarządu z tego tytułu,
7) podejmowanie uchwał w sprawach wysokości podatków i opłat w granicach określonych ustawami,
8) podejmowanie uchwał w sprawach majątkowych powiatu dotyczących:
a) zasad nabycia, zbycia i obciążania nieruchomości oraz ich wydzierżawiania lub wynajmowania na okres dłuższy niż trzy lata, o ile ustawy szczególne nie stanowią inaczej,
b) emitowania obligacji oraz określania zasad ich zbywania, nabywania i wykupu,
c) zaciągania długoterminowych pożyczek i kredytów,
d) ustalania maksymalnej wysokości pożyczek i kredytów krótkoterminowych zaciąganych przez zarząd oraz maksymalnej wysokości pożyczek i poręczeń udzielanych przez zarząd w roku budżetowym,
e) zobowiązań w zakresie podejmowania inwestycji i remontów o wartości przekraczającej granicę ustaloną corocznie przez radę,
f) tworzenia i przystępowania do związków, stowarzyszeń, fundacji i spółdzielni oraz ich rozwiązywania lub występowania z nich,
g) tworzenia i przystępowania do spółek, ich rozwiązywania i występowania z nich oraz określania zasad wnoszenia wkładów oraz obejmowania, nabywania i zbywania udziałów i akcji,
h) współdziałania z innymi powiatami i z gminami, jeżeli związane jest to z koniecznością wydzielenia majątku,
i) tworzenia, przekształcania i likwidacji jednostek organizacyjnych oraz wyposażania ich w majątek,
9) podejmowanie uchwał w sprawie przyjęcia zadań z zakresu administracji rządowej oraz w sprawie powierzenia prowadzenia zadań publicznych, o których mowa w §5a,
10) określanie wysokości sumy, do której zarząd może samodzielnie zaciągać zobowiązania,
11) podejmowanie uchwał w sprawach współpracy ze społecznościami lokalnymi innych państw oraz przystępowania do międzynarodowych zrzeszeń społeczności lokalnych,
12) uchwalanie powiatowego programu zapobiegania przestępczości oraz ochrony bezpieczeństwa obywateli i porządku publicznego,
13) uchwalanie powiatowego programu przeciwdziałania bezrobociu oraz aktywizacji lokalnego rynku pracy,
14)dokonywanie oceny stanu bezpieczeństwa przeciwpożarowego i zabezpieczenia przeciwpowodziowego powiatu,
15) podejmowanie uchwał w sprawach herbu powiatu i flagi powiatu,
16) podejmowanie uchwał w sprawie zasad udzielania stypendiów dla uczniów i studentów,
17) podejmowanie uchwał w innych sprawach zastrzeżonych ustawami do kompetencji rady powiatu.”
5) w § 11 :
a) ust. 3 otrzymuje brzmienie:
„3. Zadaniem przewodniczącego jest wyłącznie organizowanie pracy rady oraz prowadzenie obrad rady. Przewodniczący może wyznaczyć do wykonywania swoich zadań wiceprzewodniczącego. W przypadku nieobecności przewodniczącego i niewyznaczenia wiceprzewodniczącego, zadania przewodniczącego wykonuje wiceprzewodniczący najstarszy wiekiem.”
b) dodaje się ust.6 w brzmieniu:
„6. Niepodjęcie uchwały o której mowa w ust.5, w ciągu 1 miesiąca od dnia złożenia rezygnacji przez przewodniczącego lub wiceprzewodniczącego jest równoznaczne z przyjęciem rezygnacji przez radę z upływem ostatniego dnia miesiąca, w którym powinna być podjęta uchwała.”
6) § 12 otrzymuje brzmienie:
„§ 12. 1. Rada powiatu obraduje na sesjach zwoływanych przez przewodniczącego rady powiatu w miarę potrzeby, nie rzadziej jednak niż raz na kwartał. Do zawiadomienia o zwołaniu sesji dołącza się porządek obrad wraz z projektami uchwał.
2. Rada powiatu może wprowadzić zmiany w porządku bezwzględną większością głosów ustawowego składu rady.
3. Pierwszą sesję nowo wybranej rady powiatu zwołuje przewodniczący rady poprzedniej kadencji w ciągu 7 dni po ogłoszeniu zbiorczych wyników wyborów do rad na obszarze całego kraju lub w przypadku wyborów przedterminowych w ciągu 7 dni po ogłoszeniu wyników wyborów do rady powiatu.
4. Po upływie terminu określonego w ust.3 sesję zwołuje wojewódzki komisarz wyborczy w ciągu 21 dni po ogłoszeniu zbiorczych wyników wyborów dla całego kraju lub w przypadku wyborów przedterminowych w ciągu 21 dni po ogłoszeniu wyników wyborów do rady powiatu.
5. Jeżeli wybory były wynikiem referendum lokalnego w sprawie odwołania rady powiatu, pierwszą sesję zwołuje osoba, którą Prezes Rady Ministrów wyznaczył do pełnienia funkcji organów jednostki samorządu terytorialnego.
6. Pierwszą sesję nowo wybranej rady powiatu, do czasu wyboru przewodniczącego rady, prowadzi najstarszy wiekiem radny obecny na sesji.
7. Na wniosek zarządu lub co najmniej ¼ ustawowego składu rady powiatu przewodniczący obowiązany jest zwołać sesję w ciągu 7 dni od dnia złożenia wniosku. Wniosek o zwołanie sesji powinien spełniać wymogi określone w ust.1.
8. Do zmiany porządku obrad sesji zwołanej w trybie określonym w ust. 7 stosuje się przepis ust 2., z tym że dodatkowo wymagana jest zgoda wnioskodawcy.
9. Na wniosek starosty przewodniczący rady powiatu jest obowiązany wprowadzić do porządku obrad najbliższej sesji rady powiatu projekt uchwały, jeżeli wnioskodawcą jest zarząd powiatu, a projekt wpłynął do rady powiatu co najmniej 7 dni przed dniem rozpoczęcia sesji rady.”
7) w § 14 ust.2 :
a) pkt. 2 otrzymuje brzmienie:
„2) porządek obrad,”
b) dodaje się pkt.3 w brzmieniu:
„3) materiały na sesję oraz projekty uchwał”
8) w § 14 dodaje się ust.4 w brzmieniu:
„4.Terminów określonych w ust. 2 i 3 nie zachowuje się w przypadku zwoływania uroczystych i nadzwyczajnych sesji rady.”
9) w § 15 ust. 2 otrzymuje brzmienie:
„2.Rada powiatu, w formie uchwał, wyraża opinie, zajmuje stanowisko, podejmuje rezolucje, apele lub składa oświadczenia w sprawach istotnych dla powiatu lub mieszkańców.”
10) w § 18 ust.5 :
a) pkt. 2 otrzymuje brzmienie:
„2) przedstawia porządek obrad; z wnioskiem o uzupełnienie lub zmianę porządku obrad może wystąpić radny, komisja, klub radnych albo zarząd powiatu”
b) pkt. 3 otrzymuje brzmienie:
„3) poddaje pod głosowanie wnioski, o których mowa w pkt. 2.
11) w § 18 ust.6 otrzymuje brzmienie:
„6.rada może uchwalić w trakcie obrad uzupełnienie lub zmianę ustalonego porządku obrad, wyłącznie z ważnych powodów, na wniosek przewodniczącego rady, komisji lub zarządu, z zachowaniem trybu określonego w § 12.”
12) w § 21 ust.1 otrzymuje brzmienie:
„1.Przewodniczący rady powiatu prowadzi obrady zgodnie z ustalonym porządkiem obrad, otwierając i zamykając dyskusję nad każdym z punktów.”
13) w § 23 ust.1 otrzymuje brzmienie:
„1.Przewodniczący rady powiatu udziela głosu poza kolejnością staroście, natomiast radnym w kolejności zgłoszeń.”
14) w § 25:
a) ust. 2 otrzymuje brzmienie:
„2 Projekty uchwał powinny być zaopiniowane przez właściwe komisje rady podczas najbliższych ich posiedzeń wynikających z planu pracy.”
b) ust. 4 otrzymuje brzmienie:
„4 Przewodniczący rady przekazuje projekty wymienione w ust. 1 właściwym komisjom i zarządowi nie później niż w ciągu 7 dni.”
poddaje pod głosowanie wnioski, o których mowa w pkt. 2.
15) w § 27 dodaje się ust. 3 w brzmieniu:
„3.Prowadzący obrady sesji rady parafuje także wszystkie strony załączników do podjętych uchwał rady.”
16) w § 32 dodaje się ust.6 w brzmieniu:
„6.Wynik tajnego głosowania jest równoznaczny z podjęciem uchwały w sprawie będącej przedmiotem głosowania.”
17) w § 34:
a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Z przebiegu sesji rady powiatu sporządza się protokół na podstawie nośnika magnetycznego, który przechowuje się przez okres nie krótszy niż 3 miesiące od dnia przyjęcia protokołu. Niezależnie od powyższego protokolant notuje przebieg porządku obrad oraz wyniki głosowania poszczególnych uchwał.”
b) w ust. 2 pkt 4 otrzymuje brzmienie:
„4) ustalony porządek obrad,”

18) w § 36 ust 2. otrzymuje brzmienie:
„2. W skład komisji rewizyjnej wchodzą radni, w tym przedstawiciele wszystkich klubów, z wyjątkiem radnych pełniących funkcje przewodniczącego lub wiceprzewodniczących rady, oraz będących członkami zarządu.”

19) w § 46 ust 2. otrzymuje brzmienie:
„2. W posiedzeniach komisji, oprócz jej członków, mogą także uczestniczyć: przewodniczący rady, radni nie będący członkami komisji, członkowie zarządu powiatu oraz obywatele.”

20) w § 50, w ust. 2 liczbę „5” zastępuje się liczbą „3”.

21) W § 51, w ust. 2 dopisuje się punkty 4 i 5 w brzmieniu:
„4) klub radnych niezwłocznie informuje przewodniczącego rady o każdorazowej zmianie w składzie klubu i jego kierownictwie,
„5) do reprezentowania klubu radnych upoważniony jest jego przewodniczący lub członek klubu przez niego wskazany.”

22) W § 52, w ust. 2 liczbę „4” zastępuje się liczbą „3”.

23) w § 54 ust.4 otrzymuje brzmienie:
„4. Zarząd wykonuje zadania powiatu przy pomocy starostwa powiatowego oraz jednostek organizacyjnych powiatu, w tym powiatowego urzędu pracy.”

24) § 62 otrzymuje brzmienie:
„Starosta, wraz z materiałami na sesję, składa pisemne sprawozdanie z działalności zarządu za okres od poprzedniego sprawozdania. Na sesji może złożyć informacje uzupełniające o pracy zarządu oraz udziela odpowiedzi na zapytania radnych do przekazanego sprawozdania.”
25) w § 66:
a) w ust. 2:
- pkt. 4 otrzymuje brzmienie: „szkoły ponadgimnazjalne i placówki oświatowe”,
- pkt. 6 otrzymuje brzmienie: „zarząd dróg powiatowych”,
- dodaje się pkt. 7 w brzmieniu: „powiatowy urząd pracy”,
b) ust.4 otrzymuje brzmienie:
„4. Organizację i zasady funkcjonowania jednostek organizacyjnych powiatu określają regulaminy organizacyjne uchwalane przez zarząd powiatu, chyba, że przepisy odrębne stanowią inaczej.”
c) ust 5 otrzymuje brzmienie:
„5. Status prawny pracowników starostwa powiatowego i jednostek organizacyjnych powiatu określają odrębne ustawy”.

26) w § 67:
a) skreśla się w ust.1 pkt.3
b) ust 2 pkt.1 otrzymuje brzmienie:
„1) powołuje i odwołuje kierowników tych jednostek, z wyjątkiem kierowników jednostek wymienionych w ust.1 pkt. 1) i 2), w uzgodnieniu z wojewodą, a także wykonuje wobec nich czynności w sprawach z zakresu prawa pracy, jeżeli przepisy szczególne nie stanowią inaczej”

§ 2

Wykonanie uchwały powierza się Zarządowi Powiatu Lęborskiego.

§ 3

Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Pomorskiego.

]]>
https://bip.starostwolebork.pl/artykul/iv-30-03-uchwala-rady-powiatu-leborskiego Wed, 20 Apr 2016 07:39:00 +0200